Beveiliging computer verifieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerritcz

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Na het user32.dll probleem met AVG heb ik dit probleem kunnen oplossen via de CD van Nucia, nu krijg ik wel foutmeldingen over illegale windows software waar ik helemaal geen idee heb waar die melding vandaan komt (zie ander topic in dit forum) maar de PC lijkt prima te werken, firewall staat aan en AVG en Spybot zijn geupdated en konden geen malware vinden tijdens de scan. Het gaat behoorlijk traag om te surfen, maar dat ligt eerder aan de tragere ADSL in het land waar ik woon.

Nu heb ik enkele online betalingen etc te doen, en zou ik me toch wat veiliger voelen met een extra scan ter controle of alles nu echt in orde is en de PC volledig veilig is om betalingen uit te voeren etc zonder zorgen.

Er werd al http://www.eset.com/onlinescan/ en http://www.idealsoftware.nl/MBAM/ aangeraden, zijn er nog andere stappen die ik best onderneem of zijn deze twee tests afdoende in combinatie met het updaten van AVG en Spybot?

PS : mijn topic over de illegale software staat hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=387512

Basically zou ik die extra veiligheidstests willen uitvoeren om er nu zeker van te zijn dat die hele heisa is verholpen en ik weer alle dingen kan doen zonder zorgen die ik voordien ook deed, inclusief online betalingen en andere dingen waarbij je geen spyware en dergelijke op je PC wil.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ga er maar van uit dat je niet goed beveiligd bent.
Want je versie van Windows XP is wel degelijk illegaal, en dus worden bepaalde essentiële updates van Microsoft niet meer geïnstalleerd.

De melding dat je 'de dupe bent ...' komt inderdaad na zo'n half tot één jaar nadat die is geïnstalleerd, dus dat klopt wel met de info over het vernieuwen van je harde schijf 'ongeveer' een jaar geleden.
In elk geval kan de melding niet komen door het AVG-probleem en het herplaatsen van user32.dll, want daarin worden de aan de pc gekoppelde activatie/licentiegegevens helemaal niet opgeslagen .....
Het ging bovendien niet écht over een virus, malware of wát dan ook. Het bestand user32.dll werd door AVG ten onrechte als zondanig gezien, maar is het niet, en het vervangen/ herplaatsen van user32.nll volstond dan ook!!!!

Gezien de manier waarop XP op je pc is geïnstalleerd (je vorige topic) is het zeer aannemelijk, dat de melding over een illegale versie terecht is.
Je zult dus alsnog een legale versie moeten aanschaffen.
Kan je zo niet adviseren waar je die voordelig in België zou kunnen krijgen, en reken op zo'n 80 tot 100 euri:

https://www.afuture.nl/artikel.php?id=16

Laatst bewerkt:
Het is vreemd, want de PC werd nadat ik die kreeg van iemand helemaal geherinstalleerd, net omdat ik zeker wilde zijn dat alles in orde was. Ik vroeg de lokale computershop dus om er een nieuw besturingssysteem in te stoppen, het is bizar dat een computershop zelf illegale software zou gaan verkopen. In dat geval is het in elk geval de laatste keer geweest dat ik die shop bezocht heb ...

Nu, intussen ben ik geemigreerd naar Tsjechie, en woon in Praag. Ik vermoed dat ik gewoon hier die legale versie kan kopen en niet noodzakelijk in Belgie hoef aan te kloppen daarvoor?

De kosten lijken me geen punt, ik wil gewoon weer zonder zorgen kunnen surfen, online betalen, passwords invoeren etc zonder enige zorgen of ik wel beveiligd ben. Ik betaal liever voor een goede beveiligde computer, liever een keertje geld ophoesten dan constant zorgen maken. Tenzij het negeren van die foute software en van die melding geen probleem vormt (momenteel werken alle programmas prima, al durf ik nog geen online betalingen doen ... misschien ben ik wat te paranoide daar) maar indien dat wel problematisch is dan betaal ik wel om dat te verhelpen indien ik daarmee weer met een gerust gemoed online kan gaan.

Hoi,

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om in Tsjechië een Nederlandstalige versie van Windows XP te kopen.
De link in mijn vorige bericht biedt ook de mogelijkheid om het on-line te kunnen bestellen, maar de portokosten voor het opsturen naar Praag zullen dan wel toenemen.

Nog één vraag over jou computershop .... hebben ze de cd met xp en de productkey meegeleverd nadat hij was ge-herinstalleerd?

Nee, een CD heb ik helaas niet. Het is zo dat ik de computer overnam van iemand maar dat ik voor alle zekerheid liever een geheel nieuw systeem had alsof ik een gloednieuwe PC had. Ik heb hem daarom naar de computershop gebracht die er een volledig nieuwe Windows XP ServicePack 2 op heeft gezet.

Ik heb intussen gebeld met mijn familie in Belgie, die gaan de mensen van de computershop raadplegen. Nu hoor ik wel dat zelfs een illegale versie gewoon werken zou als een andere computer, even veilig etc, maar ik ben daar eerlijk gezegd wat sceptisch over dus ik hoop dat ik snel duidelijkheid heb over deze situatie.

Ik heb overigens gewoon de Nederlandstalige windows maar wanneer ik een licentie wil kopen staat er automatisch Tsjechie aangegeven als thuisland (allicht gebaseerd op mijn IP) dus het lijkt wel mogelijk om die Nederlandstalige versie te hebben en naar Tsjechie te laten sturen. Misschien met wat extra verzendkosten maar goed, ik wil gewoon zonder enige zorgen over veiligheid het web op kunnen dus liever wat extra kosten (zo duizelingwekkend hoog zal zo een pakketje niet zijn vermoed ik) dan bezorgd te zijn van zodra ik op mijn eigen PC een wachtwoord invoeren wil of een betaling wil verrichten online.

Ok,

Je hebt dus géén XP-cd bij de installatie geleverd gekregen .... heb je trouwens XP Home of de Professional versie (te zien wanneer je opstart)
De kans dat het een niet legale versie betreft is dan dus groot, want waarom zouden ze de (OEM-)versie op cd er dan niet bijleveren ...... tenslotte heb je daarvoor betaald.
Dat je 'gehoord' hebt dat een illegale versie 'even veilig' zou zijn hoort eveneens tot de uitspraken van de betweters op computergebied.
Bij een illegale versie is het eenvoudigeweg onmogelijk de nodige (beveiligings-) updates te downloaden en installeren, want dat wordt door Microsoft geblokkeerd .... niks veilig dus!.

Dat XP in het Tshechies geïnstalleerd zou worden in vette onzin.
Je bestelt een Nederlandstalige versie en die is en blijft ook Nederlandstalig.
Het enige dat zou kunne is dat hij kiest voor de taalinstellingen van het land, maar dat is direct te wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan