beveiligen met wep of wpa

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldvinger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
Hallo,

ik heb een sweex router.
Deze kan je beveiligen met een wep code of een wpa code.
Waar legt jullie voorkeur?
welke is veiliger om te gebruiken.

Ik vraag dit omdat ik een buurman heb die een soort atenne onder zijn raam heeft hangen met als doel om alle signale op te vangen.
Ik wil niet dat hij op mijn signaal gaat internetten.
Dus ik wil alles op zo'n goed mogelijke manier de boel dicht gooien.
Dus wat kan ik het beste doen?
wep gebruiken of toch liever wpa

WPA gebruiken met een lang en moeilijk paswoord. Je kunt voor de zekerheid ook de SSID uitschakelen.

Zowel WEP als WPA als het niet zichtbaar maken van je SSID als een MAC adres optie zijn niet onbreekbaar het is maar hoelang je de "aanvaller" de tijd geeft maar hij zal er achter komen. De combinatie van deze (standaard) beveiligingen zorgen alleen voor dat het langer of korter duurt om de beveiliging te kraken.
Nu je een Schijn Veiligheids Illusie armer gemaakt te hebben kan ik je alleen maar de combinatie geven die het lastigst (leest "duurt het langst") te doorbreken is

iig gebruik je dan de WPA encryptie die duurt veel langer om te doorbreken dan WEP
daar bovenop zorg je dat je netwerk lastiger te vinden word. om verbinding mee te maken dus zet je zoals mijn voorganger aangeeft het SSID van je router uit. Indien mogelijk beperk je ook nog de machines die verbinding mogen maken door alleen een paar MAC adressen (die van de netwerkkaart(en) in je eigen pc(s) toe te laten op je router.
Natuurlijk beveilig je je router met een "sterk" wachtwoord wat betekent dat je minimaal 8 (mijn advies 15) tekens gebruikt waarvan iig 1 hoofd letter, 1 cijfer en 1 leesteken om ook die goed te beveiligen.

(Daarnaast controleer je de logs van je router regelmatig op "vreemde" MAC adressen. Hiernaast weet jou buurman (en jij nu ook) dat het mee liften op een draadloos netwerk zonder toestemming strafbaar is daarnaast is het ook strafbaar om beveiligingen te omzeilen om je toegang te verschaffen tot zo'n netwerk dus mocht je een raar mac adres tegen komen zou je zelfs nog de politie in kunnen schakelen. het feit dat jou buurman een antenne buiten zijn raam heeft hangen om signalen op te vangen geeft aanleiding genoeg om mac adressen van zijn draadloze adapters te laten controleren met jou log bestanden. (je hoeft het niet eens te doen maar het is een wetenschap die je sterker maakt om een keer op hem af te stappen met een verzoek om niet mee te liften op jou netwerk)

Laatst bewerkt:
oke, bedankt allemaal.
Ik kies dan maar voor wpa.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan