Betere cooler voor mijn P4 socket 423 1.8GHz

Status
Niet open voor verdere reacties.

00Hunter00

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Zoals de titel.

Ik zoek een betere cooler voor mijn CPU
Bij normaal gebruik valt de temperatuur wel mee (ongeveer 40 graden), maar met spelletjes komt ie boven de 60 graden soms (lijkt me toch een beetje warm of valt dit wel mee?)

suggesties?

Ik zit er nog wel over te denken om een ander MOBO en CPU te kopen (socket 478) ivm het grotere aanbod van koelers en uitbreiding van de mogelijkheden van mijn MOBO en natuurlijk een hogere snelheid.

Aangezien ik het liefst alleen mijn MOBO/CPU wil vervangen (de rest doet het nog prima) zou het fijn zijn als dit een MOBO is wat met RIMM PC800 geheugen overweg kan.

verdere gegevens:

P4 1.8GHz (socket423 dus)
512 RIMM PC800 RAM
GF ti4600 videokaart
SB Live! geluidskaart
2x IDE 40Gb HHD's op 7200rpm
DVD speler
CD brander

Windows XP home NL

Als je nog meer wilt weten vraag maar.

Zalman, lekker stil en goed gekoeld. Die hoge temp kan natuurlijk ook te wijten zijn aan een slechte airflow of een slechte warmtegeleiding tussen heatsink en CPU.

Tja, een nieuw mobo.. De RIMM-mobo's gebruiken tegenwoordig PC1066 RIMM. PC800 kan er wel in, maar dan heb je snelheidsverlies.

Hmm... heb 512Mb, toch een beetje zonde om dan nieuwe te kopen toch? als het snelheidsverlies niet zo groot is kan ik daar wel mee leven (scheelt toch een boel centjes in de aanschaf van nieuw RAM)

Enige suggesties voor een nieuw bepaald type mobo?

De airflow zit wel goed (afgezien van een kabel die misschien in de weg zit) want ik heb dat airflow schema hier al wel duizend keer voorbij zien komen en mijn fans zitten allebei op de goed plek (1 voor verse lucht op te zuigen aan de onderkant en 1 om de warme lucht uit te blazen aan de bovenkant)

ik ben bang dat het inderdaad een slechte warmtegeleiding is, is daar iets aan te doen? Heb geen flauw benul wat voor een type cooler er nu op zit (waarschijnlijk de 'standaard' koeler die bij deze CPU hoort)

maarreh, kan dat veel kwaad? die temp rond de 60 graden?

Kwaad kan het niet echt, maar het moet lager kunnen. Die warmtegeleiding heeft alles te maken met koelpasta, er mag niet te weinig, maar ook niet te veel op zitten. Ik zou zeggen, haal bij de lokale computerboer een tube.

Zit er zowieso wel standaard van dat spul op een voorgeinstalleerde koeler? (Hij zat er al op toen ik hem kocht)

Maarreh, koelpasta ertussen dus? Kan dit veel schelen in temp? Heb je een voorbeeld?

In iedergeval bedankt voor de info zover, hopelijk morgen wat meer info over een nieuw mobo

p.s. moet ik bij het ertussen smeren van koelpasta nog ergens speciaal op letten bij een socket 423? ik heb wel verschillende threads gelezen over koelpasta dus daar weet ik denk ik wel raad mee, maar het schijnt dat de 423 een nogal speciale socket is niet? niet veel van gemaakt in vergelijking met 478 heb geen zin om hem naar zijn grootje te helpen begrijpelijkerwijs (dan moet ik haast wel een nieuw mobo kopen hehehe ;) )

Zowel je CPU als de heatsink bevatten ontelbaar veel (voor het oog onzichtbare) krasjes en putjes, die de warmtegeleiding verminderen. Om die op te vullen wordt koelpasta gebruikt.

Op de heatspreader van een P IV moet je ongeveer 3 rijstkorrels smeren en die dan uitsmeren over de hele heatspreader. Waarschijnlijk zit er een 'thermal pad' op de heatsink, deze haal je er best af. Let trouwens wel op bij het eraf halen van de koeler, het gebeurt vaak dat dat thermal pad gaat kleven aan de CPU. Als je merkt dat de koeler er zonder hard trekken er niet af gaat, forceer dan niet. Wel uiteraard eerst de bevestingsclips losmaken.

Ik weet niet of een nieuw moederbord veel zin heeft.. Daarmee zal de prestatie ongeveer gelijk zijn aan dit bord, aangezien het (relatief trage) geheugen alles zal ophouden.

Geplaatst door 00Hunter00
Ik zit er nog wel over te denken om een ander MOBO en CPU te kopen (socket 478) ivm het grotere aanbod van koelers en uitbreiding van de mogelijkheden van mijn MOBO en natuurlijk een hogere snelheid.

Aangezien ik het liefst alleen mijn MOBO/CPU wil vervangen (de rest doet het nog prima) zou het fijn zijn als dit een MOBO is wat met RIMM PC800 geheugen overweg kan.
Is het misschien een idee om het mobo met CPU en geheugen te verkopen en in plaats daarvan een socket 478 mobo kopen met DDR-ram?

Had ik ook al aan gedacht, maar wat kan ik er nu nog voor vangen?

geen idee. Niet zoveel want erg gewild zijn ze niet volgens mij. Heb je al op marktplaats.nl gekeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan