Bestanden versleuteld

Status
Niet open voor verdere reacties.

kebabsnor

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Berichten
140
Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag een upgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 gedaan.
Ik heb toen wat losse bestanden en mapjes in een map gedaan en die op mijn hdd gezet zodat ik mijn ssd kon formatteren en die bestanden niet kwijt was.
Nu is de tekst groen van die map en de bestanden dus de bestanden zijn versleuteld.
Ik kan ze niet openen kopiëren of wat dan ook.
En er zitten een aantal excel bestanden bij die ik perse moet hebben dus ik moet deze bestanden zien te openen.
Alleen als ik ga kijken bij machtigingen is de enige gebruiker die toegang heeft om de versleuteling eraf te halen mijn oude gebruikersaccount van Windows 8.1.
Ik kan er dus nu met geen mogelijkheid in komen.
Is er een manier om deze versleuteling eraf te halen?

Gr,

Kevin
 
Start eens op vanaf een Linux Live of Bart PE (windows) CD/usb stick en kijk of je er dan bij kunt en naar een andere usb stick kunt copyen,
Ik lees ergens dat het komt omdat ze in een persoonlijke map zaten en door het formatteren ben je die oude rechten kwijt.
Heb je nog een backup op een stick of externe schijf?
Een kopie is geen backup...
 
Je schrijf "upgrade" maar ik krijg meer het idee dat je een schone installatie van W10 gedaan hebt, vandaar ook dat je originele gebruikersaccount weg was etc.

M.b.t. ontsleutelen: Als ik eerlijk ben: Ik zie er niets van komen, ook niet op de manier waar andre het over heeft: Dit probleem is (normaal gesproken) alleen op te lossen door een volstrekt identieke Windows 8.1 te hebben van vóór de upgrade.
Dus heb je geen image van hoe het er vóór de overgang uitzag dan wordt het moeilijk/niets (zie ook hier onder).

Stel dat je W8.1 via een "restore to factory defaults" terug te zetten is, je nog weet hoe je pc heette (dus computernaam), je nog weet hoe je oude accountnaam was én dat het eerste account is dat is gemaakt (dus tijdens de installatie gemaakt) dan zou je een kans maken.
Gegeven dat bestandsencryptie een optie is in 'hogere' versies van W8 dan wat standaard op consumentenlaptops staat zou het ook kunnen zijn dat je zelf een 'schone installatie' hebt gedaan, toendertijd. Ook dan kun je computernaam en (eerste) gebruikersnaam instellen tijdens de installatie.

Andere optie (maar dan moet de laptop in een Windows-domein gehangen hebben) is om de domein-/systeembeheerder te vragen om eigenaar te worden van de bestanden en ze te ontsleutelen. Dit werkt natuurlijk alleen als de domeinbeheerder zichzelf als "data recovery agent" heeft aangegeven.

Dit programma beweert van zichzelf EFS beveiligde bestanden te kunnen ontsleutelen. Ik ken het niet, en ik geloof er ook niet in (voor jouw geval), maar ik noem het toch maar.

Mogelijk zou je (m.b.v. een van bovenstaande methodes) je bestanden weer kunnnen ontsleutelen. Stel dat ontsleutelen mogelijk blijkt, dan kun je (nadat je de ontsleutelde versie ergens hebt veiliggesteld (een FAT32 geformatteerde memory-stick, bijv.)) je 'upgrade' naar W10 weer opnieuw gaan doen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan nog een aardig slagveld worden... als dit het topje van de ijsberg is voor mensen die de overgang zo doen...
PS: ik zet nooit data in persoonlijke, vage mappen..., maak altijd een aparte data partitie en vanaf daar backuppen.
Je vermijdt hiermee systeemmappen die installatie afhankelijk zijn; ik heb dat hier blijkbaar onderschat agv mijn "default vermijden benadering"....
 
Bedankt voor het meedenken. Ik heb inderdaad een schone installatie gedaan dat was ik vergeten erbij te zeggen. Ik kan nog even proberen wat Andre zijn en anders zal ik denk ik toch echt pech hebben...
 
Leesvoer:
http://www.groovypost.com/howto/windows-8-7-efs-encrypt-files-folders/
https://social.technet.microsoft.co...stallation-of-windows-7?forum=w7itprosecurity

En daar een hit naar een commerciele recovery optie.... :cool:
https://www.elcomsoft.com/aefsdr.html
Dit bedrijf bestaat al heel lang, is iig geen eendagsvlieg.
Uiteraard kan ik niks zeggen of dit dit gaat lukken...
Lees wat je met een trial kunt doen...
Maak eerst iig een backup van wat encrypted is... je weet maar nooit of je nog dnties suggesties alsnog nodig heb en dat je nog originele bestanden nodig hebt...
 
Laatst bewerkt:
Nu ik gelezen heb wat die software van elcomsoft nodig heeft begin ik er in te geloven dat die software inderdaad in staat zou kunnen zijn je bestanden te decrypten:
Je oude gebruikersnaam en het wachtwoord wat erbij hoorde.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan