• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligde Map

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemp
  • Startdatum Startdatum

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Ik start even met het schetsen van het probleem.
Een werkmap kan gebruikt worden door 3 soorten mensen die allemaal iets anders mogen uitvoeren.
1. Beheerder = kan werkmap ontgrendelen via wachtwoord ("beheer") en dan doen wat hij wil
2. Ploegbaas = kan een bereik ("acties") aanpassen via een wachtwoord ("ploegbaas")
3. Gebruikers = kunnen de werkmap enkel bekijken.

Een aantal lijnen (6-9 in dit geval) zijn echter verborgen voor de gebruikers.
De beheerder kan die uiteraard terug zichtbaar maken.
Mijn vraag : bestaat er een mogelijkheid dat deze lijnen ook zichtbaar gemaakt kunnen worden door de Ploegbaas?

In Bijlage een voorbeeld bestand.

Vriendelijke groeten
JP

Bijlagen

Het eenvoudigst is om je ploegbaas hetzelfde te behandelen als de beheerder.
Kortom geef hem gewoon het wachtwoord.

Dat is inderdaad het eenvoudigste ... maar in de realiteit geen optie !!

Ik ben wel eens iets tegen gekomen met inloggen met een wachtwoord en daaraan de toegankelijkheid koppelen. Dit gaat via VBA en daar is mijn kennis helaas niet toereikend.

Dit is weer zo'n voorbeeld van iemand die weinig kent van excel hetgeen laatst moet gebeuren eerst doen het blad beveiligen en dan om hulp vragen met een beveiligd blad.

@emields

Als je dan de mensen toch niet wil helpen post je best niets ...
Ik moet het bestand nog ontwikkelen ... de bescherming zou toch moeten gebeuren op de niveaus die ik aangehaald heb ...
Dus mocht je een voorstel hebben hoe ik het probleem best aanpak bij het maken van het bestand ... ik hoor het graag

Of het bestand bestond al en de gebruikers hebben a posteriori gevraagd om die mogelijkheid te voorzien ... zou ook zomaar kunnen ...

We kunnen het ook houden bij : "weer iemand die weinig kent van excel ..." 🤣

Laatst bewerkt:
Als je wil geholpen worden post dan een voorbeeld dat niet beveiligd is

Hier komt wel VBA bij kijken.
Vind je dat een probleem?

@ popipipo .... Tx
@emields ... en het wachtwoord voor de ploegbazen = "ploegbaas"
@ edmoor ... Ik had het probleem ook op VBA gepost ... maar daar hebben ze me buiten gegooid 😂, terwijl de oplossing misschien bij VBA te zoeken is. Geen probleem met VBA.

@emields
Ik heb het programma even snel bekeken en getest.
De globale aanpak lijkt mij wel ok.
Vermoedelijk staan er nog wat foutjes in de vba code, maar dat bekijk ik later wel eens.
Alvast bedankt voor de aanzet.

De beveiliging is excel is idd niet erg betrouwbaar ... voor zij die iets van excel kennen 😎

Nu ook nog even een wachtwoord op de VBA code?
En wat is beter leesbaar, dit:
Code:
Private Sub cmb_inlog_Click()
If t_2 = [wie].Find(t_1).Offset(, 1) Then
With Sheets("blad1")
If t_1 = "beheerder" Then
.Unprotect
.ScrollArea = ""
.Cells.EntireRow.Hidden = False
Sheets("code").Visible = True
Unload Me
End If
If t_1 = "ploegbaas" Then
.Unprotect
 .ScrollArea = "acties"
Unload Me
End If
End With
End If
End Sub
of dit:
Code:
Private Sub cmb_inlog_Click()
    If t_2 = [wie].Find(t_1).Offset(, 1) Then
        With Sheets("blad1")
            If t_1 = "beheerder" Then
                .Unprotect
                .ScrollArea = ""
                .Cells.EntireRow.Hidden = False
                Sheets("code").Visible = True
                Unload Me
            ElseIf t_1 = "ploegbaas" Then
                .Unprotect
                .ScrollArea = "acties"
                Unload Me
            End If
        End With
    End If
End Sub

Bijkomende vraag:
Momenteel gebruiken de ploegbazen de box van Excel (zie bijlage) om het bereik te ontgrendelen. Is het mogelijk om het wachtwoord dat ze ingeven te gebruiken in VBA om dan de lijnen zichtbaar te maken?
Als dat mogelijk is moet ik geen apart UserForm gebruiken zoals in de oplossing van emields.

Bijlagen

• Bereik ontgrendelen.png
    Bereik ontgrendelen.png
    62,9 KB · Weergaven: 13
De vraag even algemener stellen misschien?
Kan het feit dat een bereik ontgrendeld wordt via excel als trigger gebruikt worden om een event te starten in vba?

Tx
JP

Maar er zit helemaal geen wachtwoord op je werkblad, via "Controleren", "Beveiliging blad opheffen" kan iedereen de beveiliging opheffen en via Alt-F11 het werkblad Code van xlSheetVeryHidden afhalen, vandaar mijn advies in #13 om een wachtwoord op je VBA code te zetten.
En een werkbladgebeurtenis die getriggerd wordt door het ontgrendelen van een werkblad ben ik nog niet tegengekomen.

In mijn excel zit wel degelijk een wachtwoord op op de VBA code.
In het eenvoudige voorbeeldje niet. Ik volg hier dus zeker jouw advies (Tx).

Nu nog hopen dat iemand wel weet hoe je een werkbladgebeurenis kan triggeren door het ontgrendelen ervan.

Wat AHulpje al zei, daar is geen trigger voor.
Dit zijn de worksheets events:
WS.png

Terug
Bovenaan Onderaan