• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestands locatie in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

luibak

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2011
Beste forum gebruikers,

Ik ben al hele tijd aan het zoeken naar een formulie o.i.d. waar mee je alleen de bestandslocatie in een excel krijgt en dus niet de bestands naam er achter.
Ik heb namelijk een macro die tabbladen uit een excel document exporteerd en opslaat op een locatie in een cel. daarom wil ik alleen het pad en geen naam er achter.

Alvast bedankt

Zoek in de string waar pad en naam in staat vanaf rechts naar links naar de eerste \
Dan heb je de eindpositie van de string met alleen het pad.

Hoi,

Zou je niet de volledige link kunnen plaatsen in een cel, en dan vervolgens de laatste naam weghalen? Daar is een formule voor, deze weet ik niet precies.

Maar met ASAP utilities is het een kwestie van op de knop drukken. ASAP is een programmaatje wat zich in excel installeert, je hebt dus gewoon een extra tabblad met opties die dan automatisch voorgeprogrammeerde macro's laat runnen.

@ djoane De naam van het bestand veranderd steeds dus daar heb ik weinig aan
@ edmoor ik probeerd dit automatisch te laten doen omdat al mijn collega's ermee moeten werken waar ook een aantal digibeten onder zitten.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld de formule =CEL("bestandsnaam") aan te passen dat hij de laatste\ verwijderd met alle wat er na komt?

Laatst bewerkt:
Volgens mij is daar geen standaard functie voor maar dat is wel eenvoudig zelf te maken.
Met bestandsnaam in =CEL("bestandsnaam") bedoel je de naam van het huidige document waar je dan het pad van wilt hebben?
Welke versie van Office gebruik je?

In Office 2007 kan daarvoor de volgende functie worden gebruikt:

Code:
Function Padnaam() As String
    Padnaam = ThisWorkbook.Path
End Function

In een cel zet je dan: =Padnaam()

Laatst bewerkt:
Als je toch al macro's gebruikt.

Code:
Sub bestandsloactie()
Sheets(1).Range("A1").Value = ThisWorkbook.Path
End Sub

Niels

@ niels en @ edmoor

waar moet ik deze code neer zetten ik heb die van edmoor in activie workbook gebruikt en toen kreeg ik foutmelding dat hij de formulie niet kent.

(ik werk met excel 2010)

alvast bedankt

Je moet een nieuwe module invoegen in de VBA editor en daar dan die formule in plakken.
Dat geldt voor zowel die van Niels als de mijne.

Code:
=LINKS(CEL("filename");VIND.ALLES("[";CEL("filename");1)-1)

Perfect! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan