• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

besteladvies voor kleding dat rekening houdt met maatvoering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandwedge77

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2013
Hallo,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een voorraadlijst met artikel, voorraad, sales van de afgelopen 7 dagen, sales van de afgelopen 14 dagen. De lijst bestaat uit losse kledingstukken en series (serie= artikel met meerdere maten).

Daar heb ik een besteladvies voor gemaakt. Nu is het zo dat als ik een artikel in de maat M bestel, ik ook hetzelfde aantal in de andere maten moet bestellen. Dat wil ik echter niet, ik wil alleen het besteladvies volgen als het om losse artikelen gaat. Ik ben op zoek naar een formule die aangeeft of het om een los artikel gaat of om een serieartikel (meerdere maten). Dat mag uiteraard in een extra kolom, hoeft dus niet in dezelfde berekening te zitten als het besteladvies.

Wie kan mij hierbij helpen?

Merci,

MarcBekijk bijlage Besteladvies.xls

Ik snap niet wat je bedoelt; je kolom Besteladvies bevat in mijn ogen een formule die niet helemaal bruikbaar is, want een negatief besteladvies? En halve artikelen bestellen? Dus ik zou zelf deze formule gebruiken:
Code:
=ALS(ALS((E2/7)>(F2/14);(((E2/7)*0,9)+((F2/14)*0,1))*7-D2;(((E2/7)*0,7)+((F2/14)*0,3))*7-D2)<0;0;GEHEEL(ALS((E2/7)>(F2/14);(((E2/7)*0,9)+((F2/14)*0,1))*7-D2;(((E2/7)*0,7)+((F2/14)*0,3))*7-D2)))
Die levert nuttigere waarden op. Verder mag je nog uitleggen hoe het mogelijk is dat je in de afgelopen 7 dagen 9 sportslips verkoopt, en voor hetzelfde artikel over de afgelopen 14 dagen slechts 6 sportslips? Vind ik knap :)
Maar wellicht heb je hier wat aan: een formule die de maat uit je artikelnummer haalt, gebaseerd op het - teken. Op basis daarvan kun je dan controleren of er een maat is of niet, en daar je advies verder op baseren.
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";A2;1));"";RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(A2;"-";"|";LENGTE(A2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2;"-";""))))))

Laatst bewerkt:
Hallo Octa,

allereerst dank voor de snelle reactie.

Dat deze methode verre van optimaal is weet ik. Lang verhaal om uit te leggen maar voor nu is dat helaas even niet anders. Om even antwoord te geven op je vragen:

Ik snap niet wat je bedoelt; je kolom Besteladvies bevat in mijn ogen een formule die niet helemaal bruikbaar is, want een negatief besteladvies? Voordeel is dat er meteen aangegeven wordt wat de overstock is, is handig voor afd financien ivm voorraadwaarde.
En halve artikelen bestellen?
Klopt, is niet perfect!

Verder mag je nog uitleggen hoe het mogelijk is dat je in de afgelopen 7 dagen 9 sportslips verkoopt, en voor hetzelfde artikel over de afgelopen 14 dagen slechts 9 sportslips? Vind ik knap-:) Nou, dat betekent dat het artikel in de laatste 7 dagen 9x verkocht is en de 7 dagen daarvoor niet. Dus 9x in de afgelopen 14 dagen.

Dank voor de formule! Ben er erg mee geholpen!

Groeten,

Marc

Verder mag je nog uitleggen hoe het mogelijk is dat je in de afgelopen 7 dagen 9 sportslips verkoopt, en voor hetzelfde artikel over de afgelopen 14 dagen slechts 9 sportslips? Vind ik knap-:)Nou, dat betekent dat het artikel in de laatste 7 dagen 9x verkocht is en de 7 dagen daarvoor niet. Dus 9x in de afgelopen 14 dagen.
Typfouten leiden tot verkeerde reacties :) Je had in de afgelopen 7 dagen 9 sportslips verkocht, en voor hetzelfde artikel over de afgelopen 14 dagen slechts 6 sportslips. Volgens mij is 14 dagen een week langer als 7 dagen en zou je dus in 14 dagen meer moeten verkopen dan in 7 dagen. Tenzij je de verkopen per week bekijkt, en dan kun je beter de aanduiding Laatste week en Voorlaatste week gebruiken.

Dan kriig je ook met die opmerking gelijk -;), andere aanduiding is dan beter!

Merci

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan