bestandlocatie bij oplsaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymyr

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Ik krijg dagelijks Word-bijlagen via Outlook die ik op moet slaan in mijn eigen omgeving. (Ik gebruik overigens nog steeds MS office 2003.)

Dat pad is erg lang na OPSLAAN ALS:
-TEMP
Dan moet ik kiezen voor
-MIJN COMPUTER
Dan kom ik uit bij de BOOT (C)
En dan kom ik pas uit bij mijn ooit gemaakte map: MIJN DOCUMENTEN.

In Word heb ik in OPTIES - BESTANDSLOCATIES dat pad aangepast zodat ik bij OPSLAAN ALS daar rechtstreeks ik kom. Maar bij bijlagen opslaan gaat dat dus niet. Hoe krijg ik dat ook voor elkaar ?

Dag Tijs,

Helaas, dat werkt niet. Alles blijft hetzelfde. Misschien ter verduidelijking:
De bijlage open ik en bewerk ik. Daarna wil hem OPSLAAN ALS en dan zou meteen die map MIJN DOCUMENTEN moeten openen.

Standaard zouden bijlagen inderdaad in Mijn documenten moeten worden opgeslagen (zie tekst Microsoft: Wanneer u de opdracht Opslaan als gebruikt om e-mailberichten en bijlagen op te slaan in Outlook 2003, worden deze items standaard opgeslagen in de map Mijn documenten.) Dat lijkt (als ik de vraag goed lees) nu juist niet te gebeuren bij TS, terwijl hij dat nu net wél wil. Dan weet ik niet of het register aanpassen wel zin heeft. Maar proberen kun je natuurlijk altijd.

Achterhaald door de tijd :).
Je moet je bijlagen inderdaad eerst opslaan voordat je hem opent. Maar dat is logisch: zodra je een bestand gelijk opent, bestaat het niet op je computer. Windows maakt dan een kopie aan in de Temp map, en die is nogal lastig te vinden. Dus ik zou de werkwijze aanpassen, en het bestand eerst opslaan. Is ook veel verstandiger, omdat je dan gelijk weet waar je bestand is.

Nu blijkt dat het je er niet om gaat om bij het rechtsklikken op een bijlage en kiezen voor "Opslaan als" in die map uit te komen (daar is mijn eerste posting op gericht geweest) maar dat je het bestand RECHTSTREEKS vanuit Outlook opent.
Tsja, Outlook slaat bijlage bij rechtstreeks openen in de TEMP map op en opent 'm dan, dus dat is te verwachten gedrag.

Graag de volgende keer je vraag duidelijk stellen!

Even terug naar je BEDOELDE vraag: Mogelijk is dit een workaround waar je wat mee kunt.
Maak een snelkoppeling op je bureaublad naar de map waar je de Word-bestanden uiteindelijk in wilt opslaan.
Geef die snelkoppeling een naam die begint met _ (bijv. _WordOpslag).
Kopieer de snelkoppeling naar je TEMP map.
Je kunt dan tijdens Opslaan als dubbelklikken op de snelkoppeling in de TEMP map zodat je op die manier in de gewenste map uitkomt en daar dan uiteindelijk het bestand opslaan.

Blijft slechts staan tot de volgende opschoning van de TEMP map! Vandaar dat je het origineel achter de hand houdt op je bureaublad.

Openen TEMP map zodat je de nieuw gemaakte snelkoppeling er in kunt kopiëren:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> %temp%

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even corrigeren... ik heb de vraag wel duidelijk gesteld en het exacte pad aangegeven van wat er nu gebeurt. Daarna aangegeven wat ik echter wil. Misschien ook een kwestie van goed lezen! :)

Wellicht overbodige toevoeging: Ik heb dus een eigen map Mijn Documenten onder C: staan en maak géén gebruik van de standaard map Mijn Documenten die standaard onder Gebruikers (of onder Users) staat.

Je geeft nu die TEMP-map (met snelkoppeling) als oplossing. Is nog omslachtig.
Zoals eerder gemeld heb ik de bestandslocaties in Word (Extra - Opties gewijzigd zodat alle documenten rechtstreeks worden opgeslagen in mijn map Mijn Documenten. Waarom kan ik dat pad ook niet maken voor die bijlagen?

Dat pad zou je op de volgende manier kunnen aanpassen. Open de register editor en ga naar de volgende locatie:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security

Kijk of daar de instelling OutlookSecureTempFolder bestaat. Als dat zo is kan je de waarde ervan aanpassen. Als deze niet bestaat maak je die sleutel aan als nieuwe tekenreekswaarde en stelt dan als waarde het gewenste pad in.

Wat de registerinstelling betreft heb je kans dat het door een Office of Windows update weer wordt gewijzigd.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de methode die dnties in #6 beschreef. Dat is eenmalig en niks omslachtigs aan.

Interessante tip van edmoor, maar ik kan het (ook) niet aanraden, per slot zullen er ook bijlagen zijn (Word documenten of anderssoortig) die je NIET (uiteindelijk) wilt opslaan.

Mijn mening over je startposting blijft staan: Het opslaan van een bijlage vanuit Outlook is niet hetzelfde als het effectief openen van een bijlage vanuit Outlook en die dan gaan opslaan vanuit het programma waar die bijlagesoort bij hoort.
Dus ik bedoel het opslaan van bijlagen doe je door op de bijlage te rechtsklikken en te kiezen voor Bijlage opslaan als, niet op jouw manier.
Ik vind het mateloos onbeschoft dat je suggereert dat IK beter moet lezen.

Nog over je probleem:
Alternatief zou zijn om de map op te nemen in de "Places bar" aan de linkerkant van het Opslaan als vakje. Dus je voegt die Mijn Documenten map die onder C: staat toe aan de Places bar, zodat je met 1 klik op die Place in de juiste map zit.
Dat kun je ALTIJD gebruiken vanuit Word om direct in de juiste map uit te komen, dus niet alleen voor geopende bijlagen.
In het Engels, instructie om een map daar in op te nemen: link

Tijs.

Nou, nou, wel erg gauw op de tenen getrapt, hoor! Heel voorzichtig formuleren heeft zelfs een averechts effect. Laat maar zitten! Zo hoeft het niet! Ik meld me af en probeer het wel ergens anders...!

Suggesties genoeg gehad m.b.t. je probleem, dus als je er niet mee uit komt dan succes elders.

Tijs.

Ok, de beste methode van werken is nog altijd eerst de bijlage Opslaan of Opslaan als..., dan de virusscanner erover, & pas als die akkoord is de bijlage openen.
Want als je dat direct in Outlook doet, hoef je maar één keer de verkeerde bijlage te openen & worden door ransomware alle bestanden op alle aangesloten (netwerk-)schijven versleuteld, heden ten dage zelfs die op een dropbox...

Is het de bedoeling dat alleen de Outlook-bijlagen, of moeten alle (Office-)documenten worden opgeslagen in C:\Mijn Documenten, & dus niet de standaardlocatie C:\Users\<user>\Dcumenten?

In dat geval kan je %Userprofile% aanpassen. Handigste is omdat te doen via RechterMuisKlik Computer, Eigenschappen, Geavanceerde systeemeigenschappen, tabblad Geavanceerd, Omgevingsvariabelen.
Nee, dat schrijf ik verkeerd.
Open als (een) Beheerder de Opdrachtprompt, typ:

set userprofile=C:\Mijn documenten

Kan ook via een batch in Opstarten.

Hier zijn volgens mij de register-locaties waarmee je het voorgoed kan veranderen:
Code:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders\Personal
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DocFolderPaths\[I]<username>[/I]
HKEY_USERS\[I]<S-1-5-21-1708537768-813497703-725345543-1003>[/I]\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders\Personal

DubbelKlik daar op de Tekenreeks & verander die. De wijzigingen in de instellingen van Office zelf zal je eerst ongedaan moeten maken.

Allemaal veel te ingewikkeld. Ik heb het zelf al gevonden:

- Opslaan als (Dan komt standaard de map TEMP maar die wil ik dus niet hebben!)
- Rechts boven EXTRA aanklikken.
- Dan eerst het gewenste pad ingeven: dat is dus MIJN DOCUMENTEN
- Dan binnen EXTRA: TOEVOEGEN AAN MIJN LOCATIES.
Dat pad komt dan in de linker kolom erbij te staan (naast mappen als mijn computer, onlangs geopend enz.)

Klaar!

Gefeliciteerd, je hebt mijn Places Bar suggestie van posting #9 opgevolgd (de NL-versie ervan). :D

Tijs.

Wie maakte er in berichtje #7 ook al weer een opmerking over het niet goed lezen van berichtjes?
Even corrigeren... ik heb de vraag wel duidelijk gesteld en het exacte pad aangegeven van wat er nu gebeurt. Daarna aangegeven wat ik echter wil. Misschien ook een kwestie van goed lezen! :)

@OctaFish: Ach ja, de TS mag blij zijn nog met Office 2003 te werken. Daar heb je de Places Bar nog én niet de (standaard-)beperking(en) van de nieuwere Outlook-versies m.b.t. het (rechtstreeks) bewerken van bijlagen.
Anders hadden hij nu nog veel grotere problemen gehad met zijn manier van omgaan met bijlagen. ;)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Waarvan akte :). Overigens geef ik je volkomen gelijk met je eerdere opmerking; TS had zijn vraag écht niet goed gesteld, want ik had 'm ook zo begrepen:
Ik krijg dagelijks Word-bijlagen via Outlook die ik op moet slaan in mijn eigen omgeving. (Ik gebruik overigens nog steeds MS office 2003.) Dat pad is erg lang na OPSLAAN ALS:
Dat is echt maar op één manier uit te leggen :)

Allemaal veel te ingewikkeld. Ik heb het zelf al gevonden:
...
Klaar!
En nu moeten wij uit jouw laatste bericht gelijk kunnen afleiden wat dan nu het probleem nog is? Je mag best wat meer informatie geven...

Sorry! Dit topic kan worden gesloten!
Ik zoek met het bedrijf een oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan