• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestanden vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Geachte Helpmijers,

Ik ben er even een tijdje uitgeweest ivm cursussen e.d. Maar kom toch weer terug bij de oude liefde. De vraag is als volgt. Ik heb twee bestanden die ik wil vergelijken. Nu kun je bestanden vergelijken met vertikaal (of horizontaal) zoeken. Echter voorgaande werkt niet en wel om de volgende redenenen. Voorbeeld:
Ik heb een lijst met eigenaren van auto´s. Een eigenaar kan 1 auto hebben maar ook meedere. Nu staat op blad 1 een overzicht van een paar jaar terug en op blad 2 het nieuwe overzicht. Wanneer ik ga zoeken op naam bijvoorbeeld, dan krijg ik wel een uitkomst natuurlijk. Alleen wanneer meerdere mensen meerdere auto´s hebben, dan krijg ik steeds het eerste wat vert.zoeken vindt. Dus als Piet een Ford, Fiat, Folfo heeft op blad 2 en dat wil ik vergelijken met blad 1, dan krijg ik bij Piet 3x een Ford te zien. Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Groet,
Allard

Allard,

Kun je het bestand bijvoegen ? Denk dat het met VBA wel te doen is.

Groet,
Erik

Ik zal vanavond even een proef bestand maken. Ik namelijk het bestand wat ik daadwerkelijk gebruik, niet de wereld in sturen. U hoort nog :) VBA had ik ook al ingedachten maar de vraag is dan idd hoe.

Hoi Demeter,

Ik krijg je bestand niet aan de praat. Hij opent wel, maar er gebeurt vervolgens niets wat ik ook in toets in B1.
Zoals beloofd een testbestand. Nu is de oplossing bij deze vrij simpel. Haal de dollartekens weg en dan doet hij het. Bij deze is dat zo, alleen het bestand wat ik heb, bestaat uit 3000 records ongesorteerd. Dus even opschuiven werkt helaas niet.

Wie o wie

Groet,
Allard

Bijlagen

Denk dat jij je macro beveiliging op hoog hebt staan. Als je deze iets lager zet dan wordt er gevraagt of je de te gebruiken macro's wilt toestaan. Extra/macro/beveiliging.

Heb de file iets aangepast.
Gaat om het idee, heb er geen extra's ingebouwt:
wat moet er gebeuren als sjaak meer auto's heeft gekregen?
wat gebeurt er als het er minder zijn geworden?
wat als de naam niet bestaat op een van de bladen?
etc.

Bijlagen

Denk dat jij je macro beveiliging op hoog hebt staan. Als je deze iets lager zet dan wordt er gevraagt of je de te gebruiken macro's wilt toestaan. Extra/macro/beveiliging.

Heb de file iets aangepast.
Gaat om het idee, heb er geen extra's ingebouwt:
wat moet er gebeuren als sjaak meer auto's heeft gekregen?
wat gebeurt er als het er minder zijn geworden?
wat als de naam niet bestaat op een van de bladen?
etc.

Demeter,
Echt een geweldig bestandje zeg! Maar de crux zit hem inderdaad in mijn originele bestand. Ik ben echt bang dat jullie de oplossing wel hebben, maar niet exact antwoord kunnen geven op mijn vraag omdat jullie geen toegang hebben tot het originele bestand....Balen. Want wat ik eigenlijk zou willen is de nieuwe uitkomst achter elke overeenkomstige variabele. In het proef bestand de naam. Er zijn geen nieuwe namen gekomen alleen de auto´s zijn veranderd (of niet, maar das ook de reden van de vergelijking :)) Ik ga nog even jou bestandje mishandelen, misschien kom ik er nog uit.

Groet,
Allard

Dus je wil een gehele lijst met alles naast elkaar?
Misschien heb ik vanavond nog even tijd, hebben zo een bedrijfsdagje uit:) anders tillen we het naar morgen ochtend.

Ben benieuwt waar je zelf mee komt.

Demeter en anderen,

Ik heb het verhaal in excel losgelaten aangezien ik op mijn werk geen internet meer heb :S is het plaatsen van voorbeelden zo moeilijk. Ik heb net een stampcursus acces voor professionals achter de rug (ik had programma nog nooit gezien) dus ben daar maar in gaan pielen en dit gaf direct het gewenste resultaat.................Nou ja bijna. Ik blijf het een bagger programma vinden, maar goed de baas zegt dat het moet :) Maar ik wil het ec
xcel verhaal niet loslaten dus ik ga nog even verder. Ik zal eens proberen of ik een beter voorbeeld kan plaatsen overigens

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan