Bestanden delen XP Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimwimwim

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2006
Berichten
152
Hallo allemaal,

Ik probeer de bestanden van m`n PC (XP pro) te delen met andere computers (XP Pro en MCE) thuis, maar m`n PC blijkt van buitenaf niet bereikbaar (zie foutmelding)

- De PC staat in dezelfde werkgroep
- Andere pc zijn wel bereikbaar vanaf deze PC
- Gastaccount is ingeschakeld (zonder wachtwoord)

Er zijn instellingen in het systeembeheer (lokale beveiligingsinstellingen) die ik wil aanpassen, maar waar ik niet bij kan terwijl ik wel administrator van deze PC ben (Zie plaatjes):
- status gastaccount
- netwerktoegang

Kan iemand me helpen om dit aan de praat te krijgen?
 

Bijlagen

  • toegang.JPG
    toegang.JPG
    15,5 KB · Weergaven: 42
  • status gast account.jpg
    status gast account.jpg
    32,6 KB · Weergaven: 47
  • Netwerktoegang.jpg
    Netwerktoegang.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 45
Maak ook op allebei de pc's dezelfde gebruikersnaam met een wachtwoord aan, bijvoorbeeld "administrator", schakel ook de optie bestands en printerdeling in bij je netwerkomgeving.
 
Hallo Maxstar

Bedankt voor het meedenken!
- Beide PC hebben een 'Administrator' (met wachtwoord) en een gast account
- De genoemde wizzard had ik al vaak gebruikt, ik heb het nog eens gedaan, geen effect.
 
Bij de eigenschappen van je netwerk verbinding, heb je op het tabblad wins de optie netbios over tcpip, vink deze eens aan.
Dit is bij eigenschappen tcp/ip en dan geavanceerd.
 
Ik heb geen idee wat ik gedaan heb, maar het hielp helaas niet. Toch bedankt

Schiet me te binnen dat ik een tijdje geleden Windows Homeserver heb gebruikt. Hierbij gebruik je ook een cdrom met 'connect software' kan het zijn dat deze eea heeft aangepast?
 
Hoi...:)

Ziet er voor mij niet erg standaard XP uit...maar typ bij uitvoeren eens in : lusrmgr.msc
en kijk of je daar om te beginnen wat kan controleren en kan veranderen.

Verder de vraag hoe je eigenlijk de bestanden had willen delen....de manier waarop.

ED
 
Thx Ed,

Ja, daar mag ik gewoon bij. Via uitvoeren heb ik, om te testen of ik hier iets mag doen, de gastaccount uitgeschakeld. Vreemd genoeg zijn hierna de opties die eerst niet beschikbaar waren via computerbeheer, wel beschikbaar (status gastaccount en netwerktoegang van de plaatjes)

Ik heb deze gezet op
- status gastaccount -> ingeschakeld
- netwerktoegang -> Alleen gast account

Hoe ik dit had gewild? Ik wil een mappen (video`s, fotoos, muziek) delen met alle gebruikers in de werkgroep. Dit zijn niet de standaard 'gedeelde documenten' (deze doet het trouwens ook niet) maar het zijn gewone mappen op willekeurige schijven. Op dezelfde manier heb ik dit op de andere pc`s gedaan. Er hoeft geen wachtwoord te worden gekozen. Is dit wat je bedoelde?
 
ummm..ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom je het telkens over een gastaccount hebt.....dit staat toch helemaal los van mappen delen via een netwerk?...

en nee.... dat bedoelde ik niet...ik wil graag weten op welke manier precies je gedeelde mappen maakt.

ED
 
M.i. is een gastaccount nodig om de andere computers toegang te geven tot de gedeelde mappen. Een andere manier is de gebruikers zich te laten aanmelden met een naam/wachtwoord.

Ik doe het volgende:
- rechter muisknop op de map
- eigenschappen
- tabblad delen
- van deze map een gedeelde netwerkmap maken (de eerste keer komt dan een wizzardbestanden/printers delen)

vervolgens is de map beschikbaar op het netwerk.
Is er dan een andere manier om dit te doen? Zoja, dan wil ik dit graag eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Kun je eens vertellen hoe dat dan precies gaat via jouw pc?..en gaat dit dan via gastaccount?

ED

Je zet me wel even aan het denken.
Hier staat een heleboel in:

http://www.microsoft.com/belux/technet/nl/security/advisory/906574.mspx

Maar als ik dit lees ga ik toch weer twijfelen:
http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=2456250&postcount=6

Hiermee vervalt het verhaal over het activeren van het Gast-account waar ik eerder iets over schreef: Het is niet nodig om het Gast-account te activeren ihkv. delen van mappen en printers, wel als lokaal aanmelden als Gast gewenst zou zijn.

Maar goed, laat het gastaccount dan niet nodig zijn, het gaat mij om het resultaat, ik kan de mappen nog steeds niet delen.
 
Hoi Wim,

ummm...je geeft me 2 linkjes maar eigenlijk nog geen concreet antwoord op mijn vraag:

Kun je eens vertellen hoe dat dan precies gaat via jouw pc?..en gaat dit dan via gastaccount?

Nog maar een keer dus...:)

ED
 
Beste Ed,

Misschien begrijp ik je vraag dan niet goed, maar ik weet dus niet "hoe het precies gaat" en "of dit dan via de gastaccount gaat". Als ik dit alles wist had ik het waarschijnlijk ook wel zelf op kunnen lossen. Ik wil je graag een antwoord geven waar je wat mee kan, maar zou je dan toe willen lichten wat je dan wilt weten?

Groet,
Wim
 
Natuurlijk wil ik dat verder toelichten..en...geduld is een schone zaak..:)

Je geeft aan dat je bestanden wilt delen op je pc maar dat deze niet van buitenaf
bereikbaar is.

Verder geef je de manier aan waarop je het hebt ingesteld waardoor je denkt dat het wel zou moeten kunnen. Hierbij praat je over het activeren van een gastaccount waarvan je later op basis van nieuwe informatie concludeert dat dit niet nodig is.

Maar, je geeft aan dat je WEL vanaf je pc andere pc's kunt bereiken.

Omdat je een procedure aangeeft met een activatie van gastaccount die je hebt willen proberen ga ik er van uit dat je (omgekeerd) deze procedure OOK hebt gehanteerd op die andere pc's waardoor je met je pc deze andere pc's (blijkbaar wel) kunt bereiken.
Tenzij je hier zelf niets voor hebt hoeven te doen en toevallig al goed stond ingesteld.

Daarom de vraag hoe je dus precies (omgekeerd) wel met je pc die andere pc's kunt bereiken

Je geeft aan dat je niet precies weet hoe dat gaat maar als je via je pc die andere pc's bereikt dan weet je toch hoe je dat op dat moment doet?

Of begrijp ik iets niet goed?...:)

ED
 
Beste Wim,
Ik neem aan, dat ik met het zelfde probleem zit; en een antwoord zoek.

Bij mij hebben beide computers XP Home als besturing.
Op computer 2 heb ik de partitie E volledig gedeeld, met de mogelijkheid dat er vanaf de computer 1 alles gedaan mag worden.
Van computer 1 kan ik wel de partitie E met de mappen zien. Toch in de mappen kom ik niet.
Op computer 1 Moet de partitie E van computer 2 nog toegekend worden. Daar viel ook eens het woord ‘meppen’.
Toch hoe moet dat precies gedaan worden?
 
Hoi HelmGe,

Volgens mij hebben we niet hetzelfde probleem hoor. Het zag e rniet naar uit dat er een oplossing kwam, dus heb ik het opgelost door de XP opnieuw te installeren, toen was alles weer klaar.

Ik begrijp je vraag niet zo heel goed.
Via de verkenner > extra > netwerkwerkverbinding maken kun je een netwerkverbinding maken met een schijf / map op het netwerk. Is dit wat je bedoelde?
 
Of het iets met etwerkverbinding te maken heeft; weet ik niet?

Het gaat bij mij om dat ik in van de ene PC in de andere PC bestanden kan bewerken en anders om.
Beide PC’s hebben een E-schijf.

Als ik van PC ‘B’ een bestand van PC ‘A’ wil bewerken moet de E-schijf van PC ‘A’ gedeeld zijn.
In dat geval kan ik alleen de mappen of dire3ctorys zien, maar kom niet naar de bestanden zelf.
Hiervoor moet nog een instelling bij de PC ‘B’ voorgenomen worden.
Alleen weet ik niet wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan