Besturingssysteem op IDE of SATAII ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

annuh

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Hallo,
Ik heb net een nieuwe harde schijf gekocht, de Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATAII (had eerst een WD3200KS maar deze zou beter zijn :cool: )
en in mijn computer had ik al een Hitachi IDE harde schijf van 250GB.
Nu is mijn vraag: op welke harde schijf kan ik het beste nu mijn besturingssysteem installeren (Windows Vista) of maakt dat helemaal niet uit?
Mijn tweede vraag: Is het ook mogelijk om deze twee harde schijven (dus IDE en SATAII) in een Raid opstelling te draaien?
Alvast bedankt!

Uw SATZII- schijf is sneller en dus beter geschikt voor de installatie van Windows. Heb je wel een schijfje nodig voor het installeren van de nodige drives voor SATA gebvurenede de installtie (via F6).. Wat die raid, betreft, dat betwijfel ik zeer sterk, sommige moederborden ondersteunen dat, maar dat moet je nagaa in de manuals.

Jan

Het gaat me niet direct om de installatie van windows (wat hooguit een paar minuten scheelt) maar om de overall performance van het besturingssysteem, zou dat op een snelle SATAII schijf hoger zijn dan op een IDE schijf?

Hangt af van wat je met de PC van plan bent. Als je films wilt bewerken, of andere disk-intensieve berwerkingen uitvoeren, is het interessanter de SATAAII-schijf hiervoor te gebruiken, want dergelijke bbewerkingen zijn zeer schijf-intensief. Je moet de SATA inzetten op de plaats waar de meeste lees/schrijacties plaatsvinden. Ook is het interessant de swap-file op een andere HD t plaatsen dan waar Win geïnstalleerd is. Als je films of zo bewerkt kan je ook de performance veel verbeteren door de onbewerkte data op de ene schijf te plaatsen, de bewerkte data op de andere, zo moet een schijf niet voortdurend switchen tussen lezen en schrijven.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan