• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiliging en vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

twopeak

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2007
Ik ben een Excell bestand aan het maken dat verdeeld wordt aan een groot aantal personen.
Ik maak veel gebruik van vba om cellen in te vullen of aan te passen.
Nu wil ik sommige velden beschermen zodat de gebruiker ze niet kan aanpassen, maar dat visual basic for apps dit wel kan.
De bedoeling is geen waterdichte bescherming, maar eerder de ongeletterde gebruikers beschermen tegen foute acties.

Enig idee hoe dit kan?

Als ik het werkblad bescherm, krijg ik fouten omdat de cellen beschermd zijn
Als ik het werkblad bescherm maar de cellen die vba moet kunnen invullen niet blokkeer, dan kan de gebruiker ook aan deze cellen prutsen.

Laatst bewerkt:
Gebruik in de VBA worksheet.protect password="xxx" om de bescherming in te schakelen en unprotect om uit te schakelen.

Ron

Twopeak, vanaf Excel versie 2002 is het mogelijk om bij het sheets().protect de optie UserInterFaceOnly:=True te gebruiken. Dit zorgt er voor dat de VBA-code volledig z'n werk mag doen, ongeacht of de sheet is beveiligd. De gebruiker zit in de sheet WEL aan de beveiliging gebonden!
Zet deze in het OnOpen-event van de ThisWorkbook-module. Een site waar wat handige code over dit onderwerp staat is hier te vinden.... (wel in het engels!). Er staat ook beschreven hoe je moet omgaan met de passwords op de diverse sheets...

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan