Bestanden delen via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niram2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2008
Hoi,

Ik heb een vraagje over mijn netwerk thuis.

Ik heb een laptop aangeschaft waar ik graag draadloos internet op wilde hebben. Ik heb hiervoor een router gekocht en deze op mijn router die ik al had aangesloten. De laptop heeft ondertussen internet.
Naast de laptop heb ik ook nog twee vaste pc's aan de router zitten. De pc boven en beneden zijn verbonden via kabels. Alle computers hebben internet maar ik kan geen bestanden en printers delen.

Laptop-----besturing:Vista------ip:10.0
PCbeneden-----besturing:Vista------ip:10.0
PCboven-----besturing:XPprof------ip:10.0

De computers met vista zien elkaar wel maar kunnen niet in elkaar kijken omdat ze geen toegangsmachtiging hebben. De PC met XP prof ziet alleen zichzelf in netwerk THUIS waar de andere computers ook in zitten. Op alle drie de computers staat bestanden delen aan.

Weet iemand hoe ik het netwerk aan de praat krijg?

Alvast bedankt!

Niram

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk staat op alle PC's een firewall geinstalleerd die alles blokkeerd.
Bijvoorbeeld Norton Internet Security o.i.d.

Ik heb op de laptop een trial versie van northon staan.
Op de andere computer staat AVG en beneden staat er ook een gratis virusscan op. Ik weet wel dat op de router waar ik het internet binnenkrijg en waarop mijn draadloze router is aangesloten een firewall staat. Zou deze het kunnen blokkeren?

niram

Alleen als je een Norton Firewall hebt geinstalleerd kan deze iets blokkeren.
Antivirusprogramma's hebben geen invloed.

Heb je wel op alles PC's de wizzard gedraaid om een thuisnetwerk te installeren.
Handmatig kan dit ook wel, maar dat kost meer uitleg.
Configuratiescherm / Netwerkverbindingen en ga op het ikoon staan van de netwerkkaart en kies links voor Thuisnetwerk installeren. Doe dit dis op alle PC's en start ze allemaal voor de zekerheid even opnieuw op. Wacht een paar minuten zodat de PC's elkaar gevonden hebben.

Hoi, ik heb een tijdje wat zitten prutsen en ik ben iets verder gekomen.

Vanaf deze computer (PCboven (zie oorspronkelijke vraag)) kan ik de laptop zien als ik de northon firewall op de laptop uitschakel. De laptop komt keurig in netwerk thuis te staan. Andersom is het niet het geval. Als ik de firewall op de laptop uitgezet heb kan ik deze computer (PCboven) nog niet zien. Ik heb hier een gratis editie van AVG op staan. Waar zal dit aan kunnen liggen?
Ik vraag me daarnaast ook af of mijn laptop niet onveilig wordt door het uitschakelen van de firewall.

Groeten,

Niram

Laatst bewerkt:
Natuurlijk is het uitschakelen van de firewall onveilig, maar dat hoeft niet.
Je kunt in elke firewall aangeven welk IP adres of zone veilig is en zal deze dan dus doorlaten.
Een lokaal netwerk bevat altijd veilige IP adressen en deze kan je dan dus ook op veilig zetten.

Laatst bewerkt:
Oke,

Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat ik van boven en vanaf de laptop de computers kan zien. Heel erg bedankt voor de hulp!
Ik heb nog wel een klein vraagje, ik kan op deze computer (PCboven met XP) bestanden delen waarna deze ook keurig in het netwerk te zien zijn. Echter als ik bestanden deel op de laptop dan krijg ik deze niet te zien in mijn netwerk. Ik zie alleen maar public en users mappen.
Ik heb voor de specifieke map op de rechtermuisknop gedrukt, dan op delen en daarna Iedereen toegevoegd als mede-eigenaar.
Wat doe ik fout?

Voer de wizzard Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk nogmaals uit en kijk of de werkgroep naam hetzelfde is als de andere PC
Kijk ook of Bestands en printerdelen aangevinkt staat.
Deze vragen krijg je dus allemaal als je de wizzard doorloopt.
Start even opnieuw op en wacht een paar minuten.
Daarna moet je weer even met de rechtermuisklik een eventuele map delen in de verkenner.
Dan zou het in principe moeten werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan