• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Hallo experts,

Als ik een excelbestand voorziet van een blad of map beveiliging, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ook de "opties" in het menu "extra" en werkbalken uitgeschakelt zijn. Ik bedoel dus dat de gebruiker van mijn bestand niet de mogelijkheid heeft om de verborgen zaken toch weer te geven. Nu is dat namelijk wel het geval.

Weet iemand raad?

Groeten Harry

Dat gaat niet, daar zal je code voor moeten schrijven. Wat overigens niet gemakkelijk gaat zijn, Google dus maar om al een begin te hebben.

En dan moet je misschien ook nog rekening houden met Excel 2007, waar het nog moeilijker gaat zijn.

Wigi

Hallo experts,

Als ik een excelbestand voorziet van een blad of map beveiliging, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ook de "opties" in het menu "extra" en werkbalken uitgeschakelt zijn. Ik bedoel dus dat de gebruiker van mijn bestand niet de mogelijkheid heeft om de verborgen zaken toch weer te geven. Nu is dat namelijk wel het geval.

Weet iemand raad?

Groeten Harry

Door de standaard werkbalk uit te schakelen bij het openenen van het bestand.

Door de standaard werkbalk uit te schakelen bij het openenen van het bestand.

Relleboer,

Dit werkt niet want via de menubalk kunnen ze alsnog alles weer activeren. Het zal al een stuk schelen als ik bij het opstarten de menubalk ook zou kunnen verbergen en evt. een "eigen" menubalk daarvoor in de plaats kan zetten.

In ieder geval bedankt voor he meedenken.

Groeten Harry

Als je zoveel in de Excel omgeving wil wijzigen, zit je dan nog wel goed in Excel en moet je niet uitkijken naar iets anders? Bvb. een VB programma dat op zichzelf draait (een .exe uitvoeren)?

En dit nog los van het feit dat mensen over het algemeen absoluut niet willen dat er aan hun instellingen geraakt wordt...

Wigi

Als je zoveel in de Excel omgeving wil wijzigen, zit je dan nog wel goed in Excel en moet je niet uitkijken naar iets anders? Bvb. een VB programma dat op zichzelf draait (een .exe uitvoeren)?

En dit nog los van het feit dat mensen over het algemeen absoluut niet willen dat er aan hun instellingen geraakt wordt...

Wigi

Hoi Wim,

Waar het om gaat is dat het betreffende bestand opgebouwd is uit een navigatiescherm en een aantal volgbladen. Ik wil dus dat de instellingen "gebonden zijn aan dit bestand" zodat de gebruiker die dit bestand opent, geen mogelijkheden heeft om buiten het navigatiescherm om naar de betreffende bladen te gaan. Waarom zul je denken, dat komt omdat elk blad voor een verschillend persoon is en die alleen via een knop op het 1e blad te bereiken is. Het afschermen van de knoppen lukt wel. Bladbeveiliging en mapbeveiliging ook alleen de opmaak (rasters verbergen, kolomkoppen etc) lukt dus niet om dit te blokkeren.:confused:

Groeten Harry

Als je toch per sé die weg wil opgaan, dan zou ik op internet soortgelijke code zoeken zoals iemand jou al voorstelde in je andere topic. Zelf blijf ik van zulke instellingen / keuzes van de gebruikers altijd af (op een paar kleinigheidjes na), dus ik kan niet helpen met code. Maar ik weet wel dat het te vinden is op internet.

Wigi

Als je toch per sé die weg wil opgaan, dan zou ik op internet soortgelijke code zoeken zoals iemand jou al voorstelde in je andere topic. Zelf blijf ik van zulke instellingen / keuzes van de gebruikers altijd af (op een paar kleinigheidjes na), dus ik kan niet helpen met code. Maar ik weet wel dat het te vinden is op internet.

Wigi

Wim,

Liever wil ik het allemaal zo makkelijk mogelijk houden. Ik zat later te denken, als nou van het hoofddocument een kopie beschikbaar is (alleen data, geen formules) voor diegene die deze moeten zien en als ze dan gaan klooien aan de inhoud en bij het afsluiten weer ververst wordt, dan ben ik er ook. Enig idee hoe ik dat dan het beste aanpak?

Bedankt voor je hulp.:thumb:

Groeten Harry

Als je de sheet met beveiliging opslaat kun je nog een aantal vinkjes plaatsen wat gebruikers wel mogen.
Als je je workbook opslaat met beveiliging kun je ook het vinkje aanzetten voor beveiliging van de windows. Hiermee voorkom je dat gebruikers de opmaak en indeling aan kunnen passen. Alleen onbeveiligde cellen kunnen ingevuld worden.

Plaats eventueel een voorbeeldje (zonder persoonlijke of kritische info).

Ik zou in elk geval proberen om van de standaardinstellingen van Excel (lees gebruiker) af te blijven. Je krijgt gegarandeerd ruzie met iemand die bijv. eigen werkbalken in gebruik heeft. (Spreek uit ervaring:()

als nou van het hoofddocument een kopie beschikbaar is (alleen data, geen formules) voor diegene die deze moeten zien

En gaan de gebruikers dan telkens dezelfde file openen? (nl. de kopie van een echte file)

En hoe gebeurt de aanpassing van de file van de gebruiker naar de echte file toe? Of doe je dat niet?

En wat als er wijzigingen gebeuren aan de echte file?

M.a.w. qua code zal dit "gemakkelijker" zijn, maar zonder een deftig plan van aanpak (plus de mogelijke situaties die er kunnen zijn) gaat het gokken zijn.

Wigi

En gaan de gebruikers dan telkens dezelfde file openen? (nl. de kopie van een echte file)

En hoe gebeurt de aanpassing van de file van de gebruiker naar de echte file toe? Of doe je dat niet?

En wat als er wijzigingen gebeuren aan de echte file?

M.a.w. qua code zal dit "gemakkelijker" zijn, maar zonder een deftig plan van aanpak (plus de mogelijke situaties die er kunnen zijn) gaat het gokken zijn.

Wigi

Wim,

Ik zal een aantal bestanden plaatsen die lijken op het origineel. Tevens zal ik een beschrijving geven van wat nou precies de bedoeling is. Ik heb op het forum al meerdere vragen gesteld die grotendeels zijn opgelost. Daarmee ben ik aan de slag gegaan om een compleet systeem in elkaar te flansen. Omdat mijn kennis van VBA niet voldoende is ben ik alleen maar aan het testen om iets werkend te krijgen. Vaak lukt dat maar vaak heft de ene code de werking van de ander gedeeltelijk op en daardoor loop ik weer vertraging op. Omdat ik best wel lang bezig ben geweest om tot een resultaat te komen en dat de tijd die ik nog heb begint te dringen, ben ik dus opzoek naar "panklare" oplossingen. Misschien dat je mij toch kan en wilt helpen.

Wordt vervolgd.

Groeten Harry

Omdat ik best wel lang bezig ben geweest om tot een resultaat te komen en dat de tijd die ik nog heb begint te dringen,
ben ik dus opzoek naar "panklare" oplossingen. Misschien dat je mij toch kan en wilt helpen.

Ik wil best helpen, net als anderen, en dat hebben we trouwens al een aantal keer gedaan zoals je zelf aanhaalt.

Besef wel dat iedereen "beperkingen" heeft. Als jij zegt:

Code:
Omdat mijn kennis van VBA niet voldoende is ben ik alleen maar aan het testen om iets werkend te krijgen.

dan is het niet realistisch om iets op te zetten dat werkbalken gaat verbergen, allerhande beveiligingen gaat opzetten,
meerdere gebruikers dingen gaat laten doen, enz. En als iemand anders het hier doet is de kans er zeker dat jij dit
onvoldoende gaat begrijpen en nog erger, niet gaat kunnen onderhouden in de toekomst. Trial and error en panklare oplossingen zijn leuk,
maar houden ook best wat gevaren in.

Toch veel succes gewenst :thumb: Ik hoop dat het lukt. Houd het zo simpel mogelijk of je loopt in de problemen.

Wigi

Laatst bewerkt:
Ik wil best helpen, net als anderen, en dat hebben we trouwens al een aantal keer gedaan zoals je zelf aanhaalt.

Besef wel dat iedereen "beperkingen" heeft. Als jij zegt:

Code:
Omdat mijn kennis van VBA niet voldoende is ben ik alleen maar aan het testen om iets werkend te krijgen.

dan is het niet realistisch om iets op te zetten dat werkbalken gaat verbergen, allerhande beveiligingen gaat opzetten,
meerdere gebruikers dingen gaat laten doen, enz. En als iemand anders het hier doet is de kans er zeker dat jij dit
onvoldoende gaat begrijpen en nog erger, niet gaat kunnen onderhouden in de toekomst. Trial and error en panklare oplossingen zijn leuk,
maar houden ook best wat gevaren in.

Toch veel succes gewenst :thumb: Ik hoop dat het lukt. Houd het zo simpel mogelijk of je loopt in de problemen.

Wigi

Allen bedankt voor het meedenken :thumb:, maar ik ga het anders aanpakken. Wordt misschien vervolgd.... Deze topic sluit ik. Groet Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan