Beste aankoop om systeem sneller te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonievb

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2012
Goeiedag!

Mijn PC is na hem zelf ongeveer 2 jaar in gebruik te hebben gehad achteruit gegaan qua snelheid, en ik wil hem daarom graag upgraden om hem weer een stuk sneller te maken. Zelf zit ik te denken aan een nieuwe processor, ik denk dat dat het meest efficiënt is. Maar hulp kan ik goed gebruiken om de slimste aankoop te doen!

Het is een zelfgebouwde PC die eerder iemand anders al een aantal jaar heeft gebruikt, en ik heb hem overgenomen. Ik maak muziek op mijn computer met FL Studio, dat is waar ik hem voornamelijk voor gebruik. Toen ik de PC net had kon ik op zich nog prima werken met FL Studio, maar de laatste tijd loopt het programma niet meer vloeiend, vooral wanneer ik veel vst's en effecten gebruik in FL Studio. Als ik mijn project dan afspeel begint mijn geluid zwaar te haperen en loopt mijn computer vast. Soms krijg ik dan ineens een zwart scherm. Als ik de muziek dan stop komt het scherm weer tevoorschijn en staat er dat mijn beeldschermapparatuur ofzo is hersteld.

Wanneer ik een project waarin veel vst's en effecten zitten afspeel, zie ik in FL Studio dat de gebruikte CPU zwaar oploopt, en als ik dan niet snel de muziek stop loopt mijn PC vast en word mijn beeldscherm zwart. Ook heb ik de laatste tijd dat het laden van pagina's op internet erg langzaam gaat, zoals Facebook. Als ik mijn PC gebruik zonder internet en wat grotere programma's gaat hij wel gewoon snel. Bijv. het openen van Windows Media Player en mappen etc. gaat wel snel, en het laden van mappen met veel item's.

Welke hardware kan ik het beste kopen om voornamelijk FL Studio weer vloeiend te laten lopen? Hieronder heb ik wat specificaties van mijn PC gezet:

• Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate
  • Versie: 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
  • Systeemfabrikant: Olidata S.p.A.
  • Systeemtype: op x86 gebaseerde PC
  • Processor: AMD Athlon 64 processor 3500+, 2200 MHZ, 1 core
  • Bios-versie / datum: American Megatrends Inc. 0206, 6-3-2006
  • SMBios-versie: 2.3
  • Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM): 2,75 GB
  • Totaal fysiek geheugen (RAM): 2,69 GB
  • Beschikbaar fysiek geheugen: 1,59 GB
  • Totaal virtueel geheugen: 5,37 GB
  • Ruimte voor wisselbestand: 2,69 GB
Systeem
  • Fabrikant: Mather's Digital World
  • Model: www.nomaher.com
  • Type systeem: 32 bits besturingssysteem
Lokale Schijf (C)
  • Capaciteit: 465 GB
  • Gebruikt: 123 GB
  • Video adapter: Nvidia geforce 6150 LE
  • Geluidsapparaat: Behringer USB WDM Audio 2.8.40
  • Externe geluidskaart: Behringer U-Phoria UMC 22

Ik weet niet zeker of dit alle nodige informatie is. Als je meer nodig hebt hoor ik het graag.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan upgraden.

Met vriendelijke groet,
Antonie

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het slim is om nog geld in deze PC te steken hij is nogal oud.

Je zal een nieuwe processor, ram, moederbord en waarschijnlijk hdd moeten kopen en voeding als die je nu hebt niet genoeg vermogen heeft. En het moet allemaal in je behuizing kunnen passen.

Laatst bewerkt:
de beste zet om een systeem te verstellen is een ssd plaatsen, maar dan wordt een ander onderdeel een bottleneck, ik zou voor nieuw systeem gaan.

de beste zet om een systeem te verstellen is een ssd plaatsen, maar dan wordt een ander onderdeel een bottleneck, ik zou voor nieuw systeem gaan.

Een SSD zou alleen de programma's sneller op laten starten.. eenmaal bezig met fl studio zal er geen verschil zijn.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk niet dat het slim is om nog geld in deze PC te steken hij is nogal oud.

Je zal een nieuwe processor, ram, moederbord en waarschijnlijk hdd moeten kopen en voeding als die je nu hebt niet genoeg vermogen heeft. En het moet allemaal in je behuizing kunnen passen.

Dan zullen je kosten op ongeveer 300-400 euro kunnen komen

Dat is niet zo best om te horen.. Als ik alleen een nieuwe goede processor koop, is hij dan niet al een stuk sneller?
Mijn behuizing is groot, het is zo'n grote kast.

Ik heb hier nog wel een andere PC staan waarvan als het goed is alleen het moederbord kapot is, maar verder werkt volgens mij alles nog. Dus wellicht zou ik daar wat onderdelen uit kunnen halen? Ram geheugen gaat alleen niet werken aangezien dat een andere DDR is als dat ik in deze PC heb.

Een SSD zou alleen de programma's sneller op laten starten.. eenmaal bezig met fl studio zal er geen verschil zijn.

Ik zou ook niet echt weten waarom ik een SSD nodig heb, want mijn lokale schijf heeft toch al genoeg capaciteit? En daarvan is er nog genoeg beschikbaar.

Het is zo dat je een socket 939 moederbord hebt daar kan je niet veel aan upgraden. Als je een nieuw processor wilt zal je ook een nieuw moederbord moeten kopen en nieuw geheugen en een nieuwe voeding is eigenlijk ook wel nodig als je de standaard voeding van de fabrikant nog hebt en misschien heb je ook nog een nieuwe behuizing nodig als die een hele slechte airflow heeft en je hebt waarschijnlijk een sata 300 hdd in je pc staan die bottleneckt waarschijnlijk je hele systeem

Je kosten kunnen uitkomen op ongeveer 400,- en misschien 500,-

ik kan wel een pc voor je samenstellen als je wilt

Laatst bewerkt:
Het is zo dat je een socket 939 moederbord hebt daar kan je niet veel aan upgraden. Als je een nieuw processor wilt zal je ook een nieuw moederbord moeten kopen en nieuw geheugen en een nieuwe voeding is eigenlijk ook wel nodig als je de standaard voeding van de fabrikant nog hebt en misschien heb je ook nog een nieuwe behuizing nodig als die een hele slechte airflow heeft en je hebt waarschijnlijk een sata 300 hdd in je pc staan die bottleneckt waarschijnlijk je hele systeem

Je kosten kunnen uitkomen op ongeveer 400,- en misschien 500,-

ik kan wel een pc voor je samenstellen als je wilt

Dankjewel voor je reactie.

Als ik het zo lees heb ik jammer genoeg inderdaad een nieuwe PC nodig. Ik vind het niet zo zeer jammer door het geld, maar doordat ik alle downloads van de programma's die ik heb weer moet zoeken, en alles weer opnieuw moet installeren. Voor FL Studio heb ik namelijk aardig wat (grote) VST's gedownload en geïnstalleerd.

Ik weet niet of ik de standaard voeding van de fabrikant heb, hoe kan ik daar precies achter komen? Ik heb wel nog 2 andere voedingen van andere PC's, misschien kan ik deze gebruiken...

Volgens mij heb ik geen slechte behuizing. Hij is groot en volgens mij kan er genoeg lucht door. Ik kan wel een foto maken?

Hoe kan ik overigens controleren welke HDD ik in mijn PC heb? Het zou jammer zijn als ik ook die moet vervangen want hij heeft een capaciteit van 500 GB.

Ik zou je hulp zeker wel kunnen gebruiken voor het samenstellen van een PC!

Alles opnieuw installeren is inderdaad stom en duurt even, maar daarna kan je weer muziek maken

Op je voeding zou een etiketje moeten staan met een aantal gegevens zou je daar van een foto willen maken en hier plaatsen en doe dan ook gelijk die andere twee.

Als je weet wat de naam van je behuizing is kan ik hem even opzoeken en kijken of die voldoet.

Je kan volgens mij met speccy kijken welke hdd je hebt, maar dat moet ik even naar kijken

kan je de pc zelf in elkaar zetten en heb je ook nog een os nodig?

Laatst bewerkt:
Bedankt weer voor je reactie. Sorry voor mijn wat latere reactie...

Hier foto's van de voedingen die ik heb:

20150110_160627.jpg

20150110_160949.jpg

20150110_161229.jpg

De naam van mijn behuizing weet ik niet en staat er niet op, daarom heb ik er een paar foto's van gemaakt:

20150110_160556.jpg

20150110_160851.jpg

Ik heb een programma'tje gedownload om te kijken welke HDD ik heb, hier een screenshot ervan:

HDD.png

Ik weet niet of ik zelf een PC in elkaar kan zetten, ik heb dat nog nooit gedaan. Maar ik heb wel een paar vrienden die daar verstand van hebben.

Hier nog een link van de maker van FL studio die uitlegt wat je nodig hebt om FL Studio goed te laten draaien: https://support.image-line.com/knowledgebase/base.php?ans=214. Ik wil hun informatie wel een beetje als richtlijn houden bij de keuze van de onderdelen.

Heb je zo genoeg informatie om een PC samen te stellen?

Die voedingen zijn wel heel minimaal (300 W +/_). Ik val er maar in, maar heb je al wel e.e.a. aan onderhoud gedaan. Ik durf dit voorzichtig te betwijfelen...

kast, dvd speler en de hardeschijf kun je behouden de rest zul je moeten vervangen in feiten heb je dan een nieuwe pc met het zelfde uiterlijk.

extra werkgeheugen kan bij jou geen kwaad en een krachtige processor de i7 4790 incombinatie met een 16GB ram kitje lijkt me dan ook optimaal voor jou

klikerdeklik
het kan goedkoper maar dit is optimaal.

oude geluidskaarten en opname kaarten kun je her gebruiken in dit moederbord

Laatst bewerkt:
Die voedingen zijn wel heel minimaal (300 W +/_). Ik val er maar in, maar heb je al wel e.e.a. aan onderhoud gedaan. Ik durf dit voorzichtig te betwijfelen...

Wat voor onderhoud bedoel je precies?

Als ik één van de voedingen gebruik die ik heb voor de nieuwe PC, wat kan er dan mis gaan als je te weinig watt hebt? Ik snap nog niet echt wat de waarde is van het aantal watt bij voedingen.

kast, dvd speler en de hardeschijf kun je behouden de rest zul je moeten vervangen in feiten heb je dan een nieuwe pc met het zelfde uiterlijk.

extra werkgeheugen kan bij jou geen kwaad en een krachtige processor de i7 4790 incombinatie met een 16GB ram kitje lijkt me dan ook optimaal voor jou

klikerdeklik
het kan goedkoper maar dit is optimaal.

Dankjewel voor het samenstellen. Ik vind de processor alleen wat te duur, ik heb liever een goedkopere. Welke zou je me dan aanraden? Ik denk zelf aan een i5.
Over het werkgeheugen, ik heb liever 8 GB, scheelt me ook wat in geld en ik denk dat ik daar ook wel genoeg aan zou hebben.

oude geluidskaarten en opname kaarten kun je her gebruiken in dit moederbord

Ik heb een externe geluidskaart. Moet er daarnaast ook nog een ander geluidskaartje in de PC?"

Is mijn huidige videokaart overigens goed genoeg en past hij in dit moederbord?

Als je voeding een te klein vermogen heeft dan gaat je pc niet werken net als een auto die genoeg kracht nodig heeft om vooruit te kunnen komen. Nou is het sowieso een goed idee om je voeding te vervangen, want je hebt zo te zien voedingen die niet van een hele goede kwaliteit zijn. Als je de processor te duur vindt dan kan je de i5 nemen, maar het grote voordeel van een i7 is dat die hyperthreading gebruikt en dat is heel fijn voor de dingen die jij wilt gaan doen, maar een i5 kan ook. En 8 gb zal ook wel genoeg zijn dat kan je immers later nog makkelijk upgraden.
Je hebt een onboard videokaart op het moment dat betekent dat je videokaart op je moederbord zit. De intel processor heeft zelf een videokaart die een stuk beter is dus dat zal geen probleem opleveren.

dus dan gaat je lijstje er zo uit zien --> 5.png

En je zou ook (ooit) nog een ssd in je pc moeten doen als je er éénmaal één hebt dan wil je nooit meer zonder ;) ---> link

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Ik snap nu waarom ik een betere voeding nodig heb! Hoeveel watt zou ik minimaal nodig hebben, 400 ofzo?

En ik zag op online shops dat er verschillende i5 processors zijn, maakt het uit welke ik kies of moet ik nog ergens op letten?

Zou je de website kunnen geven waarvan je de screenshot hebt gemaakt? Handig zo'n vergelijkingssite voor componenten!

Die SSD zal ooit wel komen ja!

www.tweakers.nl is de website. Je moet wel een account aanmaken.

Het snelheidsverschil tussen de i5 4xxx is heel klein. Het enige verschil is de kloksnelheid, maar dat ga je bijna niet merken dus het maakt niet zoveel uit welke je neemt behalve als je wilt overklokken dan heb je een k versie nodig met een z serie moederbord, maar dat kost ook wat meer.

een 300 watt voeding zal al voldoen. Dan kan je het beste deze voeding nemen ---> link 80 plus gold gecertificeerd (extra zuinig) en van hele goede kwaliteit.

Bedankt nog voor je reactie!

Is het aan te raden om alle componenten bij 1 webshop te bestellen i.p.v. bij meerdere voor de goedkoopste prijzen?

Binnenkort, over enkele dagen, ga ik wat samenstellen en bestellen. Als ik wat heb samengesteld plaats ik het hier nog even voor de zekerheid.

Je bent op geen enkele wijze aan slechts één webshop gebonden hoor. Ik haal m'n spullen ook overal en nergens vandaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan