• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiligde werkmap openen m.b.v. VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Beste forummers,

Ik wil graag een werkmap laten openen (dat met een wachtwoord is beveiligd) door VBA. Het is namelijk een tweede werkmap met een database, waarbij ik niet wil dat die zelfstandig kan worden geopend, maar wel door mijn eerste werkmap (besturing). Nu wil ik graag dat wachtwoord omzeilen. Ooit heb ik dat in het grijze verleden al eens gedaan, maar weet nu niet meer hoe.

Weet iemand die opdrachtregel? Stel naam tweede (beveiligde) bestand is TEST.xlsm en het wachtwoord is testje,

Workbooks.OpenText Filename:="test1.xlsm"

Wat moet er achter worden gezet om het wachtwoord te omzeilen?

groet Egbert

Egbert,

is het niet gek om met Workbooks.OpenText Filename:=
een .xlsm bestand te openen?

Hallo Haije, wat enorm dom van mij. In de snelheid pakte ik een hele oude macro om een voorbeeld te maken. Moet natuurlijk zijn: Workbooks.Open Filename:

Werkt niet Haije, als ik dit opneem, dan verschijnt de volgende melding: Compileerfout: Verwacht:=

Ik zag later je verwijzing naar tweakers en als ik naar dat voorbeeld kijk, dan staan er wat extra bij (dim en set). Dan werkt het wel. Is een dergelijke verwijzing niet anders te doen?

dim Cef as workbook
set cef= _
workbooks.open(filename:="c:\tkeb\bronbestand.xls",password:="pw")

Hi, ik leer steeds meer over googlen. Onderstaande code werkt zonder dim etc. Bedankt voor je assistentie.

Workbooks.Open Filename:="test1.xlsm", Password:="pw"

hoi, dit is nu gelukt, maar nu wil ik het omdraaien. Een niet beveiligd blad beveiligen tegen openen. Ik heb onderstaande code gemaakt, maar wanneer ik die uitvoer, dan blijkt de werkmap toch niet beveiligd te zijn. Kan iemand hieraan zien waar ik verkeerd ga?

Workbooks("test1234567abc.xlsm").Activate
ActiveWorkbook.Protect Password:="testje12"
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close

Wat gaat er mis als je van een bestand een 'read-only' bestand maakt ?

Ik wil het graag beveiligen omdat het een database is, die niet zomaar mag worden geopend. Er is namelijk een besturingsprogramma in een andere werkmap die de database opent.

Beste forummers, is er iemand die mij wellicht kan helpen op deze vraag? (vergeef s.v.p. mijn ongeduld).

Wil je een blad beveiligen of het bestand? Heb je geen google? Werkt jouw <F1> toets niet? Al eens gekeken in de objectenbibliotheek?

Sub SaveAs([Filename], [FileFormat], [Password], [WriteResPassword], [ReadOnlyRecommended], [CreateBackup], [AccessMode As XlSaveAsAccessMode = xlNoChange], [ConflictResolution], [AddToMru], [TextCodepage], [TextVisualLayout], [Local], [WorkIdentity])
Member of Excel.Workbook

Als je de antwoorden die je krijgt negeert of niet begrijpt wat is dan de zin om te reageren ?

Door alle goedbedoelde overige opmerkingen raakt de kern van de vraag wat ondergesneeuwd en ben ik zelf op enig moment verwarrend geweest. Natuurlijk heb ik google gebruikt en aan de hand daarvan mijn voorbeeld gemaakt. F1 niet, want ik had geen idee hoe ik het moest omschrijven.
Het betreft dus een werkmap die ik wil opslaan met een wachtwoord. Dit was de code, zie onderstaand. Wellicht ga ik ergens verkeerd.
gr Egbert

Workbooks("test1234567abc.xlsm").Activate
ActiveWorkbook.Protect Password:="testje12"
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close

Wat werkt er dan niet?

Code:
Sub VenA()
  With Workbooks("test1234567abc.xlsm")
    .Password = "testje12"
    .Close -1
  End With
End Sub

Zet eens een test opzet in een zip bestand neer, dan zal ik de komende dagen als ik weer tijd heb eens proberen hem te openen.
Dat geeft aan hoe veilig het is...
Ik geef je geen garantie dat het nu lukt maar het is me eerder wel gelukt met een test bestand van een ander.
Ben absoluut geen expert, ik gebruik geen crack tools, maar kan wel goed nadenken over bepaalde paden die je kunt bewandelen....
Geef alleen een indicatie van wat ik zou moeten zien en als het lukt zal ik je de details laten zien.

Morgen wordt het mss niks, dus anders wo/do.vrij of het weekend pas.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan