Besturingselement Word 2010 niet afdrukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJNoiZe

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2016
Ik ben bezig met een invulbaar formulier in Word 2010. Waar ik tegen aan loop is dat ik bij het afdrukken van de niet ingevulde velden de inhoudsbesturingslement tekst (licht grijze tekst) niet afgedrukt wil hebben.

Ik heb hiervoor al wel wat gevonden: (http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/content_controls_do_not_print_pht.html)

Op zich werkt deze script goed ware het niet dat ik er graag twee aanpassingen in wil hebben. Dit is namelijk een macro script die voor Word als geheel van toepassing is (aanpassing van Normal.dotm).
- Ik wil graag een oplossing (al dan niet een macro script) die enkel alleen voor het document zelf van toepassing is.
- Daarnaast zou ik graag willen dat na het afdrukken de niet ingevulde inhoudsbesturingslementen blanco blijven. In deze script plaatst hij deze terug na x seconden terug.

Ik heb een klein voorbeeld documentje gemaakt en bij dit bericht toegevoegd.

Wie kan mij hier mee verder helpen? Alvast dank.

Bekijk bijlage Inhoudbesturingselement.docx

Laatst bewerkt:
Je hebt een document zonder de macro's meegestuurd, dus dat schiet niet heel erg op, maar vermoedelijk is het zo ook wel uit te leggen. Om te beginnen: macro's kun je voor algemeen gebruik opslaan; dat doe je door de macro in de Normal.dotm te zetten. Zeg maar: wat jij gedaan hebt. Daarnaast kun je een macro specifiek voor een bepaald soort document gebruiken. Dan sla je de macro op in de sjabloon die voor dat document type gebruikt wordt. En de laatste variant duikt daar weer onder: dan sla je de macro op in het document zelf. In dat geval moet je dat document dus opslaan als Inhoudbesturingselement.docm en niet als Inhoudbesturingselement.docx. Dat laatste format kan geen macro's bevatten.
Ik zou in jouw geval kiezen voor een sjabloon, zodat je het document kunt hergebruiken; d.w.z.: steeds nieuwe lege documenten maken op basis van de sjabloon. Dat is veel veiliger dan één document dat je steeds opnieuw op moet slaan onder een andere naam. Vergeet je dat een keer, ben je je oorspronkelijke document kwijt...

Daarnaast vind ik dit een heel slecht idee:
- Daarnaast zou ik graag willen dat na het afdrukken de niet ingevulde inhoudsbesturingslementen blanco blijven.
De macro doet niet veel meer dan de tekst verbergen. Laat je dat zo, dan zit je dus met verborgen tekst, ook als je de tekst daarna wilt invullen. Bovendien: wat maakt het uit? Bij afdrukken (en daar gaat het toch om) is de tekst weg. Meer zou je niet hoeven te doen.

Beste OctaFish,

Dank voor je tekst en uitleg. Het toepassen van een macro in een sjabloon of document is bekend. Echter als ik de macro script gebruik uit de link
en die plaats onder het 'project' in VBA dan is deze niet werkend (te krijgen door mij). Dit ondanks of ik het document als *.docm of *dotm. Het document gaat door meerdere gebruikers gebruikt worden met eigen Word versies of op een netwerk. Het toevoegen van de macro script onder 'Normal' in VBA is dus geen optie daar Normal.dotm lokaal wordt opgeslagen.

De reden dat ik graag wil dat hij de Inhoudstoevoegingen na het printen niet meer terugzet is omdat de script mijn opmaak van het document dan wijzigt. Kolom hoogte en breedte veranderd en de lettertype wordt groter gezet dan initieel door mij gebruikt. Daarnaast, na het printen moet het document opgeslagen worden en zijn de niet ingevulde velden ook niet meer van belang. Dus mogen die velden ook blanco blijven.

Ik zou, uiteraard met een macro, de niet-gebruikte controls verwijderen. Ben je van alle gelazer af. Als de opmaak teveel wijzigt, komt dat omdat de profielen niet voldoende zijn gedefinieerd. Dat zou ik ook eerst op orde maken.

Dat is denk ik precies hetgeen wat ik moet doen (niet-gebruikte controls verwijderen en profielen goed definiëren), maar daar zit nu precies mijn probleem.
Zo goed ben ik dus niet met Macro scripting :-(

Ik heb het opgelost door de Inhoudsbesturingselement teksten als verborgen tekst te markeren (onder Lettertype). Bij afdrukken toont hij de Inhoudsbesturingselement tekst dan niet op de afdruk. Degene die het formulier gaat gebruiken kan de Inhoudsbesturingselement tekst alsnog zien door onder de Word Opties - Weergave de verborgen tekst weer te laten geven op het scherm.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan