beveiliging draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

applefruit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2016
Beste leden,

Nadat ik het forum had bekeken kon ik niet zo snel een verwante probleem vinden vandaar dit bericht. Ik heb een draadloos netwerk thuis.
De afgelopen tijd is mijn verbinding opvallend traag, ik heb naast mij jongeren wonen. Ik heb het gevoel dat zij wel iets van computers weten
en van mijn verbinding gebruik maken. Ik regel bankzaken online en werk voor school op een online werkplek, mede hierdoor vind ik het niet
zo prettig als andere misschien mee zouden kunnen kijken.(weet niet of dit mogelijk is maar weet niet precies hoe goed ze met computers zijn)
Hoe kan ik controleren of iemand gebruikt maakt van mijn verbinding en wat kan er tegen gedaan worden?

met vriendelijke groet,

fr.

Hoe kunnen wij jou iets vertellen als jij niet vertelt welke wifi router die je gebruikt? :confused:

Algemeen: Je zou op momenten dat jij denkt dat iemand "meelift" met je verbinding op de router kunnen inloggen en kijken in de DHCP lease tabel welke ip-adressen er zijn uitgereikt en wanneer. Natuurlijk moet je daar dan wegdenken alle apparaten die van jou zijn en wifi toegang hebben (telefoons, pc, tablet etc.) en wat overblijft zou dan "een buurman" kunnen zijn.
Overigens ga ik ervan uit dat je een goed (= veilig, dus moeilijk te raden en lang genoeg) wifi wachtwoord hebt ingesteld, zodat meeliften al meteen een pak moeilijker wordt.

Overigens schat ik in dat de problemen helemaal niet van de buren afkomstig zijn maar van (intensief gebruik) van andere wifi netwerken in jouw buurt op momenten van traagheid.

Tijs.

Omdat ik er zelf weinig verstand van heb wist ik niet precies welke gegevens hiervoor belangrijk zijn.
Nadat ik had ingelogd heb ik hierbij aanvullend op mijn post een aantal gegevens over mijn router en instellingen.
Router: Belkin (versie F5D8236-4 v3000)
Connection Type: Dynamic

beveiliging: WPA/WPA2-Personal(PSK)
Authentication: WPA2-PSK
Encryption: AES

Support voor jouw apparaat: hier
Handleiding: hier
Zie de handleiding, pagina 33 ("Viewing the DHCP Client list Page") hoe je de DHCP Lease tabel kunt bekijken.

Gegeven WPA2-PSK zou ik vermoeden dat er geen hackers/buren op je netwerk toegang gekregen hebben, maar ultieme test is de DHCP Lease tabel bekijken op momenten van "traagheid".
Natuurlijk met je dan wel bij Pre-Shared key een lang en complexe key hebben ingegeven, met leestekens, cijfers en letters gemixt, hoofd- en kleine letters gemixt. Voorbeeld van zo'n complexe key: WjWmJb90785645!

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan