• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestandsnamen uit map in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kramer

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2002
Beste forumgebruikers,

Is het mogelijk dat je in Excel via VBA een kolom kan laten vullen met de bestandsnamen uit een map. Voor een overzicht moet ik de verschillende mappen van afdelingen inzichtelijk maken. Nu doe ik dit via de verkenner F2 op de bestandsnaam en dan kopiëren en dan in Excel de bestandsnaam plakken.

Volgens mij moet dit sneller kunnen. Wie o wie kan mij helpen?

start uitvoeren -> cmd [enter]

In het zwarte scherm ga dan naar de netwerkschijf waarvan je overzicht wilt met bijv. het commando -> G: (als G: je netwerkschijf is)

Vervolgens type je -> dir /ad /b /s >lijst.txt

er flitst nu allerlei tekst voorbij. Als dit stopt is er in G: een bestand lijst.txt verschenen. Dit kun je gewoon in Excel inlezen of plakken

Bedankt

Is gelukt thuis. Nog een vraag kan het ook zonder dat hij de volledige adres laat zien. Dus zonder bijvoorbeeld C:\test\ maar alleen de bestandsnaam dus voorbeeld.doc

Laatst bewerkt:
dir /b voldoet normaal aan deze eis, maar de /s voegt ook het pad toe. Wat je kunt doen is de text importeren en dan splitsen op de "\". Kleine stap extra. Indien je hiermee bekend bent kun je ook een REGEX loslaten op de data ([^\\]*$)

Nog eentje, deze plaatst alle bestanden in kolom A
Code:
Sub GetFiles()
    Dim fileList() As String
    Dim fName As String
    Dim I As Integer, X As Integer
    fName = Dir("D:\Mijn Documenten\Helpmij\" & "*.xls")
    While fName <> ""
        I = I + 1
        ReDim Preserve fileList(1 To I)
        fileList(I) = fName
         fName = Dir()
    Wend
    If I = 0 Then
        MsgBox "Geen bestanden gevonden"
        Exit Sub
    Else
        Columns(1).ClearContents
        For X = 1 To I
            Cells(X, 1) = fileList(X)
        Next
    End If
End Sub

Je moet enkel nog het pad en eventueel de extensie aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan