Bestanden wijzigen in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcgek

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
5
Hoi

Ik heb een thuisnetwerk (niet draadloos) aangelegd tussen twee pc's, xp en vista. Maar nu blijkt dat als ik bestanden open van de xp op de vista deze niet te wijzigen zijn. En als ik documenten open op xp vanuit vista worden ze geopend als alleen lezen. Ik heb al geprobeert in de netwerkverbinding alleen lezen uit te zetten, maar dit werkt niet, ook niet via attrib.
Kan iemand mij zeggen waar hier het probleem zit en of het te omzeilen is?
 
Ziet er naar uit dat (combinaties van deze 2 zaken zijn mogelijk):
1. De groep Iedereen op map- (en misschien ook bestandsniveau) alleen leesrechten heeft (tabblad Beveiliging, niet beschikbaar/relevant als "Eenvoudig delen" wordt gebruikt)
2. De mappen alleen gedeeld zijn met recht Lezen en dus niet als recht Wijzigen (of Volledig beheer) (tabblad Delen, knop Machtigingen of (indien "Eenvoudig delen" wordt gebruikt): tabblad Delen -> Nakijken of "Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen" wel aanstaat).

PS: Standaard wordt gedeeld met Iedereen: Lezen, dus begin met optie 2.

Succes,

Tijs.
 
Bij de vista was het inderdaad een rechten probleem, dus is nu opgelost. Maar op de xp staat 'netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen' wel degenlijk aangevinkt, toch kan ik op de vista geen wijzigingen aanbrengen als ik daar vanop xp iets open. Ik heb op xp ook geen knop 'geavanceerd' zoals bij vista om machtigingen te wijzigen. Waar moet dat dan op xp?
 
Bij de vista was het inderdaad een rechten probleem, dus is nu opgelost. Maar op de xp staat 'netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen' wel degenlijk aangevinkt, toch kan ik op de vista geen wijzigingen aanbrengen als ik daar vanop xp iets open. Ik heb op xp ook geen knop 'geavanceerd' zoals bij vista om machtigingen te wijzigen. Waar moet dat dan op xp?

Probleem gevonden, het ligt blijkbaar niet aan de machtigingen op xp, maar aan office 2007. Ik probeerde zonet een document in een oude word versie uit en daar ging alles perfect. Zo is dat toch ook even opgelost

Bedankt voor de info :)
 
Als je vraag beantwoord is, graag even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Fijn dat je wat aan de tips hebt gehad! :)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan