bestanden delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldbird

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2004
Ik heb een pc (met windows 2000 ) en laptop (met xp). Deze zijn via een router verbonden met internet. Ik wil de bestanden van beide computers kunnen uitwisselen. Hoe kan ik dat het eenvoudigst doen?

Op een of op beide een map aanmaken bijvoorbeeld:
C:\Deelmap\

En dan met de rechtermuisknop daarop klikken.
Kiezen voor delen/beveiliging
Dan bij "Delen/beveiliging: Het netwerk" kies je voor "van deze map een gedeelde map maken" (soms moet je eerst nog op de link daar klikken voordat je dat ziet).
Dan een naam er aan geven.
Vervolgende vink je ook aan: "netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen".

Als je dan die map wil opzoeken via een andere computer dan kan je(op de andere computer) in je startmenu/op je bureaublad klikken op "mijn netwerklocaties" en dan zou die map daar tussen moeten staan.

Als dat nog niet werkt, dan kan je ook de Internet Explorer openen.
Dan in de adresbalk invoeren: \\computernaam\gedeeldemap
waar "Computernaam" staat voor de naam van de computer waarvan je de map wilt openen. en "gedeeldemap" staat voor de naam van de map die op de computer gedeeld is.

Onze Bill meent het allemaal zo goed.

Helaas zul je als 2000 gebruiker moeten wennen aan de kuren van XP.

Eerst moet je in firewal van XP (configScherm) "uitzonderingen toestaan" aan moeten vinken.
En bij het tabje uizonderingen "bestanden&printers delen" aan moeten vinken (staat standaard uit).

Daarna ben je er nog niet. Dan moet je in verkenner bij map-opties "eenvoudig delen (aanbevolen)" uit moeten vinken.
Heeft nog een voordeel het tabje beveiliging is weer terug.

Daarna werkt alles weer en kun je \\mijnlaptop\C$ (is maar een voorbeeld) weer aanmaken.

XP heeft een voordeel boven 2000, als je inlogt onder een andere account, kan je eenvoudig een vinkje zetten bij wachtwoord onthouden.

Eric.

Laatst bewerkt:
Daarna ben je er nog niet. Dan moet je in verkenner bij map-opties "eenvoudig delen (aanbevolen)" uit moeten vinken.

Hoe kom ik bij deze "map-opties"?

Gewoon in verkenner

Dacht dat ik dat al zei. Maar dan nu wat uitgebreider: Bovenin je balk van verkenner. "Explorer" voor de angelsaksen onder ons.

Verkenner, extra, mapopties.., weergave

Eric:thumb:

Laatst bewerkt:
als ik dit doe krijg ik de melding van mn firewall dat ik toestemming moet geven, vervolgens dat de toegang dat de toegang tot de map is geweigerd.

Even wat duidelijker.

Waar moet je toestemming voor geven van welke firewall. Want die van Windows vraagt dat niet.

En je kunt als je eenvoudig delen UIT zet, gewoon in het tabje beveiliging gebruikers rechten geven.

Voor sharen moet je wel toestemming geven, maar ik hou daar niet van. Want je bent dan een deel van de controle kwijt.

Sommige stellen dat het onveilig is. Maar alleen als men mijn administrator wachtwoord weet kunnen ze in mijn computer.

Eric.

het is tiny personal firewall die de verbinding tegenhoud. als ik hem uitzet, dan krijg ik wel verbinding, maar dat lijkt me niet verstandig. Wat moet ik doen om met de firewall aan toch verbinding te krijgen? Ik heb geen ervaring met handmatige instellingen van tiny personal firewall.

Tiny ken ik niet

Maar die moet dat ook kunnen hoor, zal toch wel een help functie bij zitten

het is gelukt, er stond een vinkje bij toestemming vragen bij toegang tot shared folders, dat heb ik weggehaald.

helaas het werkt nog niet helemaal. de laptop (xp) ziet de pc (w2k) nog niet, andersom wel. waar kan dit aan liggen?

Heb niet zo veel zin in puzzeltjes

Beste vriend.

Het zal wel je enthousiasme zijn. maar ik vind het niet nodig om zelf uit te moeten vinden waar jou probleem ligt.

Als jij gaat spelen met firewall's ga ik niet lopen raden welke firewall op welke PC zit.

Een eenvoudige test is zet alle firewall's uit, dan moet het goed gaan. Los daarvan moet je weten dat je als 2000 gebruiker gewend bent, computers dichtbij altijd te kunnen zien. In XP gaat dat vaker niet dan wel. Maar als jij weet hoe hij heet kun je een netwerkmap aanmaken.

Daarna ziet XP hem plotseling wel.

Eric.

P.S. Bill denkt dat dat beter voor ons is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan