Bestandssysteem van harde schijf kapot (RAW?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemnz

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
Hallo,

Een paar dagen geleden is mijn schijf dus stukgegaan. Het was een gewone bootable NTFS-schijf die in een laptop zat. Deze stopte er ineens mee en windows gaf de melding dat 'Winload.exe' niet kon worden gevonden.

Ondertussen heb ik het verder uitgezocht en ben ik zo ver dat het probleem zit in de twee main partities. Op een van de grote partities staat Vista, op de andere staat Windows 7. Er is nog een herstelpartitie, maar deze werkt naar behoren, ik kan er dus bestanden op en af kopiëren en dergelijke zonder problemen. Maar de andere twee partities geven dus problemen.

De schijf is zichtbaar in mijn BIOS en in Windows Apparaatbeheer, maar de schijf is niet zichtbaar in Windows Explorer of Schijfbeheer. Het enige wat ik van de schijf te zien krijg is één partitie die wel werkt. Dat is de recovery-partitie, maar de twee andere partities waar windows Vista en Windows 7 op staan zijn dus allebei kapot.

Ik heb al veel verschillende reparatietools gebruikt, maar telkens als zo'n programma gaat scannen voor een schijf blijft hij meestal oneindig scannen, maar sommige programma's die vinden hem gewoon niet. Wat wel merkwaardig is is dat als ik mijn schijf uit mijn PC haal dat hij dan wel ineens wordt gedetecteerd en Windows de melding geeft dat de schijf geformatteerd moet worden...

Ik hoor de schijf wel draaien, maar dat moet ook wel aangezien 1 partitie wel werkt.

Hieronder nog wat screenshots:

partitie2.png

Eigenlijk zijn alle partites zichtbaar in explorer, maar slechts één is functioneel: de herstelpartitie PQRECOVERY, de andere twee partities van beide 144GB werken niet.

geformatteerd.png

Windows wil dat ik de twee partities formatteer, deze melding krijg ik nadat ik de schijf disconnect.

apparaatbeheer.png

Schijf is wel zichtbaar in Apparaatbeheer; het is de Hitachischijf. Deze wordt normaal gedetecteerd.

Ik denk dus dat het probleem 'm ergens zit in het detecteren van de schijf, verder zou het een herstelprogramma wel moeten lukken lijkt me.
Het programma waar ik trouwens de meeste voortgang mee maakte in het herstelproces was TestDisk

Alle hulp wordt gewaardeerd!

Vriendelijke groet,
Willem

Laatst bewerkt:
Hitachi heeft een aantal HD-tools: http://www.hgst.com/support/downloads/
De Drive fitness testtool is ook als iso-bestand te downloaden. Daar kan dan een opstart CD van gemaakt worden waarmee de laptop gestart kan worden en vervolgens de HD getest kan worden.

De beste methode is een "image" maken van de defecte hd.

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Extra hd om linux (Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • De defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Unix pc aansluiten.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om bestanden van de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen onder Computer, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<partitie naam>.

Kijk wat de unix naam van de defecte schijf is, bijvoorbeeld /dev/sdb.
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar het de vorige keer was gebleven.

Dus:
sudo ddrescue -v /dev/sdb /media/windows/image.img /media/windows/rescue.log

Vervang eventueel /media/windows (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden), kan de schijf gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door echt een recovery programma.
Simpele data recovery programma's kunnen meestal geen image laden.

Vraag

Bedankt voor de tip, ik heb alleen twee kleine vragen:

- Moet de kapotte disk mounted zijn? Ik heb namelijk 1 partitie die gemount kan worden en de andere niet, vanwege een input/output error bij het bestand hiberfil.sys.
- Als ik het goed heb kan ik met dit commando de schijf vinden: sudo fdisk -l ?

Vriendelijke groet,
Willem

Oke, dan zal ik waarschijnlijk volgende week hiermee aan de slag gaan en dan zal ik hier posten of het gelukt is.

DDRescue installeren

Ik heb nog een vraag. Ik krijg ddrescue maar niet geïnstalleerd. Ik heb al de universe repo e.d. toegevoegd, en daarna in het software center gezocht maar daar kan hij hem niet vinden. Toen heb ik zelf maar het programma gedownload, maar ik moest eerst GCC installeren dus dat probeerde ik maar dat ging in het begin ook mis.

Is er nog een andere mogelijkheid om het programma te installeren?

Staat in Ubuntu software center.

Zoek op gddrescue, in de omschrijving staat gddrescue 1.14-1 en die is gewoon te installeren.

Ik wil even melden dat het gelukt is door middel van (g)ddrescue. Het duurde in het begin erg lang om bestanden te kopiëren maar daarna ging het erg vlot. Bedankt voor alle hulp, al m'n bestanden zijn weer veilig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan