• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Beveiliging blad opheffen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

antonl007

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2022
Vreemd ding (weer) voor mij en als volgt: op een werkblad zit een password. Als ik onder "controleren" op de knop "Beveiliing blad opheffen" druk verdwijnt het password uit zichzelf en het werkblad is niet meer beveiligd. Andere werkbladen hebben wel of geen password en daar is het wel normaal behalve op 1 ander werkblad heb je ook deze situatie. Ik heb geen Gedeelde beveiligingsinstellingen.

Heeft iemand zoiets vergelijkbaars ook een keer adh gehad?

En denk je dat we dat kunnen weten zonder het bestand te zien? Dat is zoiets als vragen welke kleur heeft m'n T-shirt

blauw.....kan het bestand niet opsturen om meerdere redenen. Daarom vraag is ook of iemand dit herkent want meer kan ik niet vragen?

En wie heeft dat paswoord erin gezet? is dit een sheet van jezelf of van iemand anders?

Snap ik je vraag? nou goed, zal hem beantwoorden. Ik heb de passwords op nagenoeg elk werkblad gezet omdat gebruikers er niet bij moeten kunnen echter als je dus op de beschreven knop drukt en het pw verdwijnt daardoor heb ik de pw's er voor niets opgezet.

dat is dan toch dat je via die knop het bevel geeft het paswoord te verwijderen.

ja, maar wel nadat je het correcte pw hebt ingegeven en niet alleen maar geklikt hebt op de button "beveiliging opheffen"

Misschien is het handig als je de VBA code die achter de knop staat hier eens plaats dan kunnen we hier kijken of deze misschien aangepast moet worden,

Natuurlijk kan je het bestand hier plaatsen,
Verwijder de gegevens uit ieder blad en laat die wachtwoorden ongemoeid.
Sla het document op met een nieuwe naam en plaatst dat bestand dan hier.

Kan het bestand niet plaatsen, is commercieel product en heeft 30 wb, op 3 na allemaal met een pw en een vba pw en een werkmap pw. Kan de pw dus niet ongemoeid laten etc.

wel nog wat meer info nav mijn laatste check:
Blad beveiliging opheffen button onder "controleren" laat het aanwezige pw verdwijnen !! terwijl er wel 1 aanwezig is! Nadat je op de button hebt gedrukt (zonder het pw in te hebben gegeven, gewoon alleen op de ribbon al) is het pw dus weg? Er is niets gedeeld. De pw zijn gegenereerd met een vba script en waren dus wel aanwezig maar de lichte klik op de ribbon is voldoende. In thisworkbook geen gekke cq spannende fratsen.

Wat opvalt is dat het bij 3 werkbladen voorkomt die alle 3 geen vba hebben, alle andere werkbladen hebben wel vba code. Ook opvallend is dat als je nu het werkblad wilt beveiligen de bij mij onderste 2 opties "objecten en scenarios beveiligen" al aangevinkt zijn, terwijl ik daar nooit wat mee heb gedaan (ook omdat ik niet eens weet wat het is).

Dan kan ik er geen oorzaak voor bedenken.
Leg het voor aan de maker van dat commerciele product.

Daarnaast zijn werkblad wachtwoorden eenvoudig te verwijderen middels de XML van dat blad.
Dan kan je ze daarna opnieuw ingeven.
Maar als de VBA de oorzaak is zal je op enig moment opnieuw tegen dat probleem aanlopen.

Laatst bewerkt:
Ben zelf de eigenaar. Had onlangs ook de bekende 57121 fout die ook niet eenvoudig aanwijsbaar is. Op hetzelfde werkstation die 2x een hele nieuwe office geinstalleerd heeft gekregen om te kijken of dat helpt. Heb alle add-ins gecontroleerd en kreeg ook een keer de melding dat het bestand niet goed was opgeslagen, maar op een andere werkstation was er weer niets ad hand. In een routine krijgt ieder wb hetzelfde pw.

Het gaat niet om het verwijderen maar dat het wb een pw bevat, geeft daar ook een melding van als je bijv. buiten de paden bent maar als je dan op de ribbon "Beveiliging opheffen etc." klikt is het pw gewoon weg, en dan in alle 3 de wb die toevallig geen vba hebben. Bij alle andere wb moet je wel gewoon het pw opgeven om toegang te krijgen tot bijv. wijzigenen buiten de paden.

Dat snap ik.
Daarom kan je in de XML de beveiliging verwijderen.
Daarna in Excel zelf de beveiliging er weer op zetten.
Gewoon als test om te zien of daarmee het probleem verholpen. is.

"Daarnaast zijn werkblad wachtwoorden eenvoudig te verwijderen middels de XML van dat blad." Als ik een excel met pw opsla als XML zegt tie dat er een pw opzit die eerst moet worden verwijderd. Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt? Kan je mij opweg helpen?

op helpmij is het niet de bedoeling beveiligde bestanden tr kraken.

ik zal je rapporteren, sterker, heb het zojuist gedaan. Jammer van de energie.

Als ik een excel met pw opsla als XML zegt tie dat er een pw opzit die eerst moet worden verwijderd.
Dat is ook niet de XML die ik bedoel.
Wat ik bedoel vergt een beschrijving van hoe een wachtwoord van een werkblad, dus niet van het bestand, kan worden verwijderd, buiten Excel om. Ik dacht dat je dat, als ontwikkelaar, misschien zelf wel zou weten.

Hoewel wat kort door de bocht heeft emields wel gelijk en zou ik toestemming van een moderator willen hebben om die beschrijving hier te mogen plaatsen. Zonder die toestemming kan ik er hier verder helaas niet over uitwijden.

Laatst bewerkt:
aha en ok, dus via iets van/met XML de beveiliging (het pw) verwijderen en dan via de reguliere weg er weer opzetten!? Laat dat maar zitten dan want dat wordt te ingewikkeld als ik het nu al nauwelijks kan volgen. Ik zal zelf wat andere testjes doen op bepaalde wb om te zien wat dat oplevert. De wb die nu dus met een klik op de ribbon het pw voorgoed laat verdwijnen zijn in die zin ook niet belangrijke wb om unprotected te zijn dus in dat opzicht is het niet zo erg. Zal wat testresults terugkoppelen.

Een Excel document is een compressed XML bestand.
Hernoem het document maar eens van .xlsx of .xlsm naar .zip en open hem dan met je favoriete zip programma.
Zo ver kan ik wel gaan ;)

Nee het is niet toegestaan om te helpen met het kraken van welke software dan ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan