Beste hardware voor deze situatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoSmile

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jul 2015
Beste netwerkgoeroes.

Mijn baas heeft mij gisteren gevraagd om enkele netwerk winkels te contacteren om de volgende situatie aan hun uit te leggen

Wij hebben een gebouw met 6 verdiepingen met ongeveer 60 studios

In dit gebouw bevindt er zich:
- Internetabonnement van 200 mbps download limiet (abonnement van Telenet)
- Een modem met router ineen
- een switch
- 10 tal wirelessN dlink routers geconfigureerd als accesspoint, bekabeling in stervorm
- utp 5 bekabeling vanaf de modem naar de switch naar de accespoints, vanaf daar alleen Wi-Fi naar de studios

Nu kan ik niet zeggen dat dit systeem feilloos werkt en aangezien wij de capaciteit per studio per dag binnenkort willen verhogen zijn wij aan het uikijken om te upgraden naar moderne standaarden.

Het idee is om de modem/router te vervangen door een modem alleen en hierachter een andere (krachtige) router te zetten, al de andere hardware zouden we willen vervangen.

Nu als ik dit bij winkels alleen ga vragen zit bij mij de schrik er een klein beetje in dat ze in de eerste plaats hun producten eerst willen verkopen als ik info vraag en niet perse mij de beste prijs - kwaliteit oplossing gaan bieden.

Daarom had ik graag van jullie eens gehoord wat jullie de beste hardware vinden voor dergelijke opstelling.

Ik kan ook nog vertellen dat ik uit statistieken kan zien dat er maximaal 30 tal personen (apparaten) tegelijkertijd op het netwerk bevinden en dat de acces points unmanaged. Er is ook geen behoefte momenteel om naar een managed systeem over te schakelen.

Graag hoor ik jullie meningen en excuseer ik mezelf alvast voor de eventuele bijkomende vragen die ongetwijfeld niet zullen verbergen dat ik een netwerk leek ben :)

Graag hoor ik jullie meningen en excuseer ik mezelf alvast voor de eventuele bijkomende vragen die ongetwijfeld niet zullen verbergen dat ik een netwerk leek ben
Maar, dat weet je baas niet? Als je er al geen verstand van hebt, dan wordt het natuurlijk heel moeilijk om in conclaaf te gaan met deze winkels.

Je hebt geen winkels nodig, maar iemand met verstand van zaken. Dit gaat voor een leek niet werken. En een advies geven zonder op lokatie te kijken is ook al bijna onmogelijk. Er zijn teveel factoren die meespelen.

Zelf heb ik een IT bedrijf en wij kunnen jullie een onafhankelijk advies geven. Indien gewenst kunnen wij ook de levering, installatie en configuratie uitvoeren. Mocht dat voor jullie interessant dan hoor ik het graag.

Wel leek is misschien een sterk woord.
Ik heb op de hogeschool wel mijn eerlijk deel van netwerkbeheer en technologie gehad maar ik kan gewoon niet zeggen dat ik me er achteraf nog veel mee bezig gehouden heb.
De focus lag ook meer op zaken zoals een apache web server op Ubuntu/Debian te draaien en die dan te port forwarden of de basis linux commandos voor netwerken.

Ik kan gewoon niet zeggen dat ik mee ben met de netwerkwereld of trends en ik ook niet al de oplossingen ken. Daarom had ik graag jullie gedacht gehoord in verband met de meest interessante prijs/kwaliteit hardware voor dergelijke opstelling.

Tja. Probleem is een beetje dat er niet zomaar een eenduidig antwoord te geven is. Een en ander hangt af van de situatie ter plaatse en o.a. de functionele eisen van het geheel. Hoeft allemaal niet heel spannend te zijn, maar het zou zonde zijn als je achteraf constateert dat e.e.a. niet voldoet. Of al na 1 jaar weer vervangen moet worden.

Mijn standaard oplossing. Modem/Router van de provider ook enkel en alleen laten routeren. Daarna een eigen firewall plaatsen met eventueel een caching proxy er achter. Fatsoenlijke switch daar weer achter en dan een Wifi spots uit de zakelijke serie (met netwerk management module). Verder nog goed nadenken over beveiliging van het geheel. Met name het feit dat het misschien wel mogelijk is om dataverkeer van de ene studio in een andere studio te ontvangen. Zoiets ongeveer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan