• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand zoeken middels vba code

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dr Snuggels

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Mensen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een vba code die mij in staat stelt te zoeken naar een bestand nav een ingave in een cel.

Ik heb een planning gemaakt in excel voor m'n werk. In deze planning gebruik ik vba voor wat simpele handelingen, zoals cellen arceren (iedere machine heeft z'n eigen kleur), op 6 verschillende manieren te sorteren, kolommen verbergen en zichtbaar maken e.d.

In kolom B heb ik de projectcodes vermeld staan. Nu is het de bedoeling dat ik, door op de cel te staan met projectcode, met een macro een bestand (transport kranen) open die in een map staat met de projectcode in de naam. Deze is dus variabel.
Ik heb 3 vba-codes gevonden, maar helaas werken er 2 niet en 1 deels. In de laatste heb ik "gezegd" dat als het betreffende bestand niet bestaat, een "leeg" (niet ingevuld) bestand moet worden geopend. Alleen het lege bestand wordt dus geopend, ondanks dat een ingevuld bestand wel bestaat.

Heeft iemand dit probleem eerder gehad en een oplossing gevonden of ben ik de eerste???

Ik lees 't wel,

Alvast bedankt,

Dr Snuggels

Welke code gebruik je nu, die niet werkt maar waar je mee vast zit?

Ik gebruik deze:

Sub TransportKranen()
'
With ActiveCell
Projectnummer = ActiveCell.Value
Plaatsnaam = .Offset(0, 2).Value
Projectgegevens = .Offset(0, 3).Value
End With

Bestandsnaam = Projectnummer

Gezochtbestand = Projectnummer & "_" & "Projectgegevens" & " te " & "Plaatsnaam"
MijnBestand = Dir("G:\Project\ALG\" & Gezochtbestand)

If Gezochtbestand <> MijnBestand Then
Workbooks.Open Filename:="G:\Project\Modellen\transport kranen.xls", UpdateLinks:=3
Else
Workbooks.Open Filename:="G:\Project\ALG\" & Gezochtbestand, UpdateLinks:=3
End If

End Sub

Staat er een bestandsextensie in "Gezochtbestand"?

Dat zou deze moeten zijn:

Sub Bestandzoeken()

HuidigeCel = ActiveCell.Address
Opdrachtnummer = ActiveCell.Value

Gezochtbestand = Opdrachtnummer & " transport kranen.xls"

MsgBox MijnBestand

If Gezochtbestand <> MijnBestand Then
Workbooks.Open Filename:="G:\Project\Modellen\transport kranen.xls", UpdateLinks:=3
Else
Workbooks.Open Filename:="G:\Project\ALG\" & Gezochtbestand
End If
End Sub

Probeer eens

Code:
Sub Bestandzoeken()

Opdrachtnummer = ActiveCell.Value

Gezochtbestand = Opdrachtnummer & " transport kranen.xls"

Debug.Print MijnBestand, Gezochtbestand, (Gezochtbestand = MijnBestand)

en inspecteer de output in het "Immediate window" in VBE (druk Ctrl-G)

Nee, helaas.
Die werkt ook niet. Zelf dacht ik dat de fout in de code van TransportKranen() zat.
Dat wordt dan even doorpuzzelen, ondanks dat ik er ondertussen een goede pijn in de kop van krijg.

Ik ben wel vergeten het volgende te vermelden, onderstaande staat boven de code Bestandzoeken()

Option Explicit
Public Projectnummer As Variant, Plaatsnaam As Variant, Projectgegevens As Variant, Opdrachtgever As Variant, Heistelling As Variant, Bestandsnaam As Variant
Dim Gezochtbestand As Variant, HuidigeCel As Variant, Opdrachtnummer As Variant, MijnBestand As Variant

_______________________________________________________________________________________________________

Is er geen code die zoekt in de map waar de mappen in staan met projectcodes? En dan de betreffende map openen, de bestand die ik zoek heeft in iedere map dezelfde naam, namelijk: transport kranen.xls.

Laatst bewerkt:
Nee, helaas.
Die werkt ook niet. Zelf dacht ik dat de fout in de code van TransportKranen() zat.
Dat wordt dan even doorpuzzelen, ondanks dat ik er ondertussen een goede pijn in de kop van krijg.

Hang een bestandje bij en tevens een schermafbeelding van de mappenstructuur die je gebruikt. En wel zo dat de fout zoeken voor helpers mogelijk is.

Dat doe ik morgen, op dit moment is het bestand nog te groot om te uploaden. Dus die moet ik even verkleinen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan