Bestandsgrootte foto op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

evertVB

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Ik ben volledige beginneling op het gebied van websites, en ik wil een foto op een site zetten.
Deze foto komt van een digitale camera en de bestandsgrootte is dus bijna 3 MB, en dat komt de performance vast niet ten goede.

Is het gebruikelijk om dan zo'n foto te verkleinen en wat is de meest simpele/gebruikelijke manier?
:)

Ja, dat is zeker gebruikelijk, want anders ga je heel veel erg ontevreden bezoekers krijgen. 't Downloaden van zo'n grote foto kan behoorlijk lang duren op 'n niet heel snelle verbinding. En bijvoorbeeld in België is het nog heel gebruikelijk dat mensen maar 'n beperkt aantal MB mogen downloaden voor ze moeten bijbetalen.
'n Gebruikelijke grootte voor zo'n foto is bijvoorbeeld 800 x 600. (Dat is breedte x hoogte in pixel (px), dan wordt het bestand automatisch ook veel kleiner.) Je kunt de foto verkleinen met behulp van 'n grafisch programma als Gimp of Irfanview (beide gratis). Gimp is behoorlijk ingewikkeld om te leren, Irfanview is simpeler.

'n Andere methode is om 'n heel kleine afbeelding te maken (thumbnail), en pas als je daarop klikt de grote foto te tonen. Dan kunnen mensen kiezen of ze zo'n grote foto willen bekijken en dus downloaden of niet. Maar ook dan is 3 MB nog steeds veel te groot.
Voor thumbnails zul je moeten leren 'n site te bouwen. Eventueel met 'n speciaal programma daarvoor. Of 'n site zoeken waar je je foto's op kunt zetten in de vorm van 'n album of zo.

Ik heb ze met Irfanview naar 800 x 600 geconverteerd en dat werkt prima.
Bedankt!:)

Altijd opslaan als JPEG en nooit als BMP.
Bij JPEG kan je dan nog de mate van compressie instellen zodat je bestanden nog kleiner worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan