• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestanden met gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

dynamix

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Goeiemiddag,

Ik heb even een vraagje, ik wil in een cel van een excel een lijst laten openen. Het gaat om een bouwkundig excel blad.
Hieronder probeer ik een voorbeeld te creeeren.
In de cel staat dan "Materiaalsoort", en als je hier op klikt dat er een lijst komt met meerdere materialen, waaruit je kunt kiezen en dat deze er vervolgens komt te staan(op de plek waar "Materiaalsoort" staat), achter de materialen moeten een 3 tal gegevens komen die ook automatisch in een juiste kolom moeten staan.
xxx xxx xxx
Baksteen 0,6 20 30

Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders probeer ik het te verbeelden.

Groetjes Bjorn

Zet eerst ergens op je werkblad een lijstje met de mogelijke keuzes. Benoem dat bereik met een zelf gekozen naam.

Selecteer dan je cel en kies Data > Validatie.

Kies de optie Lijst en in het vakje zet je een = gevolgd door de naam van het bereik met de keuzemogelijkheden. Klik OK.

Lukt het?

Die andere getallen kan je met een VERT.ZOEKEN functie ophalen uit een andere tabel ergens op je blad.

Wigi

Dit kan je oplossen met "valideren" en "verticaal zoeken".
Gebruik de zoekfunctie eens met deze termen en je vind een schat aan informatie.

Ja sorry ik weet zeker dat er al heel veel opstaat in dit forum. Maar ik weet niet wanneer je voor iets welke functie je kunt gebruiken en op vage zoektermen vind je niks.
Maar het is nu gelukt, naar een middagje hard ermee bezig, maar nu wil ik meer.

Het wordt namelijk zo grote lijst met materialen, en ik kan ze onderverdelen in catogorieen. Dus ik zou graag willen, dat je eerst in een scrollbalk een catogorie aanklikt en erna dat er een lijst komt met materialen die binnen die catogorie vallen. (dit mag rustig in een cel ernaast).

Ben hier ook al wel even mee bezig geweest, probeer verwijzing enz te maken. Maar dat wil niet lukken, dus als iemand een oplossing heeft?

Tevens even vraagje, ik vindt zelf ook irrietant en ook zonde van het forum dat er dubbele vragen onstaan, hoe kan ik sneller achterkomen, wat welke functie doet in excel?

Tevens even vraagje, ik vindt zelf ook irrietant en ook zonde van het forum dat er dubbele vragen onstaan, hoe kan ik sneller achterkomen, wat welke functie doet in excel?

Ze uitproberen op een testbestandje... of internet of helpfiles raadplegen.

Ja sorry ik weet zeker dat er al heel veel opstaat in dit forum. Maar ik weet niet wanneer je voor iets welke functie je kunt gebruiken en op vage zoektermen vind je niks.
Maar het is nu gelukt, naar een middagje hard ermee bezig, maar nu wil ik meer.

Het wordt namelijk zo grote lijst met materialen, en ik kan ze onderverdelen in catogorieen. Dus ik zou graag willen, dat je eerst in een scrollbalk een catogorie aanklikt en erna dat er een lijst komt met materialen die binnen die catogorie vallen. (dit mag rustig in een cel ernaast).

Ben hier ook al wel even mee bezig geweest, probeer verwijzing enz te maken. Maar dat wil niet lukken, dus als iemand een oplossing heeft?

Doe hier eens de nodige inspiratie op, vooral de linken onderaan de pagina.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan