• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestanden samenvoegen tot nieuw overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

alconsten

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2012
Beste mensen,

Ik vraag jullie hulp bij het volgende. Via een webapplicatie worden excel bestanden aangemaakt. Hierin staan lijsten van leerlingen met scores. De scores worden niet gerepresenteerd als getallen, maar als tekst. Die excel-bestanden zien er ongeveer zo uit:

Piet A
Jan B
Kees C
Henk B

Nu wil ik twee van dit soort bestanden kunnen samenvoegen tot 1 overzicht. Echter, het kan zijn dat de lijst leerlingen net iets anders is. Dus bijvoorbeeld:

Piet B
Jan B
Kees D
Inge A

Nu zoek ik een handigheidje om die twee overzichten samen te voegen tot 1 bestand, waarbij hij de scores van de kinderen (als ze in beide overzichten voorkomen) in twee kolommen plaatst, zodat ik een eenvoudig overzicht van hun resultaten krijg. Dus:

Piet A B
Jan B B
Kees C D
Henk B
Inge A

Ik heb wel wat gegoogled en daar leek het te gaan over draaitabellen. Maar dat kreeg ik niet goed voor elkaar. Volgens mij omdat deze met getalsmatige waarden wil werken.

Wie weet raad? Handmatig plakken en knippen is met 300 leerlingen niet zo'n pretje!

Ik dank bij voorbaat voor advies!

Arnold

Kan dit zijn wat u zoekt!

Samenvoegen op positie
1.Maak de gegevens die u wilt samenvoegen gereed op elk afzonderlijk werkblad.

De gegevens instellen

Zorg ervoor dat elk gegevensbereik in lijstindeling staat: elke kolom heeft een label in de eerste rij en bevat vergelijkbare waarden, en de lijst bevat geen lege rijen of kolommen.
Plaats elk bereik op een afzonderlijk werkblad. Plaats geen bereiken in het werkblad waar u de gegevens wilt samenvoegen.
Zorg ervoor dat elk bereik dezelfde indeling heeft.
Benoem elk bereik. Selecteer hiertoe het gehele bereik, klik vervolgens op het tabblad Formules in de groep Benoemde cellen op de pijl naast Een bereik benoemen en typ een naam voor het bereik in het vak Naam.
2.Klik op de cel in de linkerbovenhoek van het gebied waar u de samengevoegde gegevens wilt weergeven in het hoofdwerkblad.

Opmerking Zorg ervoor dat u over genoeg cellen beschikt rechts van en onder deze cel voor de samengevoegde gegevens. Door de opdracht Samenvoegen te kiezen wordt het gebied gevuld met de gegevens.
3.Klik op het tabblad Gegevens, in de groep Gegevenshulpmiddelen, op Samenvoegen.

4.Klik in het vak Functie op de samenvattingsfunctie waarmee u de gegevens wilt samenvoegen.
5.Als het werkblad zich in een andere werkmap bevindt, klikt u op Bladeren om het bestand te zoeken en klikt u op OK om het dialoogvenster Bladeren te sluiten.

Het bestandspad wordt ingevoegd in het vak Verwijzing, gevolgd door een uitroepteken.
6.Typ de naam die u aan het bereik hebt gegeven en klik vervolgens op Toevoegen. Herhaal deze stap voor elk bereik.
7.Geef aan hoe u de samenvoeging wilt bijwerken. Voer een van de volgende handelingen uit:
Als u de samenvoeging zo in wilt stellen dat er automatisch wordt bijgewerkt wanneer de brongegevens worden gewijzigd, schakelt u het selectievakje Koppelingen met brongegevens maken in.

Belangrijk U kunt dit selectievakje alleen inschakelen als het werkblad zich in een andere werkmap bevindt. Zodra u dit selectievakje inschakelt, kunt u niet meer wijzigen welke cellen en bereiken deel uitmaken van de samenvoeging.
Als u de samenvoeging zo wilt instellen dat u de samenvoeging handmatig kunt bijwerken door de opgenomen cellen en bereiken te wijzigen, schakelt u het selectievakje Koppelingen met brongegevens maken uit.
8.Laat de vakken onder Labels gebruiken in leeg. In Excel worden de rij- of kolomlabels in de bronbereiken niet naar de samenvoeging gekopieerd. Als u labels voor de samengevoegde gegevens wilt gebruiken, moet u deze uit een van de bronbereiken kopiëren of handmatig invoeren.

Ja. Het lijkt er wel op.
Echter....het gaat niet omdat ik letters gebruik als score (niveaus van leerlingen worden uitgedrukt in a,b,c,d)

Wanneer ik scores zou gebruiken als 1,2,3,4 werkt het inderdaad prima met 'samenvoegen'. Maar we wensen liever letters te gebruiken om de niveaus te duiden. (of woorden).

Kun je ook tekstgegevens samenvoegen?

Laatst bewerkt:
In principe is dit mogelijk, maar wat ga je doen bij dubbele namen ?
De kans lijkt mij reeël dat op 300 LL er wel iemand met dezelfde naam tussenzit (voornaam al meer dan zeker).
Plaats eens een voorbeeld met op 2 werkbladen hoe de gegevens werkelijk gepresenteerd worden.

Bekijk bijlage voorbeeld_gewenst_overzicht.xlsxHoi Rudi,

Uiteindelijk zal er iets moeten met een soort controle dat zowel de voornaam als de achternaam overeen moet komen, en als dat het geval is moeten de scores van die leerling in het overzicht gepresenteerd worden.

In de bijlage heb ik een voorbeeld geplaatst met een klein lijstje, dat ik handmatig heb samengevoegd tot het gewenste overzicht.
werkblad 1: de resultaten van de eerste toets
werkblad 2: de resultaten van de tweede toets
werkblad 3: een overzicht van alle leerlingen met hun scores. In dit overzicht moeten alle kinderen worden getoond die een of beide toetsen hebben gemaakt en hun score moet in de overeenkomstige kolom worden getoond.

Hopelijk helpt dit vb........

neen,
de lijst met scores komt uit een ELO die dit kan exporteren naar csv....zo komt dat in de eerste kolom de naam staat als 1 geheel achternaam voornaam. Daarmee zijn de namen wel uniek en goed te vergelijken / onderscheiden.

Met vertikaal zoeken kan het eenvoudig.
Als je de indirect functie er nog bij gebruikt is het helemaal een fluitje van een cent.

Bijlagen

hallo Arnold je schreef
Uiteindelijk zal er iets moeten met een soort controle dat zowel de voornaam als de achternaam overeen moet komen
kun je een idee geven wat je hier mee bedoeld
je schreef ook dat ze in de zelfde cel staan en dat de namen uniek zijn

groet sylvester

Dit is 'em.....de oplossing van popipipo werkt!

Geweldig....ik moet nu even goed studeren om de functies VERT.ZOEKEN en INDIRECT te begrijpen.

DANK DANK DANK!!!

hallo Arnold,
nu moet je wel zelf de namen en de bladnamen in het verzamelblad invullen
dat kun je ook door een macro'tje laten doen.
als je dat wilt, meldt dat dan even

groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan