Bestanden vervangen door niet-herkende versies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doeternietoe

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2003
Berichten
19
Hoi,

Toen ik na een kort verblijf beneden, weer terugkeerde naar mijn pc, las ik deze melding op mijn scherm:

Enkele bestanden die nodig zijn voor een goede werking van Windows, zijn vervangen door niet-herkende versies.

De oorspronkelijke versie moet worden teruggezet en blablabla. Plaats de cd van Windows XP.

Bij het drukken op annuleren, kwam ongeveer de volgende melding:

Dit zal gevolgen hebben voor de systeemstabiliteit.
Weet u zeker dat u deze niet-herkende bestandversies wilt behouden?

Norton AntiVirus gaf geen virusmelding. Ook HouseCall niet tot nu toe (is nog aan het scannen).

Op aanraden van een vriend wilde ik systeemherstel doen. Maar daarbij heb ik weer het probleem dat wanneer ik op Volgende druk, er helemaal niets gebeurt. Systeemherstel start dus niet.

Herkent iemand dit?
 
Geplaatst door P@sbeer
hoe doe je dat een scandisk maken?

1) Start/Uitvoeren
2) typ in het invoervak cmd (klik hierna op OK)
Je komt nu in Dos terecht.
3) typ: chkdsk /f (en geef een Enter)

Scandisk wordt nu uitgevoerd.

Dennis.
 
Geplaatst door DENNIS90


1) Start/Uitvoeren
2) typ in het invoervak cmd (klik hierna op OK)
Je komt nu in Dos terecht.
3) typ: chkdsk /f (en geef een Enter)

Scandisk wordt nu uitgevoerd.

Dennis.

thanks
 
Nu is er dit probleem:

C:\>chkdsk/f
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces
wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd
zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)


Wat houdt dit dan in?
 
Als je onderstaande melding krijgt, dan wordt bij de volgende keer dat je pc wordt opgestart, Chkdsk uitgevoerd. Als je tenminste op de vraag met een J hebt beantwoord.


C:\>chkdsk /f
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces
wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume de volgende keer
dat het systeem wordt opgestart, wordt gecontroleerd? (J/N) n

C:\>

Dennis.
 
Hey, das toevallig! Dezelfde melding.

Chkdsk wordt bij de volgende keer dat je pc opstart pas uitgevoerd. Dus, niets aan de hand.

Dennis.
 
Geplaatst door Doeternietoe
Ow ok :). Maar dat gebeurt automatisch?
Ja, zeker weten. Maar het is maar even afwachten of het probleem daarmee wordt verholpen. Ik hoop dat natuurlijk van harte.

Dennis.
 
Windows cd in je speler doen en dan naar uitvoeren gaan. Daar typ je in:

sfc /scannow en druk op OK
 
Geplaatst door m@rio
Windows cd in je speler doen en dan naar uitvoeren gaan. Daar typ je in:

sfc /scannow en druk op OK

Owja, dat was ik vergeten te vermelden: ik heb de cd helaas niet. Vandaar dat ik wel op annuleren moest drukken.
 
Geplaatst door P@sbeer
thanks

Graag gedaan.

O Ja, door het uitvoeren onder punt 2 genoemde gaat men werkelijk naar de Dos-omgeving. Ik had natuurlijk in het invoervak ook direct chkdsk /f kunnen enteren, dan vervalt hiermee punt 3. Ik ben echter van mening, dat het uitvoeren v.e. commando in de Dos-omgeving zelf het verstandigste is, omdat je hiermee eventuele foutmeldingen gegenereerd door bijvoorbeeld het verkeerd ingeven v.e. bepaald commando wel beter te zien krijgt.

Dennis.
 
Ik heb inmiddels gedaan wat me aanbevolen werd (via DOS), maar ben niet veel wijzer geworden :confused: .

Volgens mij was het volgens scandisk allemaal in orde. Het ging zo snel, dat ik de meldingen niet kon lezen.
 
Ik vraag me af hoe je XP hebt geïnstalleerd. Had je eerst misschien Win'98FE(/SE) en XP eroverheen geïnstalleerd?

Als dit het geval was, dan zou ik liever hebben gezien, dat voordat XP werd geïnstalleerd je HD eerst was geformateerd.

Dennis.
 
De Windows File Protection genereert je meldingen. Deze functie kan niet uitgezet worden en wordt op de achtergrond uitgevoert. Het idee is om het syteem zelf stabiel te houden door de essentiele bestanden te beschermen. Dit komt weer voort uit de 'DLL-hell' die in windows 98 nog gaande was.

Zonder cd moet je de meldingen wel negeren, maar dit geeft verder geen directe problemen, ondanks de onheilspellende melding van windows.

Doe wat Mario aangaf als je wel een cd hebt. Verder hebben NT versies van Windows geen DOS! DOS is iets heel anders dan de command line.
 
Long time ago.

Hallo beste caveman,

Als er over Dos gesproken wordt, dan moet ik eerlijk gezegd even aan die tijd denken dat men ook zovaak over bijvoorbeeld UMB(Upper Memory Block) sprak.

Dit is men inmiddles al lang weer vergeten, zo ook met wat Dos eigenlijk precies betekent. En daarmee bedoel ik natuurlijk niet zo simpel te willen zeggen dat Dos
voor Disk Operating System staat, want dan kan ik ook nog een stap terug door uit te leggen wat TOS is.

Maar om een lang verhaal kort te maken, interpreteer ik dos eigenlijk als volgt:

Als wij bijvoorbeeld gaan formateren (voor meer opties: format/? | more) wordt in feite nog steeds een Dos-routine aangeroepen. En dat maakt niet uit met wel OS van M$ men gebruikt. In die zin is er geen één OS van M$ revolutionair te noemen. Die Dos-routines bestaan er nog steeds.

Het is zo jammer, dat het voor mij zo lang geleden is dat ik wat met assembler deed. Ik had anders hier even middels Debug kunnen laten zien in welk geheugen segment en off-set dat deel zich bevindt. Misschien als ik wat meer tijd heb (ga zo slapen) zal ik een deel ervan hier alsnog plaatsen. Aan de andere kant weet ik ook dat je zich veel bezig houdt met de kern v.e. besturingssysteem. Ik probeerde hier alleen maar even in het kort aan te geven wat ik onder dos versta en niet zomaar het noemen v.e. willekeurig commando, want dos is en blijft altijd een deel van het elk M$ besturingsysteem.

Met vriendelijke groeten,

Dennis.
 
Ik volg je niet, want in dezelfde trant heeft Unix commando's zoals mv, cp, cd etc., maar dat maakt het nog geen DOS...;)
 
Beste caveman,

Laat het anders maar, ik ben trouwens ook niet zo denderend goed met het uitleggen van iets. Ik bewonder jou trouwens enorm, jouw berichten zijn zeer waardevol en leerzaam.

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan