Bestandsoverdracht via netwerk kabel ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klaasboerstra

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2010
Hallo, kan ik bestandsoverdracht tussen computers mogelijk maken door simpelweg een netwerk kabel in beide computers te doen? zonder router/switch/hub

Dus pc 1 ----- netwerk kabel ---- pc 2

Pc's draaien op windows 7/vista en windows xp

Is dit mogelijk?

mvg

In theorie wel, maar dan moet je wel:
1. Je hebt een kruiskabel (ook wel cross cable genoemd) nodig, dus geen normale patch-kabel (ook wel straight through kabel genoemd) als je geen gebruik wilt maken van een switch
2. Op de W7 machine: Bestandsdeling hebben aangezet in het Netwerkcentrum, incl. het aanzetten van Netwerkdetectie en Delen zonder wachtwoord
Op de XP machine: Bestands- en printerdeling moet aanstaan. Tevens (als het Windows XP Professional is: Start -> Uitvoeren -> control folders -> tabblad Weergave -> aangevinkt moet staan: "Simpel delen van bestanden en printers (aanbevolen)"
3. In de firewallprogrammatuur van beide computers moet bestands- en printerdeling toegestaan zijn. Wellicht kun je (als test) even tijdelijk de firewalls op beide computer uitschakelen als het niet meteen werkt (je bijv. een foutmelding krijgt van Geen toegang o.i.d.).
4. Zet de 2 computers in dezelfde werkgroep:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> sysdm.cpl -> tabblad Computernaam

Succes,

Tijs.

Dank voor je reactie!
Echter heb ik mijn interieur gewijzigd en staan de computers op een andere plek... Kan dit ook draadloos? Bijde computers hebben een wifi adapter die D-link toestaat, direct link als ik het goed heb. Hoe werkt dat dan?

Concreet: 2 computers die data uitwissellen via wifi (zonder eerst via de router contact te leggen)

Groet!

Zonder een draadloze router te gebruiken is een stuk lastiger dan gewoon beide apparaten via een draadloze router verbinding te laten leggen.

In theorie kan wat jij wilt wel, maar dan moet op 1 van de 2 pc's/laptops een zgn. "ad-hoc" draadloos netwerk worden aangelegd waar de andere pc/laptop dan verbinding mee maakt.

Kijk in de handleiding van het draadloze gebeuren van beide computers op welke van de 2 zo'n ad-hoc netwerk het makkelijkste te realiseren is en hoe.

Met je welnemen ga ik hier op een forum niet helemaal lopen uitzoeken en voorkauwen hoe een ad-hoc netwerk samen te stellen. Per slot was de oplossing van je originele vraag een stuk duidelijker én makkelijker te realiseren.
Overigens staat je nog steeds vrij om een bedrade oplossing te gebruiken voor bestandsoverdracht (zie eerdere postings van mijn hand etc.).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan