Ik heb geprobeerd: Avast, AVG, AntiVir, Bitdefender, ClamWin, a-squared en nog meer (onbekende, vage merken). Zelf vind ik Bitdefender de beste antivirus, vind het meest (volgens mijn ervaring, en volgens enquete) en er komt 'minstens' om het uur (!) een update uit, vooral met Bitdefender 8, en ja, hij's gratis! AVG vond ik (naar mijn mening) tegen vallen, veel te weinig updates, vage interface, en niet echt een sterke scan-engine. Avast daarintegen verliep wat beter, inderdaad nederlandse vertaling, mooiere interface (niet dat de beveiliging daar beter in wordt, maar is altijd leuk toch?) én geregeld updates... jammer dat je soms in de interface verdwaald. En dan komen we bij AntiVir, een programma na mijn zeggen een sterke scan-engine, alleen jammer dat de updates (downloaden via Updater) traag gaat, en vooral gigantische bestanden van ongeveer 5mb per keer, ook zijn de updates niet geregeld vaak. Verder is de interface ook wat minder. Clamwin daar praten we niet over, want die is in een bèta status, en nog niet helemaal geschikt voor een geheel individuele virusscan. Wel veel updates! Ongeveer een per dag. A-squared is na mijn mening een zéér goede (secundaire) virusscanner. Hij vind weliswaar minder dan AVG, Avast, Bitdefender en AntiVir, maar maakt daarbij wel gebruik van een dubbele status: anti-spyware en anti-virus in één! plus dialers etc. Updates geregeld, maar meestal toch een keer in de 2 dagen. Goede scanner, vooral voor het vinden van spyware, waar MS Anti-Spyware iets minder aan doet, ook hierbij een zeer goede secundaire scanner!
Mijn advies:
AntiVirus: Bitdefender 8
(secundaire oplossing: a2, Avast)
Maar een ding is zeker, Elk programma vind de meest voorkomende virussen, en je bent daarbij dus zeker altijd beschermd, dus ik kraak niks af!:thumb: