Beveiliging met MAC adres. Vreemd?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugensjr

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2002
Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een wireless router (Sitecom WL-114). Doet het prima. PC via LAN aangesloten, en m'n laptop wireless met een Sitecom kaartje. Ik heb die router dus om mijn breedband internet te delen...

Ik heb er weinig vestand van, maar wel zoveel dat ik wist dat ik die router enigszins veilig moet configureren. Dat heb ik in eerste instantie via de MAC adressen gedaan. Vervolgens voor de wireless verbinding nog een WEP encryptie.

Ik dacht dat het allemaal wel goed zat tot mijn router een keer vast zat. Kon via het vaste ip-adres de instellingen niet meer bereiken via de LAN verbinding. Heb het kastje dus ge-reset (minuutje de stroom eraf). Vervolgens moest ik weer e.e.a. in gaan stellen (meeste instellingen waren weg). Dat deed ik via m'n PC en heb de router gelijk zó ingesteld dat alleen het MAC-adres van mijn PC acces kon krijgen (Enable MAC adres control, allow MAC adres to connect to this device). Later op de dag startte ik mijn laptop op, waarmee ik vervolgens een prima draadloze verbinding met m'n router heb!!!!!! Dat snap ik dus niet. Het MAC adres hiervan staat niet in m'n lijstje dat connectie mag maken!!

Is dit vreemd? Zie ik iets over het hoofd? In feite kan m'n buurman dan ook met zijn draadloze kaartje in z'n computer via mijn router gebruik maken van mijn internet verbinding.....

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier iets over kan zeggen of misschien wel een oplossing weet...

Dank je wel!
Patrick

Geplaatst door hugensjr
In feite kan m'n buurman dan ook met zijn draadloze kaartje in z'n computer via mijn router gebruik maken van mijn internet verbinding.....
Ja, dat kan. Maar andersom kan dat ook, je zou dus via zijn router ook kunnen internetten. Van jouw kant moet je in ieder geval ervoor zorgen, dat het MAC-adres van je laptop in jouw router gedefinieerd staat.

Dennis.

Dennis,

Bedankt voor je reactie! Top!
Maar als ik het MAC adres van mijn laptop definieer in de router, betekent dat toch niet dat er geen ander MAC-adres via wireless in kan komen??? Of wel?

Ik bedoel, als ik de MAC van mijn laptop (de wireless verbinding) heb gedefinieerd, kan een 'vreemd' MAC-adres dan toch nog steeds binnenkomen??

Thanks again!!!
Patrick

Geplaatst door hugensjr
Maar als ik het MAC adres van mijn laptop definieer in de router, betekent dat toch niet dat er geen ander MAC-adres via wireless in kan komen??? Of wel?
Natuurlijk kan daar een ander MAC-adres worden ingevoerd, door jezelf of door een vreemde. Een vreemde moet dan het password van jouw router kennen of is je router niet van een 'echte' password voorzien(een default password kent ierdereen wel)
Geplaatst door hugensjr

Ik bedoel, als ik de MAC van mijn laptop (de wireless verbinding) heb gedefinieerd, kan een 'vreemd' MAC-adres dan toch nog steeds binnenkomen??
Ja, lees bovenstaande.

Voorzie jouw router derhalve v.e. echte password, niet het standaard(default) password te gebruiken.

Dennis.

Dennis,

Wederom thanx...

Het default password van mijn router was al gewijzigd. Wat ik zo vreemd vond, is dat mijn laptop (na de reset van mijn router) zonder enige instellingen / aanpasingen een draadloze verbinding met m'n router had. Ik heb daarvoor via de laptop m'n router helemaal niet benaderd, dus ik zou dat wachtwoord niet eens nodig hebben gehad.

Wordt wel bedtijd hè? Maar any info welkom hoor!
Thanks man!
Patrick

Geplaatst door hugensjr
Dennis,

Wederom thanx...
Geen dank hoor.
Geplaatst door hugensjr

Wat ik zo vreemd vond, is dat mijn laptop (na de reset van mijn router) zonder enige instellingen / aanpasingen een draadloze verbinding met m'n router had. Ik heb daarvoor via de laptop m'n router helemaal niet benaderd, dus ik zou dat wachtwoord niet eens nodig hebben gehad.
Dat is normaal. Je hebt je router gereset, maar DHCP staat nog op enable. Dat betekent, dat er een Private-ip wordt gedeeld naar de pc('s) die daarop aangesloten is. En daarbij staat de netwerkkaart van jouw laptop ook op "Automatisch ip-adres verkrijgen", dan heb je gewoon weer een internetverbinding. Het belang van het invoeren van jouw laptop MAC-adres is, dat jouw buurman dat niet meer kan gebruiken.
Geplaatst door hugensjr

Wordt wel bedtijd hè? Maar any info welkom hoor!
Thanks man!
Patrick
Ben een nachtbraker, dus no problem at all. ;)

Dennis.

Het uit - en weer aanzetten van jouw router impliceert niet dat je je router gereset hebt. De fabrieksinstellingen zijn dan nog intact gebleven, dat wordt anders als je de reset knop zelf gebruikt.

Dennis.

Dennis,

Ik ga deze week wel ff e.e.a. uitproberen.
Wederom thanks (accepteer ze nou maar!)

Patrick (die ook nachtbraker is, maar vandaag verhuisd heeft en iets meer moe dan anders is..........)

Geplaatst door hugensjr
Wederom thanks (accepteer ze nou maar!)
Oké dan. Ik wil je ook bedanken dat je mij bedankt hebt.
Geplaatst door hugensjr

Patrick (die ook nachtbraker is, maar vandaag verhuisd heeft en iets meer moe dan anders is..........)
hahaha, ook een nachtbraker? Leuk, kunnen we elkaar wel de hand geven.
Maar voor straks alvast een goede nachtrust toegewenst, Patrick.

Dennis.

PS. Ik reageer wat te laat, was namelijk ook bezig met de andere pc, vandaar.

Laatst bewerkt:
Laatste noot: zet WEP ook weer aan.

MAC adres filteren geeft geen echte beveiliging.

Heb e.e.a. geprobeerd. Had ik dus toch een instelling niet goed staan in de router.... 'allow' all other MAC's
Na een reboot van de router accepteerde deze de aangepaste instelling. Ik kan nu inderdaad met m'n laptop niet op de router komen (=in deze test even gewenst).

Ik weet het nog steeds niet zeker, want ik weet bijna zeker dat het vorige week goed stond ingesteld.... Maar ik kan het natuurlijk verkeerd gezien hebben...

Bedankt voor jullie hulp!

Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan