• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Besturingselement deactiveren op basis van waarde in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Goedemorgen,

Is het mogelijk een besturingselement (knop) te deactiveren indien in een cel een waarde niet is ingevuld en te activeren op het moment dat deze wordt ingevuld.
Dit is om te zorgen dat een bepaalde waarde verplicht wordt om in te vullen. (de afgelopen 2 uur ben ik deze al gaan zoeken of ik dat kon vinden, maar tevergeefs, kwam niet eens in de buurt)

Zie voorbeeld.
Het gaat om de knop: Zoeken. En de afhankelijke cel is: I3 (Naam werknemer)

Dus als er geen naam is ingevuld mag de knop zoeken niet mogelijk zijn. (deze knop zorgt ervoor dat mbv een macro een aantal rijen zichtbaar gemaakt worden, later in dit bestand zal opgenomen worden dat deze rijen weer worden verborgen op het moment dat je op dit tabblad terecht komt)
(verder zal later ook opgenomen worden dat er een admin naam wordt toegevoegd die juist in de data invoer bladen terecht kan komen)

Dank en groet,

Rob v/d Boogaert

Bijlagen

Of met kleine toevoeging aan de code van Jean Paul
Code:
Sub ZoekenHoofd()
'
' ZoekenHoofd Macro
'

If [I3] = "" Then
MsgBox "Werknemer invullen!"
Exit Sub
Else

Rows("5:98").Select
    Range("A98").Activate
    Rows("5:98").EntireRow.AutoFit
    Range("I3").Select
    End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Geweldig hoe ik hier altijd snel geholpen wordt en ook telkens iets leer.

Heb deze wel iets moeten aanpassen, voornamelijk met de opzet van Cobbe. (liep daar bijna vast, omdat het een minuut duurde voordat ik doorhad dat de verwijzing naar een command button ging ipv een macro.

Jeanpaul28: deze code werkt helaas niet correct. Het leeglaten van cel E3 werkt correct echter als ik hier wel iets in plaats, dan wordt de macro niet uitgevoerd.

Code:
if [E3]= "" then exit sub

Ditzelfde ook als ik deze 1 op 1 overneem met die van gast0660.
Lege waarde laat idd de melding zien.
Een gevulde waarde geeft geen melding echter voert de macro ook niet uit.

Ik probeer em te begrijpen waardoor het komt, maar kan alleen op de exit sub komen. Maar zou denken dat deze door die "IF" dan overgeslagen zou moeten worden.

Hoi,
Probeer mijn code nog eens, ik heb het woordje Else bijgeplaatst,was ik vergeten:o

Inderdaad. Zat al bij andere macro's te kijken met if ..... then exit sub. Echter vanwege andere opbouw zat daar weer geen else in. (betreft bestanden hier op het netwerk)
Nu moet ik gaan nadenken welke het beste zal werken. En daarbij denk ik inderdaad met de melding vul werknemer in, het beste zal gaan werken.

Dank voor de aanvulling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan