• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiliging van worksheets afhalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peekhamer

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2012
Ik heb een bestand wat ik beveiligd heb tegen bewerken. Er zit geen wachtwoord op verder, puur dat je niet fout kunt klikken.

Eigenlijk blijk ik dit toch irritant te vinden, dus ik dacht: ik haal de beveiliging eraf en sla de map weer op. Dan is ie eraf. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, ik open de werkmap en weer zijn alle werkbladen beveiligd... eeehmm HUH?? :rolleyes:
Wat moet ik dan doen om het er weer af te krijgen?

Lukt het niet via de 'normale manier' dan kan ik het via macro doen; er zit namelijk een auto-open sub in. Maar ik snap niet dat het op deze manier niet werkt?

Iemand ideeen?

Wat staat er in je sub Workbook_Open() dan?
Als daar iets van .Protect in staat of een verwijzing naar een macro met .Protect dan maakt het niet uit wanneer jezelf de beveiliging eraf haalt. Excel plaatst hem weer terug.

Omdat ik het bestand ook aan een ander moest verstrekken had ik mijn VBA beveiligd met een wachtwoord (was ik even vergeten). Dit heb ik er nu afgehaald en opnieuw opgeslagen, maar het is daarmee nog steeds niet verholpen?

En nee, er staat niets van protect in de macro's?

ja maar die heb ik er nu afgehaald! en opnieuw opgeslagen, afgesloten en opnieuw opgestart en nog steeds zijn de werkbladen beveiligd terwijl ik wel in VBA kan zonder WW!

Een VBA project beveiligen voor weergave is iets anders dan de werkbladen en/of werkboek beveiligen.
Dit zijn 3 aparte beveiligingen en zal je apart eruit moeten slopen...

Laatst bewerkt:
-wachtwoord VBA eraf gehaald.
-beveiliging werkblad eraf gehaald.
-beveiliging werkboek zat er niet op.

Opgeslagen. opnieuw geopend: OK, VBA kan ik zomaar in nu. Maar de worksheets staan nog steeds op 'beveiligd'!?!?!

Dit is toch niet logisch? Of vergeet ik wat?

Kun je een kopie maken van het bestand > verwijder de gegevens > plaats hem hier.
Dan kunnen we het ff zien...

Hmm vaag. ik heb mijn bestand leeggegooid, is echter toch nog 515kb groot??? Ff kijken hoe dat nou kan. De macro's zouden toch niet zo groot moeten zijn?

Nou hierbij een extreem kale versie....
ik heb veel tabbladen moeten weggooien om het klein te krijgen.

Mijn gevoel zegt dat het iets is in die auto-open. Als ik die annuleer slaat ie niet op. Zou ie dan wijzigingen wel opslaan?? maar dat moet wel...

ik snap er echt niks van. Zelfs als ik aanvink dat bij beveiliging alle gebruikers alles mogen, opsla, en weer opnieuw open dan staat er bij beveiliging ineens weer alleen de bovenste twee vinkies... :shocked:

Bijlagen

Deze macro zal het probleem wel veroorzaken:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim blad As Worksheet
 For Each blad In ThisWorkbook.Worksheets
  With blad
     .Protect UserInterfaceOnly:=True
     .EnableOutlining = True
     .EnableAutoFilter = True

End With
 Next blad
End Sub

Ron

Dus toch een Protect in je code:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim blad As Worksheet
 For Each blad In ThisWorkbook.Worksheets
  With blad
     [B][/B][COLOR="#FF0000"].Protect UserInterfaceOnly:=True[/COLOR]
     .EnableOutlining = True
     .EnableAutoFilter = True

End With
 Next blad
End Sub

HUH, waar haal je die nu vandaan? Die zit niet in mijn bestand volgens mij?.......

Ohw wacht, een Private Sub..... eens even kijken!

In ThisWorkbook en de Private Sub Workbook_Open() kan je geheel verwijderen...
Is alleen beveiligen..

ja idd Cobbe, was de private-subs vergeten (schaam) :evil::o

Die staan erin zodat je toch nog filters kunt bedienen, dropdown lists kunt bedienen terwijl het werkblad beveiligd is. Ook moet je nog groepen uit kunnen vouwen en daarvoor was volgens mij die protect.
Ik zet die regel nu uit, even testen en laat het zo weten.

Idd, als die regel uitstaat dan doen groeperingen het niet meer... Is dat nog op te lossen?

Dus wel beveiligen, maar tevens moet het mogelijk blijven om groepen uit te vouwen/ in te klappen.
Want die userinterface zorgt dat procedures nog wel wijzigingen kunnen aanbrengen maar users niet... en sommigen willen eronder nog juist wat toevoegen e.d....

Je moet kiezen of beveiligen of niet.
Wat je kan doen is uw cellen beveiligen die je absoluut wil beschermen en de andere cellen vrijgeven om in te vullen.

Ja idd dat moet gewoon lukken.

Wat ik zelf nog het irritantst vindt aan die beveiligde cellen is dat control+up of -down etc. niet meer werkt, en ook dat je niet weet waar je cursor heengaat.... Is daar eigenlijk wat handigs voor vraag ik me af?

Wist je dat:

Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
    Worksheets(Array("looncontrole", "steekproef")).Visible = ComboBox1.Value <> Range("V7").Value
End Sub

Dat de worksheet_selectionchange gebeurteniscode in de codemodule van het werkblad moet staan en niet in de codemodule van het werkboek (ThisWorkbook) ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan