bestanden backuppen van twee 500gb hdd in raid 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinberto

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2010
Berichten
193
dag,

de titel zegt het eigenlijk al een beetje.
ik heb uit een netwerk nas, die niet meer volledig functioneerde, de hdd eruit gehaald, maar blijkbaar staan die in raid 0.
hoe kan ik nu de data wat erop staat backuppen?

m.v.gr. Reinberto
 
Bij RAID 0 is dit helaas niet mogelijk, dat is het nadeel van een RAID 0. De data wordt verdeeld over de beide schijven. Dit heeft als voordeel dat je van een snellere schrijf/lees snelheid geniet. Maar een nadeel als 1 schijf kapot gaat, ben je alles kwijt..
 
Allebij de HDD werken nog perfect alleen.de WiFi ip de nas deet het niet meer, daarom heb ik hem uitelkaar gehaald, en de 2hdd proberen te backuppen op een andere manier dan via netwerk
 
Enige optie is om de schijven weer in de juiste volgorde in het NAS te plaatsen en vanaf daar de backup te maken.


Of het mogelijk is de schijven uit te lezen via een andere raid controller zou ik eerlijk gezegd niet weten.
 
ik heb zelf op mijn moederbord een raid functie ingebouwd, is het mogelijk om ze dan daar opaan tesluiten en dan weer in raid 0 zonder data verlies?
 
Dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. RAID0 is een generieke omschrijving. Ik kan me voorstellen dat verschillende merken RAID controllers daar op een andere manier invulling aan geven. Anderzijds komen de gebruikte chips maar uit een paar fabrieken, dus dan zou er wel eens geen verschil kunnen zijn.

Komen we op de vraag: Kan het fout gaan als je het gewoon probeert? Ook hier weet ik niet het 100% zekere antwoord. In theorie lees je alleen data en zal er niets kapot gaan. Maar dat is de theorie. En testen met je echte data is een beetje riskant lijkt me.
 
als je in een toestel hdd s in raid o zet moet je formateren dus in geen enkel ander toestel kan je je data terug hebben

ik vrees zelf dat als je ze nu in de nas steekt dat hij de raid ook niet meer zal herkennen
dus er is geen kans dat u uw data nog terug kan krijgen
 
Wat werkt er dan precies niet meer op de NAS? Kan je geen ip meer toewijzen, of niet meer op ip benaderen? Geprobeert direct aan te sluiten op je computer? Probeer hem eens te benaderen op hostname.
 
de wifi functionaliteit en 2 lan poorten werkte niet meer, en 99/100 keer kwam de nas ook niet in beeld in het netwerk, terwijl hij helemaal goed is ingesteld, ook door freecom zelf.
 
oke, ik heb ze allebij aangesloten en in windows bij beheren zie ik de twee hdd's met de zelfde partitie indeling, 1 van 980 mb 1 van 981 mb 1 van251 en 1 met de rest van de hdd, windows detecteert ze wel bij beheren maar ik kan erniet in kijken
 
je kan er niets mee doen in een nas werk je met een ander formaat en in w7 werk je met ntfs

je zal nooit met een pc de bestanden ervan kunnen halen

ik snap dat het vervelend voor je is maar dat heb je nu eenmaal met raid
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog garantie op die NAS? Kan je deze aanmelden voor reparatie. Kost je niks. Anders ben ik bang dat je alle data kwijt bent. @groentje1 kleine correctie: dit probleem heb je alleen met een raid 0
 
ja idd maar je hebt toch ook aan ander formaat of hoe je dat noemt bij een nas en op een microsoft os heb je alleen ntfs en fat

in een nas meestal ext4

hierdoor kan je toch ook nooit van op je pc een hdd uit een nas zonder te formatteren gebruiken
 
garantie is er niet meer, dan moet ik denk ik toch proberen die nas aan de praat te krijgen,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan