• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging In Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

PRINSES

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Hoi,

Ik heb een werkblad in excel aangemaakt. Hier geef ik telkens nieuwe gegevens in.
Andere mensen werken echter ook met dit werkblad. Nu wil ik dat enkel ik gegevens kan verwijderen. De anderen mogen wel dingen wijzigen maar niets verwijderen. Is dit mogelijk? Bestaat er zoiets in Excel? In Access wel dat weet ik.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Inge

Prinses,

Ga naar:
Extra / beveiliging / blad beveiligen.

Nu krijg je een pop up waar je een wachtwoord kan kiezen en kan aangeven wat je de andere wel wil laten verandern.

Succes

Hoi Inge,

In Excel kun je het werkblad beveiligen, dit betekent dat alle cellen alles geblokkeerd is.

Om invoer mogelijk te maken kun je de cellen wáár invoer moet plaatsvinden vrijgeven via de eigenschappen van de cel. Deze staan standaard geblokkeerd (zie laatste tab van de eigenschappen).

Erik.

Ik heb geprobeerd via Extra, Blad beveiligen.
Maar dan kunnen de andere mensen ook niets meer invoeren, tot de beveiliging opgeheven is. En dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat ik alleen de code heb.
En dat de andere medewerkers wel dingen in de cel mogen veranderen maar niets mogen wijzigen.
Bijvoorbeeld:
er staat in cel a1: dhr. Jansen
er staat in cel a2: 250.000€

Ik wil dat zij bijvoorbeeld wel het geld of de naam kunnen wijzigen, maar niets definitief kunnen verwijderen. Dus dat bijv. dhr. Jansen altijd blijft staan, maar dat het geldbedrag en de overige kolommen gewijzigd kunnen worden door iedereen maar dat enkel ik het volledig kan verwijderen.

Alvast bedankt,
Groetjes,
Inge

En dat de andere medewerkers wel dingen in de cel mogen veranderen maar niets mogen wijzigen.

Hmmm, die is pittig. :shocked:

Die moet je toch eens nader verklaren. Met de rest van de uitleg kwam ik er ook niet. Probeer in Excel termen je vraag te stellen.

Dat is dus die eigenschap "geblokkeerd"

Dus de cellen die veranderd mogen worden moet je even selecteren. Rechtermuisknop--eigenschappen-- laatste tabblad-- geblokkeerd UIT vinken.

Als je hem nu beveiligd kunnen die cellen wel ingevuld worden.

Beste Prinses,

Bedoel je dat anderen wel gegevens mogen wijzigen om bijv. te zien wat de gevolgen zijn, maar die veranderingen niet mogen opslaan?

Richard

Hmmm, die is pittig. :shocked:

Die moet je toch eens nader verklaren. Met de rest van de uitleg kwam ik er ook niet. Probeer in Excel termen je vraag te stellen.[/QUOTE

bijvoorbeeld:
Rij 1 bestaat uit de naam, adres, tel.nr. enz. van de klant.
Ik voer, als baas zijnde, rij 1 in.
Mijn vertegenwoordigers mogen hierin wijzigingen invoeren, maar ze mogen de rij 1 niet verwijderen.
Ze mogen bijv. het telefoonnr. wijzigen maar ze mogen niet de ganse rij wissen.
Dit om controle te houden dat er ook daadwerkelijk contact wordt opgenomen met de klant en dat deze niet zomaar verwijderd wordt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik kan het niet anders zeggen. Sorry.

Bij de beveiling van de sheet kan je aangeven wat je toelaat. Vink dus uit bij Rijen verwijderen.

De oplossing...

Nou werk ik zelf alleen in de Engelse versie, dus even zelf vertalen:

Via Tools -> Protection -> Allow users to edit Ranges, kan je een wachtwoord instellen voor specifieke velden die je wilt blokkeren.
Je kan hier ook aangeven dat bepaalde gebruikers automatisch rechten hebben om een veld wel of niet te bewerken. Bij mij staat dat gekoppeld aan de computernaam van de gebruiker.

Hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij werkt het iig prima zo. :thumb:

Ik heb hetzelfde gedaan als jij denis, maar lukt niet hoor. Ik kan perfect de gebruikers definiëren, maar de cellen die ik aangeduid heb als zijnde 'met wachtwoord te unlocken' kunnen door iedereen gewijzigd worden. Ook al heb ik personen gedefinieerd die dit enkel mogen doen.

Kan iemand helpen ?

misschien werkt dit:

je kunt het misschien oplossen door eerst aan te geven dat de tekst in de cel groter moet zijn dan 0 characters lang (via data - validation) en vervolgens het werkblad te beveiligen en daarbij aan te geven dat men de unlocked cellen mag wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan