• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Besteladvies berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Storm

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2006
Hallo,

Ik wil graag een besteladvies uit laten rekenen door excel, echter ik weet niet hoe ik deze formule moet maken en hoop op jullie hulp.

Bijgevoegd excelblad wil ik graag in D4 het uitgerekende advies.
Dit kan hij uitrekenen aan de hand van de verkopen per maand in cellen J4 t/m AE4, dit is van jan.2006 t/m heden.

Hij moet uitrekenen of een artikel minimaal 5 maanden verkocht is, als dit zo is de totale verkochte aantallen bij elkaar optellen van jan.2006 t/m heden. dit weer delen door 22 (22 maanden) en vermedigvuldigen met 3 (3 maanden voorraad). Als er minder dan 5 maanden verkocht is geen besteladvies uitbrengen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt

Groetjes
Rob

Bijlagen

Hallo Rob

Bijgaand een bestandje van jou wensen
In de lichtgele vlakken heb ik formules gezet.

Rob, Geef eerst een count (aantal) op de de range J4 t/m AE4. Hiermee kan je zien hoevaak een cel gevuld is (ik ga er van uit dat een cel leeg is als er geen verkoop is geweest -> ik heb je bestandje namelijk niet bekeken!). Bepaal vervolgens wat voor jou het aantal weken is in 5 maanden (ongeveer 22 weken?).
Hiermee kan je dus je vergelijk opzetten in een if (als) formule:
Code:
=if(count(J4:AE4)>22;sum(J4:AE4)/22*3;"")

Probeer maar 'ns wat...

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Hallo Rob

Bijgaand een bestandje van jou wensen
In de lichtgele vlakken heb ik formules gezet.

Hoi Popipipo,

Bedankt voor je reactie, echter gaat er iets niet goed met het berekenen met die minimaal 5 maanden verkoop, alleen kan ik niet vinden waar dit nou zit in de formule.
Als je naar Lampje 9 kijkt is er negen maanden verkoop op geweest maar hij geeft geen besteladvies?

Als je er nog een keer naar wilt kijken graag!

Gr
Rob

Ik had ook al in de gaten dat die andere verkeerde waarden gaf.

Wat is verkeerd?

Ik rekende het gemiddelde uit over de gehele periode, ook de maanden mee geteld waar niets staat ingevuld.

In de formule van rdg1314 word alleen rekening gehouden met maanden waar wel een getal is ingevuld.

Het gaat om een besteladvies mijns inziens moet je dan ook rekening houden met maanden waar niets verbruikt word.

Wat is verkeerd?

Ik rekende het gemiddelde uit over de gehele periode, ook de maanden mee geteld waar niets staat ingevuld.

In de formule van rdg1314 word alleen rekening gehouden met maanden waar wel een getal is ingevuld.

Het gaat om een besteladvies mijns inziens moet je dan ook rekening houden met maanden waar niets verbruikt word.

Hoi Popipipo,

Als ik naar lampje 1200 kijk is het totaal 535 delen door 22 en dit maal 3 is 73
En niet 84 zoals de berekening aangeeft.

Gr
Rob

Rob,

Verander INTEGER in AFRONDEN en je komt inderdaad op 73 bij 1200. Ook de andere wijzigen hier en daar.

Rob,

Ik kom op andere waarden.

Hoi rdg1314,

Is het ook mogelijk het hoogste en het laagste getal niet mee te laten nemen in het berekenen van het gemiddelde, dit in het geval van een project bv.
Stel je hebt 1000,1,5,7,8,9,4,6,1,6,8. als verkoop dan rekend die 1000 zo zwaar.
Door de hoogste en de laagste eruit te laten krijg je een iets betere weergave van de werkelijkheid. deze dan wel delen door 20 ipv 22

Ik hoop dat je me hier nog verder mee kunt helpen. Alvast bedankt!

Gr
Rob

Laatst bewerkt:
Rob,

Ik hik een beetje aan tegen negatieve verkopen, zoals je in de lijst vermeld. Als ik een negatief getal aftrek, tel ik hem feitelijk erbij. Daarom heb ik twee suggesties gedaan.

Bijlagen

Rob,

Ik hik een beetje aan tegen negatieve verkopen, zoals je in de lijst vermeld. Als ik een negatief getal aftrek, tel ik hem feitelijk erbij. Daarom heb ik twee suggesties gedaan.

Misschien is het het beste om alleen het hoogste aantal eruit te laten, in geval van Lampje 1207 zou ik dan op een besteladvies van 21 uit moeten komen (172/21= 7*3 =21)
Het belangrijkste zijn toch die grote aantalen en zo krijg ik denk ik het beste advies.

Zou jij het zo nog een keer aan kunnen passen want deze formules gaan echt mijn pet te boven.....

Nogmaals bedankt.
Gr
Rob

Rob,

Dit klopt niet: de totale som van 1207 is 172, het hoogste getal is 25, dus de som minus de hoogste is 147, waar dan een besteladvies van 17 uitkomt. Dus je spreekt jezelf tegen. De formule voor de eerste regel wordt dan:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(N4:AJ4;">0")>=5;AFRONDEN((SOM(N4:AJ4;-MAX(N4:AJ4))/AANTALARG($N$2:$AR$2)-1)*3;0);"")

Rob,

Dit klopt niet: de totale som van 1207 is 172, het hoogste getal is 25, dus de som minus de hoogste is 147, waar dan een besteladvies van 17 uitkomt. Dus je spreekt jezelf tegen. De formule voor de eerste regel wordt dan:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(N4:AJ4;">0")>=5;AFRONDEN((SOM(N4:AJ4;-MAX(N4:AJ4))/AANTALARG($N$2:$AR$2)-1)*3;0);"")

Volgens mij moet het zijn: 172-25=147 / 21 (22 maanden minus 1, de hoogste in de rij) = 7
vervolgens doe ik dan 7*3=21 stuks.

Ik begrijp ook niet zo goed hoe je dan aan het getal 17 komt. Als ik 147 deel door 17 kom ik op 8,647 uit?

Rob,

Iets teveel gegoocheld met haakjes, nu niet meer:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(N4:AJ4;">0")>=5;AFRONDEN(SOM(N4:AJ4;-MAX(N4:AJ4))/(AANTALARG($N$2:$AR$2)-1)*3;0);"")

Rob,

Iets teveel gegoocheld met haakjes, nu niet meer:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(N4:AJ4;">0")>=5;AFRONDEN(SOM(N4:AJ4;-MAX(N4:AJ4))/(AANTALARG($N$2:$AR$2)-1)*3;0);"")

HELEMAAL GOED!!! Dank je wel, dit is precies wat ik zoek.

Bedankt!

Gr
Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan