Bestelformulier in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

evelienr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2006
Hallo, na het doorzoeken van veel forumberichten, veel voorbeelden, veel uitproberen,opnieuw beginnen, kleine vordering etc. post ik mijn vraag hier. Ik ben bezig een formulier te maken waarop bestellingen ingevoerd kunnen worden en totalen berekend en waar op basis van een postcode de straat, huisnummerreeks en plaatsnaam terug gegeven worden.
Een bestelling kan bestaan uit meerdere producten, een product kan verschillende groottes hebben.

Omdat ik er niet uit kwam heb ik het volgende geprobeerd:

1. een formulier met een productquery waarbij het product-id ingevoerd moet worden, die geeft het product terug en berekent het totaalbedrag voor dat product. En aan het formulier heb ik ook de postcodequery toegevoegd, waarbij de criteria was: voer postcode in. Het resultaat was dat de gebruiker gevraagd werd om product-id, aantal (count) en de postcode. Het resultaat daarvan werd in het formulier geplaatst. Daar heb ik twee knoppen op geplaatst, 1 om nog meer producten aan de bestelling toe te voegen en 1 om een rapport op te maken. Dit ging niet goed. O.a. het toevoegen van meerdere producten en het was onmogelijk om wijzigingen te maken in de hoeveelheid in het formulier.

2. een formulier met een keuzelijst gebaseerd op een categorietabel, een vervolgkeuzelijst met de producten. Daarna was het de bedoeling dat er een vervolgkeuzelijst zou komen met de grootte en dat dan de prijs weergegeven zou worden en na het aanpassen van de hoeveelheid zou de totaalprijs weergegeven moeten worden.

Maar wat kan ik nou het beste doen. Ik heb al dagen zitten uitproberen, zoeken en lezen maar ik kom er niet uit.

Wat ik het liefste zou doen is een product-id ingeven, geef productnaam, productomschrijving en prijs terug (de verschillende groottes van een product zijn dan allemaal een apart product met een ander id). De gebruiker geeft de hoeveelheid aan en er wordt berekend wat het totaal voor dat product is. Als er nog meer producten toegevoegd moeten worden dan is dat mogelijk. Van alle producten in de bestelling samen wordt het totaal berekend.
Hierna moet de postcode ingevoerd worden, waarna de straatnaam wordt opgezocht. Deze gegevens worden allemaal afgedrukt op een factuur.

Ik denk dat ik 2 tabellen nodig heb: 1 voor de postcodes en 1 voor de producten.
het postcode gedeelte lukt d.m.v. een query met criteria [voer postcode in]
In de producten staan: id, naam, omschrijving, prijs, grootte.

Als iemand me een beetje de goede richting in zou willen sturen zou dat heel fijn zijn.

Al een kleine vordering

Ik heb inmiddels weer wat uit zitten proberen en de oplossing voor een klein gedeelte gevonden. Het was makkelijker dan ik dacht.

Ik heb nu een formulier met een query voor productnaam, prijs en een invoerveld voor het id.
Wat ik nu ga proberen is het uitrekenen van de totaalprijs van 1 product en het mogelijk maken om meerdere producten in 1 bestelling te doen en hiervan het totaalbedrag uit te rekenen.
Als er nog tips zijn zijn die van harte welkom

Tips?

Ik heb nu het totaal van 1 artikel uitgerekend, maar hoe kan ik nu voor meerdere actie dezelfde resultaten krijgen. Dus weer id invoeren, prijs weergeven, aantal invoeren, totaal voor dat artikel weergeven. En als alle artikelen zijn ingevoerd wil ik een totaal van de bestelling uit laten rekenen.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Hallo,

kijk eens naar het orderformulier in de Noordenwind voorbeelddatabase.
Die doet precies wat jij zoekt.

Taris

Opgelost

Hoi,

Ik heb op het microsoft office forum hulp gekregen. De Noordenwind db had ik al helemaal bekeken, maar ik dacht in eerste instantie het heel anders aan te pakken. Uiteindelijk was het idee wel ongeveer hetzelfde maar net niet helemaal. Maar de db is af....:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan