Bestanden (foto's) sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankbrinky

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
135
Beste forumleden,

Ik ben eens gaan kijken naar al mijn foto's van de afgelopen jaren. ik heb destijds alle foto's van mijn telefoon's die ik door de jaren heen gebruikt hebt allemaal op de harde schijf gegooid. Maar ook foto's van foto camera's enzovoorts. Nu wil ik alle foto's makelijk gaan sorteren, maar de vraag is hoe ga ik dat doen?

Het liefst zou ik het zo willen zien.
-Eerste mappen per jaar > 2016, 2015, enzovoorts
-in deze mappen weer mappen met de maandnummer dus 01, 02, enzovoorts.

2 vragen !
1. Nu kan ik dit wel allemaal met de hand gaan uitzoeken (bijna 18.000 foto's) , maar ik vroeg mij af is hier geen makkelijker manier voor? bijvoorbeeld een gratis programma?
2. Ik heb ook wel eens gehoord dat je foto's gemakkelijk kan hernoemen, (bijvoorbeeld dat alle foto's de datum als naam krijgen ofzo) hoe kan ik dit doen?

Met vriendelijke groet,
Frank
 
Punt 1. Sorten zul je zelf moeten organiseren, dat kan binnen Windows.
Punt 2. Hernoemen. Een heel mooi programma is Rename with Metámorphose. Ook Advanced Renamer is een handige tool. Ze vereisen enige studie en handigheid, maar de snelheid en resultaten zijn soms verbluffend.
 
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er tot zo ver nog niets bestaat om foto's te sorteren. Binnen windows zul je alsnog alles zelf moeten slepen naar een goeie map. en met 18000 foto's is dat echt veel werk :(
Ik laat de topic nog even actief om andere reacties af te wachten. :)
 
Ja, inderdaad, dat heb ik vaak ook. Alleen al als ik ergens aan denk word ik al moe. Gebruik nou eens je verstand en creativiteit! Foto's hebben eigenschappen. Rechtsklik op een foto en kies > Eigenschappen > dan tabblad Details. Daar zie je Beschrijving/Oorsprong/Afbeelding/Camera/Bestand met allemaal kenmerken. Bevat een foto die kenmerken dan kun je die terugvinden en in beeld brengen in dezelfde balk waar Naam/Datum/Type/Grootte staat. Rechtsklik op die balk en kies > Meer... Activeer daar de items die voor jou van belang zijn en die verschijnen dan in de balk en dan kun je daarop sorteren. Heb je een selectie dan verplaats je die in één keer naar een nieuwe locatie.
 
Laatst bewerkt:
Wat raar deze ligt geirriteerde reactie!! Doel van een forum is toch juist omdat ik hiervan geen verstand dan wel creativiteit heb om het mede gebruikers te vragen??

Maar goed ik ga er mee aan de slag.
 
Nee, die conclusie is niet juist. Het is een reactie op naar mijn mening gemakzucht. Als ik software weet voor het sorteren dan geef ik die. Normaal zoek ik dat zelf nog even op met Google. I.v.m. druk werk, kon dit even niet. gast0205 geeft een link voor informatie en ik zeg ook dat het goed te doen is binnen Windows. Jij geeft zelf al aan, mappen met een jaartal. Dat is 18.000 gedeeld door aantal jaren, gedeeld door aantal maanden. Maar Eigenschappen biedt veel meer mogelijkheden en dan selecteer je tientallen of mogelijk wel honderd bestanden in één keer.

Jij wilt ook foto's gemakkelijk hernoemen. Zaken zijn pas gemakkelijk als je ze eerst eigen maakt. Ik heb je twee prachtige programma's aangereikt. Wat denk je van al die forumleden die antwoorden/oplossingen geven, dat is ook niet altijd gemakkelijk. Die hebben er zelf ook veel moeite voor moeten doen om alles te leren.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan