beste manier voor herinstall van win

• Onderwerp starter Onderwerp starter Doit
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Doit

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2004
aangezien ik laatste tijd nog wel wat leuke errors heb wil ik mijn windows herinstalleren.

nu is de vraag wat is de beste manier om van een legeschijf tot geheel geinstalled pc te gaan dus zo van wat moet eerst geinstalled worden moederbord drivers geluid etc.

en ook wat is beste mijn core te flashen voor of na instaan en als na install als schijf leeg is of als geheel windows installed is?

.............. wat is beste mijn core te flashen voor of na instaan en als na install als schijf leeg is of als geheel windows installed is?
"Core" flashen??

Áls je Windows (XP) herinstalleert zorg er dan voor dat je NIET online gaat vóórdat (minimaal) SP2 geïnstalleerd is. (Die zul je dus al moeten hebben)
Welke Windows heb je en wat voor soort schijven zitten er in de machine: IDE of SATA?

Een aanbevolen volgorde is:

1. XP CD erin en formatteren,
2. XP CD opstarten XP installeren,
3. Moederbord CD erin en drivers installeren,
4. SP2 installeren,
5. Nú online gaan en bij Microsoft éérst alle updates binnenhalen en installeren,
herhaal het naar Windows update gaan, want een keer of 3 a 4 worden wéér nieuwe updates gevonden nádat je bij Microsoft update bent geweest,
6. eventuele updates voor de hardware (en software) in je pc ophalen, (m.a.w. ook de niet essentiële updates downloaden)
7. Microsoft Office installeren en alle updates binnenhalen (ook een paar keer herhalen)
8. al je programmatuur installeren, maar deze nog niet updaten,
9. Ad-aware of een soortgelijk antivirus progje installeren én een anti virus programma én deze tegelijk updaten,
10. nu is het tijd geworden om ook eens naar Apparaatbeheer te kijken of daar nog cirkels met kruizen erin, of uitroeptekens vóór apparaten staan,
11. wat jij verder nog wil installeren (moederborddrivers en andere software updaten)

Belangrijk is dat je vanaf stap 1 tot en met 9 NIET gaat surfen of mailtjes binnenhaalt / leest. Pas als stap 9 is voltooid kun je veilig surfen en mailtjes openen.

Laatst bewerkt:
Core flashen?
Leg eens uit? Wil je de processor overklokken?
Welke heb je dan?

"Core" flashen??

Áls je Windows (XP) herinstalleert zorg er dan voor dat je NIET online gaat vóórdat (minimaal) SP2 geïnstalleerd is. (Die zul je dus al moeten hebben)
Welke Windows heb je en wat voor soort schijven zitten er in de machine: IDE of SATA?

Een aanbevolen volgorde is:

1. XP CD erin en formatteren,
2. XP CD opstarten XP installeren,
3. Moederbord CD erin en drivers installeren,
4. SP2 installeren,
5. Nú online gaan en bij Microsoft éérst alle updates binnenhalen en installeren,
herhaal het naar Windows update gaan, want een keer of 3 a 4 worden wéér nieuwe updates gevonden nádat je bij Microsoft update bent geweest,
6. eventuele updates voor de hardware (en software) in je pc ophalen, (m.a.w. ook de niet essentiële updates downloaden)
7. Microsoft Office installeren en alle updates binnenhalen (ook een paar keer herhalen)
8. al je programmatuur installeren, maar deze nog niet updaten,
9. Ad-aware of een soortgelijk antivirus progje installeren én een anti virus programma én deze tegelijk updaten,
10. nu is het tijd geworden om ook eens naar Apparaatbeheer te kijken of daar nog cirkels met kruizen erin, of uitroeptekens vóór apparaten staan,
11. wat jij verder nog wil installeren (moederborddrivers en andere software updaten)

Belangrijk is dat je vanaf stap 1 tot en met 9 NIET gaat surfen of mailtjes binnenhaalt / leest. Pas als stap 9 is voltooid kun je veilig surfen en mailtjes openen.

ik heb windows XP met SP2 er al in.
en heb een sata schijf en het is een P5K moederbord neem aan dat die sata ondersteunt

Core flashen?
Leg eens uit? Wil je de processor overklokken?
Welke heb je dan?

nee meer zo van zorgen dat hij alles herkent aangezien ik er een 8800 GTS er in heb zitten waar ik al is problemen mee heb gehad wil ik voorkomen dat het kan komen door bios
ohjah ik heb een intel duo E6750

Laatst bewerkt:
Dan heb je nog een kleine uitdaging te nemen wanneer je begint met de installatie. Als je bij je pc een moederborddriverCD hebt, dan moet je nu éérst even een SATA driverdiskette aanmaken, m.a.w. stop die driver CD in de lade en maak een SATA driverdiskette.

Tijdens de eerste momenten van de XP installatie moet je dan op F6 drukken, waarna de pc om de diskette vraagt. Zit er géén diskettestation in je systeem, dan zal je een XP CD moeten maken, waarin je de SATA drivers slipstreamt.

Als je heel erg veel geluk hebt, lukt de installatiie van XP zónder SATA drivers (in een enkel geval zitten de juiste drivers al op de XP installatie CD. Tot nu toe heb ik dat echter pas 1x eerder gehoord van iemand die zónder SATA driversdiskette het voor elkaar heeft gekregen XP te installeren op een SATA schijf) Probeer het maar eerst zonder. Je weet binnen 5 minuten of het goed gaat, want je krijgt een BSOD als de XP CD niet de juiste SATA drivers bevat.

Laatst bewerkt:
zo ver ik weet ondersteunt mijn moederbord gewoon mijn sata schijf

Daar gaat het niet zo zeer om, dat zal ongetwijfeld. (Is ook logisch, anders zou je pc 't nooit gedaan hebben...............) Punt is echter dat de installatieCD van XP bij aanvang van de installatie (meestal) geen SATA schijven ondersteunt.

Ik zal even naar het topic zoeken waarin een geluksvogel XP kon installeren op een SATA schijf zónder (losse / aparte) SATA drviers nodig te hebben.

Laatst bewerkt:
Hoi !

@Pasja: is met de laatste generatie mobo's geen enkel probleem meer !

Je kunt in het BIOS instellen dat de Sata-schijf als IDE gezien wordt.

Asus P5K: Ik zou uit m'n hoofd niet weten of het daarbij ook mogelijk is, maar dat moet eenvoudig terug te vinden zijn in de manual.

Greetz,

Harry.

maar wat is nou het beste om nieuwe bios te installeren ? na ik hele pc in orde weer heb ? of voor de compleet nieuwe windows install ?

Waarom zou je een biosflash willen doen?

Hoi !

@Pasja: is met de laatste generatie mobo's geen enkel probleem meer !

Je kunt in het BIOS instellen dat de Sata-schijf als IDE gezien wordt.

Asus P5K: Ik zou uit m'n hoofd niet weten of het daarbij ook mogelijk is, maar dat moet eenvoudig terug te vinden zijn in de manual.

Greetz,

Harry.

Ik héb een splinternieuw Asus P5K-E Wifi plankje en daar móet je een SATA diskette hebben alvorens XP zich laat installeren. (Ik heb ook nog eens de C in een 2x150 gig Raptor Raid 0 staan en zonder SATA drivers kan ik XP installeren schudden.)

Hoi !

Tja, op een Foxconn van €45,= zet je XP zonder enig probleem op een Sata-schijf !

Idem met een Asus M3A, MA2-VM en nog meerdere, maar met deze heb ik afgelopen week gewerkt, incl. een XP-installatie op een Sata-schijf !

En geen Sata-drivers nodig gehad.

Dus........???

De waarheid zal wel in het midden liggen.

Greetzz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan