• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestandsnaam tonen van geimporteerd bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

JTE0131

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2014
Beste Excel experts,

Graag jullie hulp bij het volgende:

Ik maak in mijn Excelbestand gebruik van een bestandsverbinding. Hiermee haal ik data op uit een CSV bestand. Nu lukt dat allemaal prima, maar ik zou ook graag de naam van het betreffende CSV bestand meekrijgen (bijvoorbeeld in de eerste kolom). Ik weet dat het kan, maar hoe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Laat eens zien hoe je het nu doet.

Ik doe het nu met de Excel plug-in "ASAP utilities". Daarin zit een functie "bestanden importeren". Je krijgt dan een scherm waarin je het type bestand aangeeft, vervolgens waar hij het moet importeren en zodra het geïmporteerd heeft staat de data incl. bestandsnaam in het werkblad.

Helaas kan ik niet bij de broncode van de opdracht. Deze is beveiligd met een wachtwoord, maar het kan dus wel :-)

Zie bijlage voor de screenshots.1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

In je laatste plaatje staat de naam van het bestand al in kolom A. Dus in begrijp nu niet helemaal wat je met je vraag bedoeld.

Het probleem is dat ik nu afhankelijk ben van de plug-in ASAP utilities. Ik kan dit dus alleen doen wanneer deze plug-in op de pc aanwezig is.

ASAP utilities maakt gebruik van macro's / script. Het zou ook zonder moeten kunnen. Althans dat hoop ik. Zo ben ik namelijk niet meer afhankelijk van die plug-in.

Je wilt dus zonder de ASAP plugin een bestand selecteren om te importeren en dan de naam van het bestand in kolom A zien?

Ok, dat kan. Maar dat zal dan in VBA gemaakt moeten worden. Het te importeren bestand kan dan worden gekozen waarna kolom A wordt gevuld met de naam van dat bestand en de ggevens uit dat bestand worden dan vanaf kolom B ingevoegd. Het gaat dan wel om een vaste layout, dus niet met de uitgebreide mogelijkheden van de ASAP plugin.

E.e.a. is eenvoudig te maken en als je een voorbeeld van dat tekstbestand plaatst wil ik dat wel voor je doen.

Dat kan, maar 1 .xlsx en 1 .txt was genoeg geweest ;-)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan