beveiliging draadloos internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

swilto

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2005
Sinds kort hebben wij een ADSL verbinding en een draadloze router. Hierop zijn momenteel 3 computers aangesloten en zullen er nog ca. 5 volgen.
Welke stappen moeten wij ondernemen om onze internet-verbinding te beveiligen naar buiten toe om het zgn. warflying te voorkomen. Zijn er ook nog maatregelen nodig om de computers onderling te beveiligen, zodat de een niet in kan breken op een andere computer in het netwerk?
Wij (op de receptie van een klooster) hebben windows xp met sp.2 en mcafee antivirus. Een enkele computer heeft nog windows 98.

Alvast reuze bedankt voor de support.

Vriendelijke groet, Maria Hoogveld.

Sorry, ik weet even niet wat mijn handtekening is, ik heb mij wel geregistreerd!

Om de verbinding te beveiligen kun je ten eerste gebruik maken van een wep-key. Dit zit standaard in het accespoint/router ingebakken en hoef je alleen maar in te stellen volgens de gebruiksaanwijzing. Tevens kun je het accespoint/router zo instellen dat alleen bepaalde computers (mac-adressen) kunnen inloggen op het draadloze signaal. Op deze manier ben je afdoende beveiligd. p.s. wardrivers "hacken" geen draadloze signalen, ze brengen ze alleen in kaart en geven soms zelfs tips om nog beter te beveiligen :) (ik ben er zelf ook 1)
p.s. zolang je op de computers geen gedeeld netwerk hebt gemaakt/ingesteld, kun je niet van de ene op de andere pc kijken. Je kunt voor de zekerheid ook de schijven van alle computers "delen en beveiligen", op deze manier kun je een wachtwoord opegeven. Zolang je die wachtwoorden niet weet kun je die schijven in principe niet benaderen.

Laatst bewerkt:
voor erbicom

Hoi Erbicom,

Hartelijk dank voor de uiteenzetting!
Dank zij jullie site leer ik steeds weer bij.
Ik ga morgen meteen aan de slag en loop alles even na.
Dus de zgn. warflyers zijn geen hackers? Hadden ze mij wel wijs gemaakt.:)
Mocht ik je in de toekomst nog nodig hebben, weet ik je te vinden. Ben wel blij met zo'n achterban, hoor

vriendelijke groet, Maria Hoogveld.

Ben blij dat ik je iets heb kunnen helpen en wellicht wel heb kunnen geruststellen.
Wardrivers worden vooral door de media in een kwaad daglicht gezet. Ze zouden op iedere hoek van de straat "inbreken" op andermans netwerk en systemen lam leggen enz.
Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, maar dat zijn absoluut geen wardrivers ( warflyers zijn er ook, maar die kom je minder vaak tegen omdat niet iedereen een vliegtuig bezit :) ).
Wardrivers zijn echte hobbyisten die gebruik maken van een auto of zelfs fiets met vaak zelf in elkaar geknutselde antenne's en programmatuur en zo proberen zoveel mogelijk signalen in kaart te brengen.
Dit zijn totaal andere mensen dan hackers die echt proberen in te breken op een (draadloos) netwerk. Maar dan nog ben je relatief veilig, een hacker zal eerder bij een, voor hen interessant, bedrijf inbreken dan bij jou en mij. Totaal niet interessant voor ze.
succes verder!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan