besturingssysteem ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

anita vh

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Heb een PIII 667 Mhz, Win98SE. Zat eerst 128 Ram. Heb eerst 256 bijgestoken. Nu de 128 vervangen door 256. Na enkele dagen prima gewerkt te hebben, kan pc opeens na herstart besturingssysteem niet meer vinden. C schijf geformateerd, backup terug geplaatst (staat op 2de HD) en Norton 2004 opnieuw geïnstalleerd, alles werkt weer een paar dagen goed. Dan weer hetzelfde probleem, moet weer formateren en backup terugplaatsen.
Heb wel eens ergens gelezen dat het bijplaatsen van geheugen soms problemen geeft. Heeft iemand een oplossing : zou ik misschien beter omschakelen naar XP en is mijn systeem hier niet te zwak voor ?

P III met 256 Mb wil wel met XP overweg.
En door het bijplaatsen van geheugen zou je volgens mij niet steeds je HD moeten formateren.
Was er geen foutmelding?

Even een misverstand : heb nu in totaal 512 Ram.
Kreeg op een gegeven moment allerlei foutmeldingen ivm niet te vinden bestanden.
Zou ik misschien dan toch maar beter op XP overschakelen ?

Eén mogelijk probleem is je schijfruimte: is je vaste schijf nog voor minstens 15% vrij? Tweede mogelijkheid: je wisselbestand is wat in het ongerede geraakt: te verhelpen door op te starten in DOS-modus (tijdens het opstarten even op F8 kloppen tot er een menuutje komt, en dan voor DOS kiezen) en onder DOS je wisselbestand weggooien met commando
C:> del c:\windows\win386.swp
Derde mogelijkheid: je Windows\Temp map is overvol geraakt. Ook die map kun je het beste onder DOS legen, het commando is
C:> del c:\windows\temp\*.*

Je keuze tussen Windows 98SE en Windows XP hangt voornamelijk af van het soort programma's wat je gebruikt... en wat je als gebruiksvriendelijker ervaart. Kijk eerst eens bij een ander of XP je aanspreekt!

Heb 2 HD : 1 van 20 GB en 1 van 80 GB. Grote schijf in 3 gedeeld met op C partitie besturingssysteem, kleine in 2 stukken met backups. Er is nog voldoende plaats en mijn temp files worden geregeld leeggemaakt.

Zou het ook kunnen dat er een fout (virus) in zonealarm zit? De foutmeldingen kwamen nadat ik dit opnieuw geïnstalleerd had. Heb dit na formateren niet meer opnieuw geïnstalleerd, tot nu toe (sinds maandag) geen problemen. Afkloppen.

Heb al verschillende keren met XP gewerkt. Is het zo dat als je problemen hebt je gewoon systeemherstel moet uitvoeren om je cptr in een vorig systeem te herzetten (voor dat het probleem zich voordeed) en werkt dit inderdaad goed, je hebt dus in principe geen backups meer nodig.

ZoneAlarm wil inderdaad nog wel eens moeilijk doen: valt op te lossen door het te deïnstalleren en vervolgens opnieuw te installeren, waarbij je de keuze krijgt of je de oude instellingen wilt behouden - kies dan voor 'Nee'.

ZoneAlarm conflicteert soms met andere firewall-produkten: als Norton 2004 een firewall bevat (heb je alleen het antivirus programma of Norton Internet Security?) dan kan ZoneAlarm er wel uit (maar: ik vind persoonlijk ZoneAlarm een stuk beter dan het internet security spul van symantec...)

En als je een antivirusprogramma gebruikt wat ook je mail kontroleert, schakel dan de mailkontrole in ZoneAlarm uit!

Je tweede vraag betrof het systeemherstel in XP:
dat werkt redelijk goed als problemen snel genoeg worden onderkend. Maar dat gebeurt niet altijd - en bovendien is de inhoud van de herstelpunten gericht op het draaiend houden van Windows - niet van je eigen toepassingen...
Daarom heb ik op de eigen pc's het systeemherstel uitgeschakeld en vervangen door een goede backup (ik gebruik Drive Image, maar Ghost is praktisch even goed). Het uitschakelen van systeemherstel kan een aardige ruimtewinst op de schijf opleveren - de backups kunnen gemakkelijk naar cd gebrand. Maar ja: niet iedereen maakt even gedisciplineerd backups, en als je dat niet doet is de ramp groter dan met een slecht herstelpunt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan