Bestanden in een kleinere formaat inpakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PabloC

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2010
Hallo

Ik was mijn pc eens aan het opruimen, en vond dat er best veel ervan af mocht.
Nou heb ik een aantal video's en foto's die bij elkaar horen, maar ze zijn helaas bij elkaar groot en nemen veel ruimte op mijn computer in beslag.
Ik wil deze bijelkaar inpakken en op een dvd zetten, maar het is nog te groot.
Hoe kan ik deze in een kleinere formaat inpakken ?
Ik heb het programma Winrar

M.V.G
Pablo

Is een dual-layer dvd geen optie? Foto's zijn waarschijnlijk in JPG formaat en dat is al een afgeslankt formaat. Veel verder inkrimpen gaat je daar waarschijnlijk niet mee lukken...

Is een dual-layer dvd geen optie? Foto's zijn waarschijnlijk in JPG formaat en dat is al een afgeslankt formaat. Veel verder inkrimpen gaat je daar waarschijnlijk niet mee lukken...

Ja dat is wel een optie, ze kunnen daar allemaal op.
Maar ik wil deze inpakken, maar weet niet echt hoe je het moet.
Het inpakken en uitpakken weet ik wel maar het is eigenlijk zo dat ze bestand kleiner moet zijn dan de normale als het in is gepakt.

Pasgeleden heb ik wel een bestand binnen gehaald, die was 128 mb.
Deze was ingepakt in een rar bestand, maar die rar bestand was 41 mb terwijl de bestand daarin groter was

Ik heb wel iets gelezen van een zip bestand maar ik weet niet hoe het werkt

Ja dat is wel een optie, ze kunnen daar allemaal op.
Maar ik wil deze inpakken, maar weet niet echt hoe je het moet.
Het inpakken en uitpakken weet ik wel maar het is eigenlijk zo dat ze bestand kleiner moet zijn dan de normale als het in is gepakt.

Pasgeleden heb ik wel een bestand binnen gehaald, die was 128 mb.
Deze was ingepakt in een rar bestand, maar die rar bestand was 41 mb terwijl de bestand daarin groter was

Ik heb wel iets gelezen van een zip bestand maar ik weet niet hoe het werkt
Niet alle bestanden zijn even goed te comprimeren, met .jpg en video bestanden gaat het gewoon niet zo goed.

RAR en ZIP verschillen niet zoveel van elkaar, ze doen eigenlijk hetzelfde; bestanden verkleinen zonder verlies van kwaliteit met de mogelijkheid ze weer naar het origineel uit te pakken.

Wanneer je bijv een afbeelding neemt in bitmap formaat (.bmp) en je maakt daar een .jpg bestand van dan worden er pixels "weggegooid". Het resultaat is een afbeelding van (enigszins) mindere kwaliteit en minder kb's/mb's.

Datzelfde heb je met muziek. Een minuut muziek op een cd (.wav) heeft om en nabij de 10 mb nodig (700MB voor +/-5 kwartier audio). Ga je van een .wav bestand nu een mp3 maken dan worden alle geluiden die buiten het menselijk gehoorbereik vallen, en die wij eigenlijk toch niet kunnen horen, er uit gefilterd. Dat betekend dat er van alle geluiden op de cd zo'n 90% wordt weggegooid en er dus maar 10% overblijft! Een minuut mp3 staat ong gelijk aan 1 MB.

Dat is nogal een verschil...

Dat betekend ook dat wanneer je WinZip of WinRar op een mp3 loslaat er niet zoveel meer in te pakken valt. In de bijlage zie je een voorbeeld van een mp3 die ik met WinRar heb ingepakt. Het verschil is minimaal.

Dit zul je ook ervaren wanneer je foto's op een cd/dvd wilt Rar-ren of Zip-pen.

Bijlagen

• rar.jpg
    rar.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
RAR en ZIP verschillen niet zoveel van elkaar, ze doen eigenlijk hetzelfde; bestanden verkleinen zonder verlies van kwaliteit met de mogelijkheid ze weer naar het origineel uit te pakken.

Wanneer je bijv een afbeelding neemt in bitmap formaat (.bmp) en je maakt daar een .jpg bestand van dan worden er pixels "weggegooid". Het resultaat is een afbeelding van (enigszins) mindere kwaliteit en minder kb's/mb's.

Datzelfde heb je met muziek. Een minuut muziek op een cd (.wav) heeft om en nabij de 10 mb nodig (700MB voor +/-5 kwartier audio). Ga je van een .wav bestand nu een mp3 maken dan worden alle geluiden die buiten het menselijk gehoorbereik vallen, en die wij eigenlijk toch niet kunnen horen, er uit gefilterd. Dat betekend dat er van alle geluiden op de cd zo'n 90% wordt weggegooid en er dus maar 10% overblijft! Een minuut mp3 staat ong gelijk aan 1 MB.

Dat is nogal een verschil...

Dat betekend ook dat wanneer je WinZip of WinRar op een mp3 loslaat er niet zoveel meer in te pakken valt. In de bijlage zie je een voorbeeld van een mp3 die ik met WinRar heb ingepakt. Het verschil is minimaal.

Dit zul je ook ervaren wanneer je foto's op een cd/dvd wilt Rar-ren of Zip-pen.

Ik snap het, ik heb toch alles bij elkaar ingeakt zodat het één bestand is er is geen byte verschil maar dat geeft niet.
Ik zet gewoon alles op een Double layer waar alles in een keer oppast.

Bedankt allemaal, ik heb weer wat geleerd.

:thumb::):thumb:

Groetjes Pablo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan