Beste Plek voor OS??

Status
Niet open voor verdere reacties.

milten1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jan 2009
Hallo Helpmij ers,

Ik heb nu een Probleem met me Raid Controller in eventviewer zie ik alleen maar error aar1210 de Server hangt bij iedere muisklik maar gaat daarna weer verder waarschijnlijk is de driver corrupt geraakt

Dit lijkt een adaptec driver probleem te zijn de drivers (http://www.adaptec.com/en-US/speed/raid/aar/windows/aar1210sa_win2k-xp-2k3_drv_b45a_exe.htm) voor wie het nodig mocht hebben.

Nu ik bezig ben met de raid komt bij mij de vraag op waar je het beste de OS kan zetten :

1). In de raid (wat nu het geval is) maar daar door zijn er meerdere voor de handliggende variable die je Server down kunnen brengen lijkt mij ( raid controller defect, VD, 1 schijf, PCI Bus )

2). Op de standaard controller op het moederbord ( IDE, SATA ) ook hier de voor de handliggende variable die je Server down kunnen brengen ( controller defect of je Hdd )

Meningen hoor ik graag
Milton

Laatst bewerkt:
Ik stel standaard een mirror in voor het OS, als een schijf kapot gaat draait hij verder op de andere schijf krijg ik een mailtje en bestel ik een nieuwe
De data op het SAN of een raid 5
De servers die nooit mogen uitvallen heb ik geclusterd dus mocht de raidcontroller uitvallen draait het binnen no time op de andere server.
De geclusterde servers draaien in 2 verschillende serverruimtes en zitten dus ook op andere stroomgroepen, switches en no-break's

Het ligt er maar net aan wat voor budget je hebt hoe fault tolerant je het kunt maken

SaintJimmy,

Hoe zijn die servers van jou geclusterd dan? Hoe kun je snel overschakelen tussen de ene server en de andere? Ik ben daarvoor al een poosje aan het zoeken op het internet, tot ik hier terecht kwam. Heb je daarvoor een speciale kaart nodig of zijn daar speciale schakelkasten voor?

(Min of meer voor mij de zelfde vraag als milten1) Waar je dus het beste je data op kan slaan:
Ik hoor de ene keer dat de OS beter op een aparte RAID moet onder RAID1(mirroring) en de data op een aparte RAID op RAID5 (waarom op 5 en niet op 1,2 of 3?)
Hoe kun je het beste (en veiligste) je data op slaan?

Voor clustering heb je enterprise editie nodig, ik draai met een active passive cluster met exchange
Op 1 server draait exchange en een andere server neemt zodra server 1 niet meer te benaderen is alle recources over, dit duurt ongeveer 20 minuten met exchange omdat die de databases moet unmounten en mounten.

Als ik niet met een SAN werk maak ik ook ene mirror voor eht OS en de data zet ik op een raid 5 omdat die het meest fault tolerant is, gelijktijdig kan lezen en schrijven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan