Bestanden in OneDrive aanwijzen mbv de driveletter&mapnaam ipv OneDrive link

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Ik heb het merendeel van mijn bestanden in OneDrive ondergebracht. In de verkenner heb ik "Altijd bewaren op dit apparaat" aangezet.
Een koppeling naar zo'n bestand in een Office applicatie ziet er normaliter uit als (bijvoorbeeld)
"D:\OneDrive\Testomgeving\testbestand.txt". Maar na korte tijd wijzigt die koppeling in iets als "https://d.docs.live.net/f6cf891f7b09hc78e7/Testomgeving\testbestand.txt".
Dat is lastig, onduidelijk en veroorzaakt in sommige bewerkingen fouten.
Weet iemand of het mogelijk is om dit te voorkomen, behalve door met OneDrive te stoppen?

Vast mijn dank voor slimmer oplossingen.

@Senso . Ik denk niet dat dit het probleem is.

Wat ik wel denk. Microsoft is heel erg hard aan het pushen naar de cloud. Dus op de achtergrond gebeurd dit en je kunt er weinig tegen doen. Kijk maar in W11. Daar staat nu steeds backup. De hoepels waar je doorheen moet om iets op je bureaublad op te slaan zijn intussen niet grappig meer. Het is wat het is.

Technisch gezien. Je gebruikt OneDrive of je gebruikt het niet. Als je het gebruikt, volg dan ook maar de werkwijze van de leverancier. Geeft anders weer andere gekke problemen

Weet iemand of het mogelijk is om dit te voorkomen, behalve door met OneDrive te stoppen?
Ik heb nog wel een macro liggen die de OneDrive paden vervangt/omzet naar de lokale paden. Want dat is eigenlijk het probleem dat je hebt. Op je computer zie je de bestanden 'gewoon' in de lokale map staan in de verkenner, dus de map is gewoon te gebruiken, ook als je in Excel een bestand opent kun je die gewoon met de drive letter openen. Het is pas een probleem als je bestanden met VBA wilt muteren, want dan krijg je dus die http paden.

Dank Senso en RogerS.
Ik ben bang dat RogerS gelijk heeft en ik voor een deel met OneDrive moet stoppen. Maar ik wil eerst de suggestie van Senso uitptoberen.
Ik heb een NL versie van Microsoft365 Met Office en OneDrive natuurlijk, maar ik kan die instelling die Senso aangeeft niet vinden. Het is zo'n rommeltje van reclame, suggesties en aanwijzingen dat ik er niet uitkom waar die vink-mogelijkheid staat.
En als iemand nog wel of andere mogelijkheden weet dan graag.

Een belachelijke zaak. In de link die ik geef staan 24 posts. Er staan nog veel meer artikelen op internet. Veel mensen komen er dan nog niet uit. Gaat er dan bij MS geen lampje branden! MS en de MS Adviseurs zijn ordinaire prutsers! Je moet toch op een fatsoenlijke en efficiënte wijze kunnen werken met software en geen uren en uren moeten besteden aan het oplossen van problemen.

Hi Octafish. Ik heb dat ook eens geprobeerd, maar liep toen tegen een paar problemen op. Mogelijk helpt jouw macro me beter. Graag dus.

Vertel eens wat jouw problemen waren, en liefst ook welke macro('s) je daarvoor hebt geprobeerd. Dan hoef ik, als ik dezelfde techniek gebruik, die niet te posten :).

Hi Octafish
Ik heb geen complete macro's daarvoor ontwikkeld maar ad hoc een paar keer gewerkt met zoeken en vervangen van d.docs.live.net door de echte mapnaam. Het probleem was o.a. dat het heel lang duurde omdat alle functies, denk ik, ververst werden. Het ging om heel grote bestanden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan