Bestanden delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japsur

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2004
Hallo,

Ik hoop dat ik de vraag onder de goeie topic plaats.

Ik heb nu een netwerk thuis van 4 pc's waarvan 1 laptop. Nu wil ik 1 pc en de laptop alleen zo hebben dat ik alleen tussen deze twee pc's bestanden kan delen. Dus iets simpeler gezegd, de andere twee pc's mogen dit niet kunnen zien dat bepaalde bestanden worden gedeeld. Hoe kan ik dit instellen in m'n huidige netwerk. Het gaat namelijk om belangrijke docs die niet door anderen gezien mogen worden/gekopieerd mogen worden/bewerkt worden.
Maar ik moet wel met deze 2 pc's (laptop en 1 gewone pc) in het huidige netwerk ook bestanden kunnen delen die wel weer voor iedereen toegankelijk is.
Weet iemand hoe ik dit moet gaan oplossen/gaan maken?
Alvast bedankt,

Gedeelde map beveiligen met een wachtwoord?

Netwerk identificatie

Als je een aparte werkgroep aanmaakt voor de verbinding tussen laptop en PC, kan een eenvoudige gebruiker die verbinding niet zien.

Maar de ervaren gebruiker lukt het wel, dus het voorstel van Puppie is veiliger.

Eric.

ok, dat is duidelijk, maar hoe kan ik een gedeelde map dan met een wachtwoord beveiligen, kan dat namelijk nergens vinden, hoe ik dat moet doen:(

Is zo'n aparte werkgroep lang niet zo veilig als een wachtwoord?

Map beveiligen

Drive moet NTFS zijn !!
Klik met rechts op de map en kies eigenschappen.

En dan de tab beveiliging.
Verwijder iedereen en wat er nog meer staat, en geef alleen jezelf alle rechten.
Let op! Of het ook in Home kan weet ik niet.

Als je op een andere PC met de zelfde naam en wachtwoord inlogt gaat het vanzelf goed.

M.b.t. vraag twee: Iemand die weet hoe in een netwerk te zoeken zal altijd die computer kunnen vinden.

Heb je er niet een vergelijkbaar account op staan (zoals op de andere 3 pc's), dan hoeft hij alleen nog maar te raden naar je inlognaam en wachtwoord.

Eric.

Laatst bewerkt:
Een persoonlijke map maken heet dat.
Volgens mij wil dat alleen bij ntfs.

Hmz

Ik heb niet eens het tabblad beveiliging:( , wel delen maar daar kan ik van die map geen pers. map maken. Die mogelijkheid is uitgeschakeld.
Het netwerk heet wel 'home'. Dus ik zou eerst de netwerknaam op iedere pc moeten veranderen in bijv. 'ons netwerk' en dan kan ik wel van een map een pers. map maken.

Alle stations, de harde schijven iig, zijn NTFS

Dit vond ik overigens in de help van win XP:
Een map markeren als persoonlijk
Open Deze computer.
Dubbelklik op het station waarop Windows is geïnstalleerd (meestal station C, tenzij meerdere stations op de computer beschikbaar zijn).
Als de inhoud van het station verborgen is, klikt u onder Systeemtaken op De inhoud van dit station weergeven.

Dubbelklik op de map Documents and Settings.
Dubbelklik op uw gebruikersmap.
Klik met de rechtermuisknop op een willekeurige map in uw gebruikersprofiel en klik vervolgens op Eigenschappen.
Schakel op het tabblad Delen het selectievakje Van deze map een persoonlijke map maken in.
Opmerkingen

U opent het onderdeel Deze computer door te klikken op Start en vervolgens te klikken op Deze computer.
Deze optie is alleen beschikbaar voor mappen in uw gebruikersprofiel. In uw gebruikersprofiel bevinden zich onder andere de map Mijn documenten en bijbehorende submappen en de mappen Bureaublad, Menu Start, Cookies en Favorieten. Als u van deze mappen geen persoonlijke mappen maakt, zijn ze toegankelijk voor alle gebruikers van de computer.
Wanneer u van een map een persoonlijke map maakt, worden alle submappen van deze map ook gemarkeerd als persoonlijk. Als u bijvoorbeeld Mijn documenten markeert als persoonlijk, geldt dit ook voor de mappen Mijn muziek en Mijn afbeeldingen. Wanneer u een map deelt, zijn ook alle submappen gedeeld, tenzij u hiervan persoonlijke mappen maakt.
U kunt mappen alleen markeren als persoonlijk als het station is geformatteerd als NTFS. Klik op Verwante onderwerpen voor informatie over het converteren van stations naar NTFS

Maar als ik dit dus goed begrijp kan ik bijv. van een map die op de E schijf staat, die dus niet het profiel valt niet als persoonlijke map kan maken?:rolleyes:

Re: Netwerk identificatie

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Als je een aparte werkgroep aanmaakt voor de verbinding tussen laptop en PC, kan een eenvoudige gebruiker die verbinding niet zien.

Maar de ervaren gebruiker lukt het wel, dus het voorstel van Puppie is veiliger.

Eric.

Kun je dan op 1 pc aangesloten zijn bij 2 werkgroepen, bijv Home en Home2?
Of als ik ga werken met 2 accounts op 1 pc, waarbij ik bij de ene account bij home hoor en bij het andere account bij home2 hoor? Kan dat?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan