Bestanden harde schijf verdwenen door defragmentatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicky85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 apr 2015
goedendag,

Ik ben al een tijdje bezig om te zoeken hoe ik het 't beste kan aanpakken, maar nog niet gevonden.
Ik heb een 1 TB harde schijf van Western Digital. Hij was NFTS, maar omdat ik met een MacBook werk, heb ik hem naar FAT32 geformatteerd. Echter bij het formatteren voerde ik waarschijnlijk een verkeerde handeling uit, waardoor alles wat op deze schijf stond is verdwenen. Deze schijf was een backup schijf, dus er stonden veel kostbare bestanden en foto's op.
Hoe kan ik deze bestanden terughalen? Na de format heb ik geen enkel bestand opgeslagen op deze schijf, want ik wilde eerst de bestanden nog kunnen terughalen. Als het wordt overschreven lijkt mij dit niet meer mogelijk.

Ik hoop dat ik een oplossing kan vinden, waarmee de bestanden (i.i.g. de foto's) gered kunnen worden?
Alvast bedankt!

Bij een format is het logisch dat alles erna eraf is, dat hoort ook zo.
Converteren zou hebben gekunt...

Probeer het eerst hiermee om bestanden eraf te halen.
https://www.piriform.com/recuva

Of via TestDisk en de schijf als "raw" uitlezen.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL
Onderin staat hoe of wat.

PS, indien een snelformat, dan is de partitietabel nog te herstellen via TestDisk.

Laatst bewerkt:
Als eerste recuva proberen en als dat niet werkt kun je nog ISObuster proberen. Heeft nog verdergaande mogelijkheden voor het recoveren van data. Overigens houdt een backup in dat er ergens nog een origineel is, dus dan zou dit geheel eigenlijk geen probleem mogen zijn.

Maak altijd eerst een image van de schijf, het loslaten van allerlei software op de bestaande schijf kan mogelijk data recovery negatief beinvloeden.
En zoals eerder opgemerkt is een back-up altijd een kopie van bestaande bestanden, dus hoe zit het daarmee?

Voor de foto's kan je ook photorec proberen, van dezelfde maker als testdisk.

Ik ga jullie tips opvolgen.

Het waren backups, dus allerlei bestanden van m'n vorige laptops. Een deel is nog wel aanwezig op een DVD, maar een heel groot deel is verloren gegaan. Eigenlijk is backup geen goede benaming.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan