• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligd bestand, wel koppeling mogen wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco van duure

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Goedemorgen,

Bestaat er de mogelijkheid in Excel waarin je in een beveiligd bestand wel de koppeling mag wijzigen van de verwijzing naar een extern bestand.

Situatie is namelijk: 2 basisbestanden waarbij 1 verwijst naar de ander. Beiden moeten op maandnivo worden opgeslagen. Gezien de koppeling niet automatisch de nieuwe naam kan pakken zal deze gewijzigd moeten worden. Het bestand moet wel beveiligd worden omdat niet mensen met nagenoeg geen Excel kennis er mee moeten werken.

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Marco

Dat kan wel met VBA, al weet ik persoonlijk niet hoe precies.

Wellicht een meer eenvoudige manier is de koppelingen opslaan op een apart tabblad waar mensen normaal gesproken niet komen. Op het blad waar wel op gewerkt wordt maak je een link naar het aparte tabblad om daar de juiste waarden uit de cellen met de koppelingen op te halen, en dat blad blokkeer je volledig.

Ik kan geheel niet overweg met VBA codes, dus dat weet ik al helemaal niet.

Probleem is als volgt. Basisbestand 1. Hierin wordt een personeelsplanning gemaakt. Deze moet daarna opgeslagen worden als, want elke maand wil je natuurlijk behouden.

In basisbestand 2 worden shiftlijsten gegenereerd met gegevens uit basisbestand 1. Dit is een de koppeling waar het omgaat. Deze koppeling zit al slechts in 1 tabblad die wordt verborgen, maar de koppeling zal wel elke maand gewijzigd moeten worden, waarna het bestand ook moet worden opgeslagen als.

Gezien de vele formules die in het bestand met shiftlijsten staan (mede dankzij dit forum) wil ik nagenoeg het gehele bestand beveiligen. Echter met de standaard beveiligingsmogelijkheden in Excel kun je ook de koppelingen niet meer wijzigen.

Is dit überhaupt een mogelijkheid in Excel zonder VBA code
Zo nee, en er is wel een VBA code, hoe krijg ik die dan in in Excel????

Maar als je toch alleen het verborgen tabblad met de koppelingen niet beveiligd en de rest wel, dan heb je toch wat je wilt? Of je zet er een wachtwoord op die je alleen uitreikt aan degene die de koppelingen moet bijwerken.

Dat zou inderdaad wel kunnen, ware het niet dat ik de uiteindelijke gebruikers niet erg hoog inschat en dat ik dan vervolgens kan verwachten dat ik elke maand wel een melding krijg van, het bestand dat je hebt gebouwd klopt niet, wat uiteindelijk komt omdat er formules zijn verwijderd, gegevens hard in zijn gezet enzovoort en daar heb ik natuurlijk niet zoveel trek in. Uiteindelijk ben ik alleen ontwikkelaar van dit bestand en geen gebruiker. Het bestand wordt uiteindelijk gebruikt door in een magazijn en niet op een administratie o.i.d.

Tsja, of ik wil weer eens iets dat niet mogelijk is. Ha, zal ook niet de eerste keer zijn. Excel is een prachtig programma, maar af en toe loop je tegen iets aan dat gewoonweg niet mogelijk is.

Maar ik snap niet goed wat je nu precies bedoelt. Je zegt dat je alles wilt beveiligen behalve de koppelingen, en dat gebeurt ook in de voorbeelden die hierboven beschreven staan. Wat klopt er niet dan?

Je kunt ook werken met lijst in de betreffende cel (data, validatie en lijst) als het aantal mogelijke bestandsnamen al vastligt voor bijvoorbeeld het komende jaar

Gr Wiki

nu is het zo, dat wanneer er beveiligd wordt, er geen koppelingen kunnen worden gewijzigd. Op zicht heel logisch, alleen nu even niet handig

Wiki, hoe bedoel je dat precies?

Ik sluit even een heel simpel bestandje bij. Beiden zijn basisbestanden. Beide moeten na invullen worden opgeslagen als bijvoorbeeld Map 1 2008-08 en Map 2 2008-08. Bestanden zijn beveiligd, nu zonder wachtwoord. De koppelingen na opslaan blijven naar de basisbestanden verwijzen.

Ik wil dus, dat de bestanden beveiligd blijven, maar dat wel de koppelingen naar de nieuwe bestanden met maandnotatie gaan verwijzen

Bijlagen

Ah, dat maakt het een stuk makkelijker. Je kunt per cel aangeven of deze, met beveiliging erop, gewijzigd mag worden of niet. Ga naar Celeigenschappen - beveiliging - vinkje weghalen of aanzetten bij de bovenste optie (weet even niet hoe deze heet in NL, in ENG is het 'Locked'). Zet je de beveiliging van het blad/bestand aan, dan worden alle cellen mét vinkje geblokkeerd en alle zonder vinkje blijven wijzigbaar.

Laatst bewerkt:
Je kunt de cel dan inderdaad wel op "niet beveiligen" zetten, maar daarmee kun je dan nog niet de koppelingen wijzigen.

Als ik deze beide bestandjes open en opsla als map 1 2008-08 en map 2 2008-08, dan wijzigt in bestand Map 1 2008-08 de koppeling automatisch. Echter in het bestand Map 2 2008-08 blijft de koppeling verwijzen naar Map 1 en niet naar Map 1 2008-08. En omdat het bestand beveiligd is, kan ik de bron ook niet wijzigen, terwijl na opslaan, de bron Map 1 2008-08 is en niet langer het basisbestand.

Ik denk dat we 2 dingen uit elkaar moeten halen: handmatig wijzigen door op de cel te gaan staan en de formule handmatig aan te passen, en automatisch wijzigen doordat je het bestand hernoemt.

Handmatig wijzigen kan altijd als je de cel op 'unlocked' zet, ik dacht ook dat dat was wat je bedoelde. Automatisch de koppelingen wijzigen kan alleen als beide bestanden openstaan, anders wordt de koppeling niet aangepast, onafhankelijk van de beveiliging. Maw, als een cel met daarin een koppeling beveiligd is, kan deze koppeling wel degelijk automatisch worden aangepast, mist het aan te passen bestand geopend is.

dus...

als beide basisbestanden zijn geopend en beide worden daarna eerst opgeslagen als, dan zouden in beide bestanden de koppelingen moeten gaan wijizigen naar de nieuwe bestanden?

ok, beide bestanden zijn geopend en ik sla ze op met een andere bestandsnaam. Eerst map 1. Dat wordt Map 1 2008-09. Daarna Map 2. Dit wordt Map 2 2008-09.

Als ik de koppelingen of verwijzingen controleer, dan zijn de koppelingen in map 1 2008-09
inderdaad gewijzigd naar Map 2 2008-09. Maar als ik map 2 2008-09 controleer, staat daar nog de verwijzing naar bestand Map 1. Er wordt dus maar 1 verwijzing aangepast.

Zo, einde werkdag. Thuis zal ik hier nog even verder mee gaan stoeien, dus als er nog ideeën zijn??? graaag

misschien nog even ter verduidelijking. Ik wil dit niet per cel doen, maar bij "bewerken" en dan vervolgens "koppelingen" selecteren, daarin kun je in 1 keer de verwijzing naar een bestand of updaten of het bronbestand aanpassen. Dit laatste is dus wat ik wil bij een beveiligd bestand

Het is niet nodig een koppeling aan te passen als je gebruik maakt van de mehtode workbooks(n).savecopyAs.
Per maand kan dan een kopie van het personeelsbestand worden opgeslagen onder een aparte naam, terwijl het oorspronkelijke bestand (met steeds dezelfde naam) behouden blijft.
De koppeling met het oorspronkelijke bestand blijft dan gewoon behouden.

Laatst bewerkt:
vraag is eigenlijk nog niet opgelost, maar door een kleine work-around kom ik toch bij hetgeen wat ik wil hebben.

Ieder bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan