Betaaldatum contant automatisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansspark

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2012
Beste Forumleden,

In het –frmPersoon heb ik de btn "Betalingen contant" gemaakt en dit opent het -frmBetaaldcontant.
Het formulier laat zien dat de klant contant heeft voldaan.
Door eerdere hulp van dit forum heb ik dit alles kunnen maken met VBA-codes

Vraag.
Is het ook mogelijk als de klant contant betaald dat automatisch de " Betaaldatum"' wordt ingevuld dmv een VBA-code want deze blijft openstaan.
Ik heb nl. ook een totaal overzicht van alle betalingen (contant en bank) en moet hier nu bij een "betaling contant" toch nog handmatig de betaaldatum invoeren.

NB. heb geen kennis van VBA

Groet, Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik kan je db niet openen, maar je kunt bij een knop wel een regeltje toevoegen dat dit regelt. Iets als:
Code:
Me.Datum_Betaald = Date()

Beste Michel,

Ik heb het geprobeerd maar het werk niet.
De VBA code heb ik toegepast op het veld: "betaald" (true/false)
Het rare is dat bij: Date () --> haakje verdwijnen bij het opslaan.
Tevens heb ik de betaaldatum (onzichtbaar) toegevoegd voor de code.
Zie bijlage.

Wat doe ik niet goed?

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Beste Michiel,

Kan je mij nog helpen met mijn bovenstaande vraag?

Groet, Hans

Beste Michel,

Ik heb de VBA code toegepast op het checkbox: "betaald" (true/false)
Graag wil ik, als deze wordt aangevinkt, dat dan automatisch de datum (betaald) wordt ingevuld.
Dit scheelt weer 1 extra handeling.

Ben een tijdje meebezig geweest maar het lukt me niet om de VBA-code werkend te krijgen.

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
En toch is het niet zo heel lastig:

Code:
Private Sub Betaald_Click()
    If Me.Betaald = True Then
        Me.Betaaldatum = Date
    Else
        Me.Betaaldatum = Null
    End If
End Sub
Ik heb er maar gelijk een functie van gemaakt die de datum weer leegmaakt als je de betaalvink uitzet. Voor het geval hij per abuis wordt aangeklikt.

Beste Michiel,

Bedankt voor je bericht en oplossing.

Nog 1 vraag:
Als er contant betaald is dan vink die wel direct betaald (checkbox)aan maar de datum wordt niet ingevuld -> door de bovengegeven VBA-code.
Is hier ook een oplossing voor?

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Nee, want bij mij doet-ie het wel. Aan de code mankeert dus niks. Ik vermoed echter dat je de reeds ingevoerde gegevens wilt bijwerken, en dat doe je met een bijwerkquery.

Beste Michiel,

Bedankt voor je bericht.
De VBA code werkt goed!

Vraag:

Als ik een nieuwe factuur maak dan kan ik bij betaling contant invullen.
De checkbox wordt automatisch aangevinkt dmv een VBA-code.
Echter het veld betaaldatum blijft leeg ondanks dat er direct betaald is.

Klopt dit dan; nee (er is dus betaald bij een nieuwe factuur zoals de checkbox aangeeft)

Het is dus niet zo dat ik de oude contantbetalingen dmv een bijwerkquery wil invullen.

Groet, Hans

Ps. Michel geef jij ook les tegen een vergoeding?

Laatst bewerkt:
Ik snap het probleem niet; de code werkt op basis van het aanklikken van het selectieveld. Wordt dat veldje aangezet, dan krijg je een datum, en bij uitzetten verdwijnt de datum weer. Je zegt nu dat de datum leeg blijft, wat dan suggereert dat de code niet werkt. Maar je zegt ook dat de code goed werkt. Dus wat is nu het probleem? Want de code zet dus niet de checkbox aan...

Beste Michel,

Bedankt voor je bericht.
De code werkt goed bij openstaande facturen die aangevinkt (checkbox) worden als er per bank betaald wordt.
Dus dat werkt perfect dank hier voor!

aansluitende vraag
De facturen van betaalde klanten: bank & contant worden weggeschreven in de qryBetaald.
Als ik een nieuwe factuur maak en de klant betaald contant dan wordt er automatisch aangevinkt (VBA-code) dat de klant betaald heeft maar het betaaldatum - veld blijft leeg.
Zie het voorbeeld in qryBetaald.

Kan het betaaldatum - veld ook automatisch gevuld worden met de date() als de klant contant betaald?

Zie bijlage

Groet, Hans

Ps. Michel geef je ook les tegen een vergoeding?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De code kun je redelijk letterlijk overnemen uit bovenstaand voorbeeld, maar dan uiteraard gekoppeld aan de keuzelijst.
Code:
Private Sub cboBetaalwijze_Click()
    If Me.Betaalwijze = "Contant" Then
        Me.Betaald = True
        Me.txtBetaaldatum = Date
    Else
        Me.Betaald = False
        Me.txtBetaaldatum = Null
    End If
End Sub

Wat je aanvullende vraag betreft: als het in de regio is, doe ik dat inderdaad wel eens.

Beste Michel,

Bedankt voor je bericht.

De oplossing werkt helemaal top!
Dank hier weer voor.

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan